روزی که پیام رهبری منتشر شد، آنها توئیتر را بستند

نویسنده
جلال یعقوبی

» اندر باب "اهمیت خارق‌العاده پیام مقام معظم"

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد، در جمع گروهی از مردم مشهد که در تجمعی با نام “من عاشق محمدم” گردآمده بودند، درباره اهمیت ویژه پیام آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان غربی سخن گفت.

به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، او تاکید کرد: “توهین به پیامبر اتفاقی نبود که رهبری تنها بیانیه صادر کند، بلکه ایشان باید به جنگ کفار می‌رفتند. در برابر این حرکت، ابتکار عظیم و معجزه آسای رهبری در انتشار پیام به جوانان غرب بود. زیرا همه می‌گفتند چرا مقام معظم رهبری در برابر این حرکت بیانیه نمی‌دهد؟ این اتفاقی نبود که رهبری فقط یک پیام بدهد. بلکه باید ایشان به جنگ می‌رفتند، رهبری جوانان اروپا را به فکر کردن در خصوص اسلام دعوت کردند که این بزرگترین ضربه به دشمنان بود.”

او اضافه کرد: “علت اینکه امام زمان ما را به مجتهد جامع الشرایط سپردند این است که وی در هر زمانی از قرآن و حدیث الهام می‌گیرد و رهبری نیز در این حرکت عظیم از قرآن بهره گرفته است، و گفتند که چرا قرآن را مطالعه نمی‌کنید؟ و چرا اجازه می‌دهید که رسانه‌های [غرب]، اسلام را به شما معرفی کنند؟”

علم‌الهدی اضافه کرد: “از روزی [که] پیام رهبری منتشر شد آنها توئیتر را بستند که نشان می‌دهد، اصلا تحمل پیام رهبری را ندارند، بعضی از آنها در سایت‌های خود به ایشان جسارت کردند، این توهین یعنی علامت بیچارگی و یعنی از برخورد عاجز هستند، ضربه‌ای که کشورهای اروپایی در متزلزل شدن تمام ارکان حکومت خود برخوردار شدند، به مراتب بدتر از ضربه توهین کاریکاتور موهن به پیامبر بود. موج این پیام هنوز دنیا را نگرفته است و باید منتظر باشیم تا این موج تمام دنیا را بگیرید می‌فهمید که این نامه چه بلایی را بر سر دشمنان آورده است.”

براساس توضیحات امام جمعه مشهد، به نظر می‌رسد بار دیگر یکی از معجزات “مقام معظم” در حال ظهور و بروز است تا جایی که توئیتر هم تعطیل شده است.

از دوم بهمن که نامه سیدعلی خامنه‌ای خطاب به “عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی” منتشر شد، هواداران او تلاش کردند این نامه را حادثه‌ای خارق‌العاده در “جهان” قلمداد کنند؛تلاش‌هایی که مستقیما از دفتر آیت‌الله خامنه‌ای هدایت می‌شد. در یکی از پایگاه‌های رسمی وابسته به خامنه‌ای که با عنوان “دفتر حفظ و نشر آثار” شناخته می‌شود، لینک جنبش خودجوش “نامه برای تو” هم قرار دارد. این گروه “خود جوش” در سایت‌اش راه‌کارهایی برای انتشار گسترده این نامه به جهان داده که از جمله آنها استفاده از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران، همچون فیسبوک و توئیتر است.

در سایت رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای هم، صفحه‌ای که اصل نامه را منتشر کرده، با طراحی جدید در دسترس مخاطبان قرار گرفته و مواردی همچون “جدول خلاصه، نکات‌کلیدی‌، نقشه‌راه، ‌دستخط، نماهنگ و پوستر” نیز بر آن افزوده شده است که با نوشته‌ها و پیامهای پیشین رهبر جمهوری اسلامی تفاوت دارد.

همزمان با این اقدامات در دفتر سیدعلی خامنه‌ای، بخشی از نشریات راستگرای چاپ تهران، از جمله روزنامه‌های کیهان، جوان، حمایت، سیاست‌روز، جام‌جم، جمهوری‌اسلامی، قدس و رسالت این نامه را به تیتر نخست خود تبدیل کرده بودند. در این میان فقط روزنامه وطن‌امروز از قافله عقب بود و پیام خامنه‌ای را کم اهمیت‌تر از مرگ ملک عبدالله دیده بود. پس از آن، موجی از “ابراز شگفتی” و “بهت و حیرت” هواداران آیت‌الله خامنه‌ای را در بر گرفت.

یکی از بسیجیان هوادار آیت‌الله خامنه‌ای در وبلاگ خود نوشته است: “انتشار نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و امریکای شمالی، برای غرب غیرمنتظره و شوک آور بود. انتخاب زمان انتشار و ادبیات نامه از نکات مهم این جریان است که نشان می‌دهد از تهدید به عنوان یک فرصت تاریخی به بهترین نحو استفاده شده است. “

در حالی که غرب در شوک نامه “مقام معظم رهبری” به سر می‌برد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جلسه هفتگی‌اش در هیات شهدای گمنام گفت: “در این روزها، یکی از مراحل جدید در انقلاب اسلامی ما رخ داده است. دیروز مقام معظم رهبری برای جوانان اروپایی و آمریکای شمالی نامه‌ای نوشتند که موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود و نباید ساده انگاشته شود.”

