ملک عبدالله را هم می توانیم ترور کنیم

نویسنده
آرش معتمد

» مهدی طائب؛ فرمانده قرارگاه عمار:

ماجرای افشای نقش رهبر جمهوری اسلامی  و سپاه قدس در تلاش برای ترور سفیر عربستان در آمریکا که منجر به موضع گیری رئیس جمهور ایالات متحده و چندین مقام بلندپایه این کشور شد، طی دو روز گذشته موجب شد تا طرفین اظهارات تندی  علیه یکدیگر و تا سطح مقامات ارشد دیپلماتیک بر زبان آورند. از جمله، مهدی طائب روحانی تندروی نزدیک به سپاه و فرمانده “قرارگاه  عمار” از توان ایران برای ترور ملک عبد الله سخن گفته است.

همزمان عباس عبدی در مقاله ای با اشاره به خطرناک بودن فضا از دست در کاران خواست به خصوص از گفتگوهای بی پروای تلویزیونی خودداری کنند و امکان دهند اوضاع با درایت و دیپلوماسی از غلظت بیفتد.

علاوه بر این، عربستان سعودی با شکایت از تهران به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار برخورد جامعه جهانی با حکومت ایران شده و ملک عبدالله نیز در گفت و گوی تلفنی با باراک اوباما موافقت خود برای مقابله با ایران را اعلام کرده است.

پیش از این نیز جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی از “مطرح بودن همه گزینه ها علیه ایران” سخن گفته بود. 

در چنین شرایطی مقامات دیپلماتیک ایران در نخستین گام اقدام به تکذیب ادعای آمریکا کردند و آن را “مضحک ” دانستند اما پس از آنکه  با لحن تند عربستان سعودی و تلاش برای اقدامات دیپلماتیک علیه حکومت ایران مواجه شدند، بر شدت گفته های خود افزودند و به عربستان بابت تحرکات و گفته های مقاماتش “هشدار” دادند.

در این میان رسانه های جناح تندرو در ایران نیز با موضع گیری علیه امریکا و عربستان خواستار شدت عمل مقامات رسمی در برابر جنجال ترور”عادل الجبیر” سفیر عربستان در آمریکا  شده اند تا حدی که مهدی طائب، رئیس “قرارگاه عمار” از توان ایران برای ترور پادشاه عربستان سخن گفته است. یک نماینده مجلس نیز در سخنانی مشابه از توان حمله نظامی ایران به عربستان و محاکمه رهبران عربستان حرف زده است؛ سخنانی که بلافاصله با بازتاب خبری گسترده ای در رسانه های عربی و منطقه ای مواجه شده است.

بنا بر این گزارش، جنگ لفظی ایران و عربستان پس از آن وارد مرحله کنونی خود شد که دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در نیویورک طیّ نامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا موضوع ادعای دخالت ایران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بررسی کند؛ همزمان سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز رایزنی‌های خود را با اعضای شورای امنیت درباره این موضوع آغاز کرد.

عربستان در گام بعدی به طرح این موضوع در گفت و گوی تلفنی ملک عبدالله و باراک اوباما پرداخت و آنطور که شبکه الجزیره گزارش داد به توافق مقامات ارشد این کشورها برای برخورد با ایران رسید.

روز گذشته نیز سعود الفیصل که برای گشایش یک مرکز مذهبی در اتریش حضور داشت در سخنانی از “مقابله به مثل” با ایران خبر داد و به نوشته سایت آفتاب، افزود: “هر تحرکی که ایران علیه عربستان سعودی بکند با مقابله به مثلی حساب‌شده رو‌به‌رو خواهد شد”.

گفتنی است بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای همکاری خلیج‌فارس نیز از زبان “عبداللطیف الزیانی” دبیر کل این شورا ایران را محکوم کرده است: “تلاش برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا  نقض آشکار و رد شده تمامی قوانین و توافقات و عرف بین‌المللی است” و به طور گسترده‌ای به روابط میان کشورهای شورای همکاری و ایران ضربه می‌زند”.

اما حکومت ایران که در ابتدا از زبان رامین میهمان پرست بر “مسخره بودن” ادعای آمریکا تاکید داشت، پس از آنکه با شدت تحرکات بین المللی علیه خود  مواجه شد، از زبان صالحی، وزیر خارجه دولت احمدی نژاد به عربستان صعودی بابت تحرکات دیپلماتیک اش هشدار داد.

بنا به نوشته خبرگزاری فارس، صالحی دیروز با لحنی مداراجویانه  گفته است: “ما مشکلی با عربستان نداریم و مشکل ما درباره تفسیرهای جداگانه‌ای است که هر کدام از ما در خصوص تحولات منطقه داریم. امیدواریم سعودی‌ها با رعایت تمامی جوانب احتیاط به این موضوع بپردازند چون دشمن همواره می‌خواهد بین کشورهای منطقه تفرقه ایجاد کند. سعودی‌ها هم عاقل تر از آن هستند که وارد این بازی سیاسی شوند.

او افزود:” احتمال وقوع برخی عواقب حقوقی برای این اتهام باطل وجود دارد. سیاست از جنس نرم افزاری است و ما نظامی نیستیم که حرکت نظامی انجام دهیم بلکه براساس عزت و حکمت و مصلحت اقدام به تعامل با سایر کشورها خواهیم کرد.ما به زودی تمام اتهام زنندگان به ایران را به شرمساری خواهیم کشاند. اینها می‌خواهند که ایران در مدار امیال سیاسی آنان باشد اما کشور ما 32 سال هزینه استقلال خود را پرداخته است”.

در برابر این موضع محتاطانه، مهدی طائب روحانی تندروی نزدیک به سپاه و فرمانده “قرارگاه  عمار” در سخنانی که فارس متن آن را منتشر کرده از توان ایران برای ترور ملک عبد الله سخن گفته و موضع رسمی حکومت ایران را با چالشی جدید مواجه کرده است.

مهدی طائب گفته است: “امریکا با ادعای ترور سفیر عربستان، می‌خواهد مسیر نگاه‌ها را به ایران برگرداند. والا ما نیاز به ترور سفیران عربستانی نداریم. ما اگر نیاز به ترور کسی را داشته باشیم، آنقدر توان داریم که خود ملک عبدالله را ترور کنیم، اصلاً مورچه چیه که کله‌پاچش چی باشه!”

علاوه بر این، یک نماینده مجلس ایران به نام محمدرضا عابدی که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی نیز هست، در گفت و گو با سایت “جهان نیوز”  از توان  حمله نظامی ایران به عربستان سخن گفته و افزوده است: “اگر ایران بخواهد اقدامی علیه عربستان دهد، نیروهای نظامی خود را به راحتی وارد این کشور کرده و حاکمان دست‌نشانده را بازداشت و محاکمه می‌کند. آل‌سعود در برابر اراده ایران اسلامی سرنگون خواهد شد. آل‌سعود دست‌پیش گرفته تا پس نیفتد. آل‌سعود باید در مجامع بین‌المللی به دلیل ترور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام محاکمه شوند”.

او به برنامه حکومتی “برائت از مشرکین” در مرسم حج امسال اشاره کرده و افزوده است: “آل‌سعود باید خود را آماده برائت مسلمان‌های جهان از آمریکا و آل‌سعود در حج ابراهیمی کند”.

گفتنی است آگاهان معتقدند که مراسم حکومتی “برائت از مشرکین” امسال به دلیل شرایط حساس دیپلماتیک می تواند به تشدید فضای مخاصمه بین ایران و عربستان منجر شود.