با اعدام زندانیان کرد مخالفت کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "بی‌تفاوت نباشید؛ باهر مرام و عقیده ای حمایت کنید"

فعالان کارزار لغو مجازات مرگ در ایران با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از “ﺑﺮﮔﺰﺍﺭی دادگاه‌های ﻓﺮﻣﺎﻳشی ﻭ ﭼﻨﺪ ﺩﻗﻴﻘﻪ‌ﺍی” و صدور احکام سنگین برای جوانان، خواهان توقف حکم اعدام چند زندانی کُرد شده‌اند.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن به روز رسیده، تائید احکام اعدام برای شهرام احمدی، و شش نفر دیگر به نام‌های کاوه ویسی، کاوه شریفی، بهمن رحیمی، محمد یاوررحیمی، طالب ملکی و پوریا محمدی “غیر قانونی و غیر انسانی” خوانده شده است.

بر اساس بیانیه لگام “همه این افراد فاقد وکیل تعیینی بوده اند و احکام صادره درباره آن ها در دیوان عالی کشور نیز تائید شده و جهت اجرای حکم به دایره اجرای احکام زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده است و هر لحظه احتمال اجرای حکم این افراد وجود دارد.”

این زندانیان در بند ۴ سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند. بر اساس این بیانیه هم اکنون شش نفر از این افراد محکوم به اعدام را به سلول انفرادی برده‌اند.

در میان این افراد، شهرام احمدی از ۶ اردیبهشت ۸۸ در زندان به سر می‌برد، حکم اعدام او درحالی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده که پیشتر از سوی همین دیوان نقض شده بود. خانواده او پیشتر به روز گفته بودند “حکم به اجرای احکام فرستاده شده و هرلحظه احتمال اجرای حکم وجود دارد.”

 کنشگران کارزار لغو گام به گام اعدام صدور “احکام ظالمانه” برای این افراد را قویا محکوم کرده و “از همه مردم و مراجع قانونی و سازمان‌های حقوق بشری همچون سازمان عفو بین الملل، صلیب سرخ، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران و همچنین پارلمان اروپا خواسته‌اند که نسبت به این احکام بی تفاوت نباشند.

آنها همچنین از همگان “با هر مرام و عقیده‌ای” دعوت کرده‌اند تا “با راه‌اندازی کمپین مخالفت با اعدام زندانیان کرد از مرگ تعدادی از هموطنانمان، پیشگیری نمایند.”

کمپین لگام که اینک خواهان محکومیت اعدام این افراد شده، نخستین حرکت سازمان‌مند مدنی در داخل ایران است که به صورت مشخص برای لغو مجازات اعدام فعالیت می‌کند؛ کمپینی که هدف آن واداشتن حکومت به فاصله گیری از خشونت و تشویق جامعه به گذشت از اجرای قصاص و دیگر شیومه های مجازات مرگ است.

اعضای این کمپین در فاصله کوتاهی از تشکیل این کمپین موفق شد‌ه‌اند اجرای احکام چندین محکوم به اعدام را متوقف کنند.

محمد ملکی از اعضای کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام پیشتر به روز گفته بود که اقدامات این کمپین و دیگر تلاش‌ها برای لغو مجازات مرگ در ایران کارساز بوده است.

در سال‌های گذشته شمار زیادی از شهروندان کرد و اهل سنت با اتهامات سیاسی و عقیدتی به اعدام محکوم شده‌اند. ده‌ها نفر از آن‌ها اعدام و تعداد دیگری نیز کماکان با احکام قطعی اعدام در انتظار اجرای مجازات خود هستند.

سازمانهای مدافع حقوق بارها اعدام زندانیان کُرد در ایران را محکوم کرده‌اند.