تجمع اعتراضی مالباختگان علیه مال‌خورها

نویسنده
نازنین کامدار

» پدیده، پردیسبان، صدرا، آرمان و صدا و سیما

در حالی که رسانه ها و مسئولین تمامی توجه خود را بر دادگاه بابک زنجانی متمرکز کرده اند، طی روزهای گذشته در تهران و مشهد دستکم ۴ تجمع اعتراض آمیز بر علیه بنگاه های مالی-اعتباری و یا موسسات سرمایه گذاری ای که از حمایت صدا و سیما برخوردار بوده اند برگزار شده و مالباختگان از عدم رسیدگی به وضعیت شان ابراز نارضایتی کرده اند.

نخستین تجمع در اوایل هفته مربوط به موسسه “صدرا” بود که به برادران قویدل تعلق دارد.
به گزارش رسانه ها این تجمع برای چندمین بارست که برگزار شده و هربار نیز ستاد مدیریت سوخت وعده هایی برای آرام کردن معترضان داده است.
روزنامه شهروند در اینباره می نویسد: “مالباختگان شرکت صدرا که با تحویل خودروهای فرسوده خود و پرداخت پول‌های میلیونی، قصد خرید خودروهای مدل بالاتری را داشتند، پس از گذشت سه‌سال باز هم مقابل ستاد حمل‌ونقل و سوخت تجمع کردند. این زنان و مردان هنوز هم نتوانسته‌اند پول‌های میلیونی را که بابت خرید خودرو پرداخت کرده بودند، پس بگیرند. خیابان فجر مطهری، روبه‌روی ستاد حمل‌ونقل و سوخت تهران، جمعیت زیادی ایستاده بودند. جمعیتی که از همان ابتدا با ۵ یا ۶ نفر آغاز و ساعتی بعد به ۵۰ تا ۶۰نفر تبدیل شد. اینها همه برای گرفتن حق خود مقابل این ستاد جمع شدند تا بتوانند پس از گذشت سه‌سال به پول‌های خود برسند. اینها همان کسانی هستند که سه‌سال پیش با تحویل خودروهای فرسوده خود و پرداخت میلیون‌ها تومان پول، به امید خرید یک خودروی مدل بالاتر، در صف انتظار ایستادند تا سوئیچ خودروهایشان را تحویل بگیرند. خودروهایی که برنامه‌ها در ذهن خود طراحی کرده بودند ولی چند روز گذشت، اما باز هم خودرویی تحویل داده نشد. چند روز به چند ماه تبدیل شد، اما باز هم خبری نبود. یک‌سال گذشت تا این‌که درنهایت خریداران خودرو متوجه شدند، قرار نیست به وعده‌های داده شده، عمل شود و هیچ خودرویی تحویل داده نمی‌شود”.

در پی برگزاری این تجمع، اینبار ستاد مدیریت سوخت که در زمان محمد رویانیان با برادران قویدل قرارداد بسته بود، طی اطلاعیه ای مسئولیت بازگرداندن سپرده های مالباختگان را نپذیرفت و خود را فاقد “نقش حقوقی” معرفی کرد.

این ستاد در اطلاعیه خود نوشت: “۱- جمع میزان مطالبات مردم از شرکت صدرا در حدود ۱۸ میلیارتومان می باشد. ۲- ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هیچگونه نقش حقوقی در دعوای طرح شده فی مابین شکات و شرکت صدرا ندارد. ۳- به جهت ابعاد گسترده تخلفات شرکت صدرا و تعداد مالباختگان، موضوع به پیشنهاد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و با پیگیری معاونت اجرایی ریاست جمهوری در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی طرح و پس از پیگیریهای متعدد، در نهایت در بیست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که در تاریخ ۲۷/۷/۹۴ با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور برگزار شد، مقرر شد کمیته ای به ریاست وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی تشکیل و نسبت به ارائه راهکار قانونی مناسب برای پرداخت مطالبات مردم از محل اعتبارات ستاد سوخت در خزانه دولت قبل از اتمام سیر قضایی پرونده شرکت صدرا اقدام گردد. توضیح اینکه پس از صدور رای تجدید نظر و شناسایی اموال و دارایی های متهمان، مبالغ فوق با ایجاد سازوکار مناسب حقوقی به خزانه دولت مسترد خواهد شد”.

با فروکش کردن اعتراض مالباختگان شرکت صدرا که گزارش های جسته و گریخته ای نیز در خصوص تهدید برخی از آنها توسط نهادهای امنیتی در فضای مجازی منتشر شد، نوبت به مشهد رسید تا اینبار نه مالباختگان موسسه مالی-اعتباری میزان، بلکه مالباختگان شرکت “پدیده شاندیز”، موسه مالی-اعتباری “آرمان” و موسسه سرمایه گذاری “پردیس بان” به خیابان بیایند و نسبت به بی تفاوتی مقامات به فساد موجود در این موسسات اعتراض کنند.

