صف بندی روحانیت علیه مشایی-احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» به بهانه پیروی از ولایت فقیه

با اوجگیری اختلافات  درونی اصولگرایان بر سر نقش اسفندیار رحیم مشایی در دولت و همچنین پس از رسانه ای شدن نارضایتی چندین باره احمدی نژاد از دخالت های آیت الله خامنه ای، برخی از روحانیون بلند پایه حوزه علمیه قم که تا کنون به طور علنی بر علیه آنچه که کیهان “جریان نفوذی در دولت” می نامد، اظهار نظری نکرده بودند، انتقادات مستقیمی از مشایی و احمدی نژاد کردند.

 آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی و ابوالقاسم خزعلی از جمله روحانیونی هستند که در دو روز گذشته به شدت از برخی رفتارهای احمدی نژاد و نیز طرح موضوعاتی از جمله مکتب ایرانی و یا ظهور امام دوازدهم شیعیان انتقاد کرده اند.

بنا به گزارش فرس، ناصر مکارم شیرازی در تازه ترین موضع گیری خود از ساخت فیلم “ظهور نزدیک است” به شدت ابراز نارضایتی کرده و نسبت به  قدرت گرفتن جریانی “سودجو  که به دنبال منافع سیاسی است”  در داخل نظام هشدار داده است.

بنابراین گزارش، مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء “فضلای حوزه علمیه قم” درباره فیلم “ظهور نزدیک است”، نوشته: “به نظر رسید توطئه‌ای در کار است که از احساسات پاک دینی مردم ـ به ویژه جوانان عاشق امام زمان ـ به نفع مقاصد سیاسی یا غیر سیاسی استفاده کنند و همه باید در برابر اینگونه توطئه‌ها هوشیار باشند”.

مکارم شیرازی افزوده  است: “اینگونه تعیین وقت‌ها به ویژه اگر همراه با تعیین فرمانده لشکر امام زمان و فرمانده لشکر مخالفان و تطبیق آن بر اشخاص موجود باشد، بعد از آن که خلاف آن ظاهر شد ضربه سختی بر عقائد مردم نسبت به آن وجود مقدس که قطب عالم امکان است وارد می‌سازد و آن را سست می‌کند و شاید یکی از اهداف گردانندگان اصلی نیز همین بوده است. عجیب است در دنیایی که همه جا و درباره هر چیز رجوع به کارشناسان و خبرگان هر فن می‌کنند، عده‌ای به خود اجازه دهند که در یک بحث پیچیده مذهبی مربوط به نشانه‌های ظهور هرچه می‌خواهند بگویند و هر طور مایل هستند، استنباط کنند. تطبیق دادن پاره‌ای از علامات ظهور آن حضرت با توجیهات بی‌اساس و گاه مضحک و بدون هیچ حجت شرعی آن هم از سوی کسانی که تخصصی در این مسائل ندارند، خطر دیگری است زیرا راه را برای سودجویان و دشمنان می‌گشاید که از این طریق استفاده کرده و آن علامات را با دستکاری و توجیهات خودساخته بر هرکس که مایل باشند، تطبیق دهند و ضربه دیگری بر عقائد مردم وارد سازند”.

مکارم شیرازی مستقیما از اسفندیار رحیم مشایی نام نبرده، اما استفاده از عنوان “غیر کارشناس”، در بین اهالی سیاست در ایران اشاره به رئیس دفتر احمدی نژاد دارد.

رسانه های خبری در ایران هممچنین از موضع گیری تند آیت الله جوادی آملی بر علیه آنچه که مشایی “مکتب ایرانی” خوانده است، خبر داده اند.

آنطور که سایت آفتاب گزارش داده، جوادی آملی روحانی بلند پایه حوزه علمیه قم در سخنانی گفته است:” اسلام به ایران شرف، عظمت، جلال و شکوه داده است و نباید برای مطامع دنیا به چاه مکتب ایرانی بیفتیم”.

او با تشبیه “مکتب ایرانی” به “دوران حمله مغول ها” افزوده است: “در آن زمان بردگانی بودند که برای مختصر مطامع دنیا، خودشان را به حکومت آدم‌کش مغول نزدیک کردند و این همان دوران مکتب ایرانی بود که چیزی برای مردم نداشت، اما اسلام شرف و عظمت، جلال و شکوه به ایران داده است”.

 مخالفت های پیدا و پنهان احمدی نژاد با نظرات آیت الله خامنه ای  که ماجرای  ابقای حیدر مصلحی، بخشی از آن را علنی کرد موجب شد تا ابوالقاسم خزعلی، روحانی تندرویی که تا پیش از این از مواضع  و عملکرد احمدی نژاد دفاع می کرد نیز به جمع مخالفان وی بپیوندد و به خبرگزاری فارس اینچنین بگوید: “همه مسئولان موظفند از فرمایشات مقام معظم رهبری تبعیت کنند. آقای احمدی‌نژاد نباید اجازه دهد که نفوذی‌ها بر وی تأثیر گذاشته و فرصت چنین برنامه‌ها و اقداماتی را داشته باشند.

به نوشته روزنامه خراسان، عباس واعظ طبسی، تولید آستان قدس و از منتقدان محمود احمدی نژاد نیز دیروز در دیدار با پرسنل و فرماندهان ارتش خراسان رضوی گفت: “هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر امام جامعه که مقام معظم رهبری است تصمیم گیرنده باشد و مشروعیت همه عزل و نصب‌ها با رهبری نظام است”.