مصر به اسرائیل نزدیک تر می شود

نویسنده

» گزارش حریت از وضعیت جدید خاورمیانه برخلاف مسیر ایران

نخست وزیر اسرائیل در تماسی با شورای نظامی حاکم بر مصردر قاهره به دلیل آزادی گیلاد شلیت در ازای آزادی زندانیان فلسطینی تشکر و قدردانی کرده است.

این تشکر یک روز بعد از آن انجام می شود که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل از مصر به دلیل کشته شدن شش پلیس مصری در یک درگیری مرزی با شبه نظامیان، عذر خواهی کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پیامی به ژنرال حسین تنتاوی، رئیس شورای نظامی مصر گفته است: “کمک شما باعث دلگرمی تمام شهروندان اسرائیل شده است.”

در این پیام “به نام دولت اسرائیل از نقش کلیدی مصر در آزاد سازی گیلاد شلیت، سرباز اسرائیلی” سپاسگزاری شده است و گفته شده که رهبری اسرائیل از “تلاش های شدید مصر در به انجام رسیدن این توافق” قدردانی می کند.

بر اساس توافق انجام شده انتظار می رود شلیت 18 اکتبر به اسرائیل انتقال پیدا کند و همزمان با آن اسرائیل 450 فلسطینی را آزاد خواهد کرد. گروه دیگری متشکل از 550 فلسطینی ظرف دو ماه آینده آزاد خواهند شد.

خالد مشعل، رهبر حماس در قاهره با مراد مووافی، رئیس سازمان اطلاعات مصر که نقش واسط را در توافق معاوضه زندانیان بر عهده داشته است، ملاقات کرد.

تشکر اسرائیل از مصر آخرین نشان از نزدیکی دو کشور پس از عذر خواهی باراک به دلیل کشته شدن سربازان مصری است.

در همین حال مقامات اطلاعاتی آلمان در برلین نیز توافقات به دست آمده در این زمینه را رضایت بخش خواندند ولی گفتند تا انجام کامل این معاوضه شرایط تا حدی “حساس” است. مقامات آلمان گفت نگرانند که ایران در کار انجام این توافق خرابکاری کرد، چرا که این کشور بر حماس نفوذ دارد و از موافقنامه حماس و اسرائیل راضی نیست.

از سوی دیگر محمود عباس، رئیس جمهور دولت خودگردان فلسطین گفته است که اگر اسرائیل ساخت شهرک ها را در کرانه غربی متوقف سازد بلافاصله حاضر به مذاکره با اسرائیل خواهد بود. این موضوع در حالی بیان می شود که اسرائیل موافقت خود را برای احداث شهرک جدیدی در مجاورت بیت المقدس اعلام کرده است.

عباس گفت 2600 تقاضای ساختمان در ظرف دو هفته گذشته برای احداث بنا در این شهرک دریافت شده است. وی گفت این نشان می دهد که نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواستار صلح نیست.

 منبع: حریت - 14 اکتبر