خبرگزاری های داخلی درباره تجمع مالباختگان پدیده شاندیز نوشتند: “در تجمع سهامداران معترض پدیده، بر روی برگه های در دست تجمع کنندگان، شعارها و درخواست هایی از این قبیل نوشته شده بود: «گام های آخر است؛ یک صدا و یک رنگ؛ به دنبال احقاق حقوق قانونی خود هستیم»، «آیا ۱۱ ماه انتظار، برای گرفتن حق خود کافی نیست؟ تا کی باید از عدم شفاف سازی رنج ببریم؟»، «درخواست ما؛ مبلغ تعهدنامه ها؛ با دیرکرد آن از شرکت پدیده؛ هرچه سریعتر»، «دیگر به رسانه ملی اعتماد نمی کنیم»، «پهلوان زندان باید گردد» و…“.

برخی دیگر از مالباختگان پدیده نیز در تهران و در برابر صدا و سیما تجمع و نسبت به حمایت های رسانه ملی از مفسدان اقتصادی اعتراض کردند.

سایت های خبری نوشته اند: “گروهی از مالباختگان شرکت پدیده شاندیز با سازمان دادن تجمع اعتراضی در مقابل صدا و سیما از مسئولان رسانه ملی خواستند درباره تبلیغاتی که از پدیده شاندیز پخش شده، توضیح دهند. آنها معتقدند اگر تبلیغات صدا و سیما نبود، مردم نسبت به این شرکت اعتماد پیدا نمی کردند که سرمایه های خود را به آن بسپرند.در شرایط کنونی، شرکت پدیده شاندیز به دلیل تخلفات ساخت و ساز توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، به مرجع قضایی معرفی شده و دادستانی مشهد و شورای امنیت کشور و شورای تامین استانهای شمال شرق کشور، دستور به توقف فعالیت این شرکت داده اند. محسن پهلوان، مدیرعامل پدیده شاندیز است که فعلا با وجود مشکلات زیادی که برای بسیاری از هموطنان به وجود آورده، در بازداشت به سر نمی برد”.

در همین حال، برخی از کاربران شبکه های اجتماعی از تجمع مالباختگان موسسه ای به نام “آرمان ایرانیان” در مشهر خبرداده اند و سایت “شبکه نظر” نیز عکسی از اعتراض آنها منتشر کرده است.

سایت تابناک نیز فیلمی از اعتراض مردم منتشر کرده و خواستار توجه مسئولان به شکایت مالباختگان این موسسه شده است.

گفتنی آنکه همزمان با این تجمع سایت موسسه مالی-اعتباری آرمان ایرانیان، صفحات “هیات مدیره” و “مدیرعامل” را از دسترس خارج کرده است.

 این موسسه پیشتر از بانک مرکزی مجوز گرفته و “علیرضا پایین محله”، مدیرعامل آن گفته بود که تنها ۱۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل شدن به “بانک” کم دارد!

پایگاه خبری “قدس آنلاین” نیز از تجمع دیگری، اینبار در اعتراض به فساد موسسه “پردیس بان” خبر داده و نوشته است: “جمعی از مالباختگان پردیسبان مقابل یکی از رسانه های مشهد تجمع کرده و خواستار بازتاب مشکلاتشان از طریق رسانه های استان شدند”.

 این سایت به نقل از یک مالباخته نوشته است: “دی ماه سال گذشته بود که جهت واگذاری سهام و دریافت پول خود به دفتر نمایندگی این شرکت مراجعه کردم اما آنان با بیان اینکه مشکلاتی برایشان پیش آمده و قادر نیستند درحال حاضر بازپرداخت داشته باشند، چکی را به تاریخ مهرماه امسال تحویل دادند که مطابق انتظار، پاس نشد! حدود ۶ هزار نفر از مشهد سهامدار این پروژه خیالی هستند که قرار بود در قزوین به صورت برج ۶۶ طبقه ساخته شود و تبلیغاتی که در روزنامه های شهر و صداوسیما از آن می شد، هرگونه سوء ظنی برای غیرقانونی بودن کار را برطرف می کرد. با این حال پس از گذشت ۲ سال از بحث فروش سهام و عملیاتی نشدن پروژه، سهامدارانی که می خواهند پولهایشان را دریافت کنند، هیچ پاسخی از سؤی مسؤولان فروش پردیسبان دریافت نکردند و متأسفانه مقامهای قضایی نیز درباره شکایت مردم هنوز اقدام مؤثری انجام نداده اند. می خواهیم مسؤولان صدای ما را بشنوند و راهکار جدی و مفیدی ارائه دهند زیرا تاکنون با وجود اینکه به مجلس شورای اسلامی، استانداری قزوین و خراسان رضوی و قوه قضاییه مدارکی مبنی بر کلاهبرداری ارائه کرده ایم اما هیچ مسؤولی پاسخ مناسبی به ما نداده است. دفتر نمایندگی پردیسبان در مشهد تعطیل شده و به تازگی هم تابلوی آن برداشته شده و دفتر اصلی در تهران نیز همین اوضاع را دارد و هیچ تلفنی از سوی مسؤولان آنجا پاسخ داده نمی شود”.