 او اضافه کرد: “بنده قبلاً بارها به جوانان و دوستان خودم عرض کرده بودم که از طریق اینترنت با مردم جهان ارتباط برقرار کنید و پیام‌ها و مطالب ناب خودتان را به آنها منتقل کنید- ولی امروز این پیام رهبر انقلاب، سوژۀ خبری و محور بسیار مناسبی است که شما جوانان می‌توانید بسیاری از مطالب و اطلاعات را در کنار این پیام، به اروپایی‌ها -و غربی‌ها- منتقل کنید مثلاً یکی از مطالبی که می‌‌توانید برای آنها بازگو کنید، معرفی شخصیت مقام معظم رهبری به آنهاست. یا اینکه عکس‌ها و تصاویری که از ارتباط ایشان با جوانان و ارتباط عاطفی جوانان با ایشان وجود دارد را به اروپایی‌ها منتقل کنید. در این زمینه‌ها کارهای بسیار جالب و تأثیرگذاری می‌توان انجام داد.”

عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس هم طی نطق پیش از دستور خود اعلام کرد: “پیام تاریخی مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و دعوت آنها به شناخت اسلام از طریق منابع واقعی که همان قرآن کریم و زندگی پیامبر اکرم(ص) است، سرآغاز نهضت حقیقت یابی در جوانان حقیقت‌جو در تمام جهان خواهد بود.”

از سوی دیگر، جامعه روحانیت مبارز بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: “سپاس بزرگ ما از صدور پیام بسیار ارزشمند، تاریخ ساز و تحول‌آفرین مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است، هدایت هوشمندانه معظم له در این دوره خطیر و لحظات دشوار عبور از بحران و همچنین دعوت مدبرانه و تفکربرانگیز و الهی ایشان از جوانان غربی برای مطالعه اسلام، تحولات باشکوه و دوران‌سازی را در آینده نزدیک رقم خواهد زد.”

همچنین، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای مشابه نوشت: “جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن حمایت از سیاست حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در دعوت جوانان غربی، آمادگی خود را جهت پشتیبانی از این راهبرد مبتکرانه اعلام می‌دارد و تلاش جهت رساندن این حرکت خردمندانه را بر همه نخبگان علمی، فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای لازم می‌داند. امید است تحقق این مهم و آگاهی بخشی مستمر در این رابطه، این‌بار موجب بیداری جوانان غربی گردیده و با پرسش‌گری از سران کشورهای خود ماهیت خباثت‌آمیز مستکبران عالم در داخل جوامع خودشان را هر چه بیشتر آشکار گرداند. “

در نمونه ای دیگر، جبهه پایداری نیز بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: “نامه بی‌سابقه و ابتکاری رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای(دام ظله) نوری بود در این تاریکی که امید است ترفندهای دشمن را خنثی کند. این نامه تاریخی در عین سادگی و اختصار، دسیسه سیاسی دشمن را نقش بر آب کرد.”

از سوی دیگر، تلویزیون حکومتی ایران برنامه‌های متعددی در این زمینه منتشر کرد. در یکی از این برنامه‌ها شخصی به نام محمد مرندی، به عنوان تحلیلگر سیاسی گفته بود: “در ابتدا که پیام صادر شد من بر این باور بودم که نامه تاثیری ندارد ولی بعد، از انعکاس این نامه در رسانه‌های غربی تعجب کردم. برخلاف معمول که رسانه‌های غربی حرفهای ایشان را منعکس نمی‌کردند یا انعکاس خبر همراه با توهین و نیش بود اما این بار این اتفاق نیفتاد، دلیلش را هم نمی‌دانم.”

در یکی دیگر از این برنامه‌های تلویزیونی، مهمان برنامه معتقد بود که هدف نامه خامنه‌ای، تغییر تصویر اسلام است، و مشکل تصویر اسلام در غرب را چنین توصیف کرده بود: “هنگامی از مسیح صحبت می‌کنند عکس صلیب و هنگامی که از یهود صحبت است عکس ستاره داود و وقتی که از اسلام صحبت می‌کنند عکس شتر را نشان می‌دهند.”

در روزهای اخیر، مسئولان جمهوری اسلامی، برای ابراز شگفتی از نامه رهبر معظم از یکدیگر سبقت می‌گیرند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی از رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور خواست که “به تبیین محورهای پیام مهم و تاریخی” پیام خامنه‌ای بپردازند. حجت‌الاسلام منتظری، رییس دیوان عدالت اداری نیز گفته است: “این نامه در حقیقت تلنگری است که جوانان غربی را از خواب بیدار کرده و از حلقه انحرافی دشمن خارج کند.” او اضافه کرد: “امروز تنها راه نجات بشریت رجوع به آن چیزی است که مقام معظم رهبری در این نامه بر آن تاکید دارند.” رئیس دیوان عدالت اداری معتقد بود: “ نامه رهبری به جوانان غربی، برگ زرینی در تاریخ و موجب بیداری آنان است”

دادستان کل کشور نیز گفته است: “پیام جامع و پرمغز ایشان باید در بین نیروهای متعهد موشکافی شود. این پیام اگر از پیام امام به گورباچف مهمتر نباشد کمتر نیست.”

در آخرین نمونه، کمیسیون فرهنگی مجلس در بیانیه‌ای که دیروز منتشر کرد، آورده است: “بی‌شک، این پیام نقطه عطفی در نگرش صحیح به احکام مترقی اسلام عزیز خواهد بود و رسوایی دشمنان اسلام را انشاءالله در پی خواهد داشت. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به پاسداشت این نعمت بزرگ الهی در عصر غیبت، یعنی ولایت مطلقه فقیه و نیز شخصیت برجسته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با تمام وجود، شکر الهی را به جا آورده و از درگاه خداوند منان، طول عمر با عزت و سلامتی کامل را برای آن وجود مبارک خواستار است.”