قیمت ارز و سکه باز هم بالا رفت

نویسنده
نازنین کامدار

» با وجود تعلیق غنی سازی

با وجود اجرایی شدن مرحله اول توافق ایران و ۱+۵ بر سر برنامه اتمی که به لغو برخی از تحریم ها و آزادی ۴ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی بلوکه شده ایران منجر می شود، بازار ارز و طلا در ایران همچنان شیب صعودی دارد.

بنا به گزارش فرارو، بازار طلا و ارز در آخرین روز هفته با روند افزایشی همراه بود به طوری که هر دلار آمریکا مجددا به بالای ۲۹۰۰ تومان رسید.

فرارو در اینباره می نویسد: “هر دلار آمریکا امروز در بازار تهران در حدود ۲۹۱۰ تا ۲۹۴۰ تومان معامله شده است. این درحالیست که بانک مرکزی قیمت یورو را افزایش داده و قیمت دلار را نسبت به روز قبل کاهش داده است”.

خبرگزاری آریا هم به نقل از محمد کشتی آرا رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران نوشت: “هر قطعه نیم سکه ۴۳۳ هزار تومان ، ربع سکه ۲۶۰ هزار تومان و سکه های یک گرمی هم ۱۶۷ هزار تومان فروخته می شود. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۸۸ هزار و ۱۵۰ تومان است. همه این قیمت ها با توجه به افزایش نرخ ارز ، در مقایسه با روز سه شنبه افزایش نشان می دهد”.

ساعتی بعد نیز باز قیمت طلا افزایش یافت و این خبرگزاری قیمت ها را اصلاح کرد: “در بازار تهران قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۵۵۴ تومانی، ۸۸ هزار و ۴۸۵ تومان معامله می‌شود”.

سایت بهار نیوز، نزدیک به دولت هم در اینباره می نویسد: “به نظر می‌رسد، سیاست‌‌های بانک مرکزی اجازه پایین آمدن قیمت دلار به زیر ۲۹۰۰ تومان را در مقطع کنونی نمی‌دهد.پس از اجرای توافق‌نامه ژنو و شوک روانی حاصل از آن، قیمت انواع ارز خصوصا دلار کاهش یافت و هر دلار به زیر ۲۹۰۰ رسید اما با دخالت بانک مرکزی و کاهش عرضه دلار، مجددا قیمت‌ها به روزهای قبل (بین ۲۹۴۰ تا ۲۹۷۰ تومان) برگشت. با توجه به نگرش مدیریت فعلی بر بانک مرکزی و سیاست ارزی دولت خصوصا تاکید ولی‌الله سیف بر معقول بودن قیمت ۲۹۰۰ تومان برای هر دلار، تا زمانی که دولت نخواهد، قیمت ارز بیشتر از این کاهش نخواهد یافت. نرخ‌ها تا پایان امسال به همین منوال و در همین رنج قیمتی خواهند ماند و اما با آغاز سال ۹۳ و با توجه به بودجه سال آینده، می‌توان انتظار کاهش دلار آزاد تا ۲۷۵۰ تومان را داشته باشیم”.

 افزایش ناگهانی قیمت ارز و طلا، بازار بورس را نیز تحت نوسان قرارداد تا حدی که رئیس سازمان بورس به بورس بازان “هیجانی” پیشنهاد توقف معاملات را داد.

به نوشته تسنیم، علی صالح آبادی گفته است: “سرمایه گذاران در روزهای کاهش شاخص باید مراقب باشند با هیجان نسبت به خرید و فروش سهام اقدام نکنند و با دید بلند مدت به بازار سرمایه نگاه کنند و نوسانات را ملاک تصمیم گیری خود قرار ندهند. نوسان جزو ذات بورس است و نمی شود انتظار داشت شاخص همیشه روند صعودی داشته باشد. ابزارهای لاز م برای پوشش ریسک در بازار تدارک دیده شده است و حمایت های لازم از بازار صورت خواهد گرفت. افزایش نرخ ارز در سال گذشته ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکتها را بالا برد و باعث سودآوری سهام شرکتها در بورس شد. بعلاوه این که افت بازارهای مواری از جمله طلا، ارز، سکه و مسکن باعث هجوم سرمایه به بورس شدو همه فعالان اقتصادی می‌توانند در بازار سهام برای آینده خود برنامه ریزی کنند. قیمت مواد اولیه پتروشیمی مدنظر نمایندگان و دولت است تا طوری تعیین شود که ضمن تشویق سرمایه گذاری ها، سودآروی ها نیز بیشتر شود. سبد بهینه سهام شامل سهام چندین شرکت است که به طور میانگین ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد و سرمایه‌گذاران جدید سبد بهینه ‌سهام را انتخاب یا از خدمات صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند”.

گفتنی ست که سایت های نزدیک به دولت از جمله اعتدال نیوز، در آستانه توافقات پیش بینی کاهش قیمت ارز را کرده بودند.

این سایت در مطلبی با عنوان “چه چیز ارزان می شود؟”، نوشته بود: “اگر در مذاکرات گام های مثبتی برداشته شود، علائم خود را در اقتصاد نشان خواهد داد. اما نباید فراموش کرد که افزایش یا کاهش نرخ کالاها و خدمات از میزان عرضه و تقاضا نیز تاثیر می پذیرد. در این میان، نرخ ارز نیزبه دنبال تسهیل فرآیند نقل و انتقالات کاهش خواهد یافت”.

بانک مرکزی قیمت دلار در بودجه سنواتی برای سال ۹۳ را ۲۶۵۰ تومان تعیین کرده و براساس گفته های مسئولین بعید به نظر می رسد که سیاست دولت اجازه دادن به کاهش قیمت تا کمتر از رقم مصوب باشد.

پیش از این، ولی الله سیف دراظهارنظری جنجالی قیمت دلار در حول و حوش سه هزار تومان را واقعی دانسته و از آن دفاع کرده بود؛ اظهاراتی که با اعتراضاتی در سطح جامعه و همچنین مجلس مواجه شد.