آغاز به کار تلویزیون احمدی نژاد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» بولتن سپاه خبر داد

همزمان با افزایش اختلافات محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی و تهدیدات تلویحی رییس دولت مبنی بر نابودی مخالفان در 2 ثانیه، و در شرایطی که صدا و سیما از نخستین ماه سال جاری در موارد زیادی از پخش کامل و مستقیم اظهارات محمود احمدی نژاد خودداری کرده است، یکی از بولتن های داخلی سپاه پاسداران از راه اندازی “تلویزیون اینترنتی دولت” برای پخش مستقیم و کامل اظهارات رییس دولت خبر داد.

بنا بر نوشته این بولتن “در آغاز دور چهارم از سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان های مختلف کشور سخنان احمدی نژاد از سایت وی به طور زنده پخش می شود.”

تهیه کنندگان بولتن هادیان سیاسی سپاه و بسیج، با اشاره به اینکه “ شبکه خبر همواره در سفرهای استانی هیئت دولت با اعزام گروه ویژه خود، به پخش مستقیم سفرهای استانی دکتر احمدی‌نژاد و هیئت دولت می‌پردازد” خبرداده که “گروه مجهزی از طرف نهاد ریاست جمهوری مسئولیت تصویربرداری و پخش زنده سخنان رئیس‌جمهور را جدا از گروه ارسالی صدا و سیما بر عهده گرفته‌اند.”

این بولتن همچنین نوشت: “چندی قبل در اخبار، سخن از شروع به کار یک شبکه تلویزیونی خصوصی بود، شبکه‌ای که حلقه اول رئیس‌جمهور، اداره‌کننده آن باشند. پخش زنده از سایت پرزیدنت را می‌توان اقدام عملی جریان اطراف رئیس‌جمهور برای داشتن یک رسانه فراگیر و البته گوش به فرمان دانست.”

بنا بر نوشته این نشریه داخلی سپاه، تیم احمدی نژاد به دنبال “رسانه ای مستقل” است که با “خط قرمزهای صدا و سیما” روبرو نباشد چنانکه چند روز پیش در جریان سفر به خراسان جنوبی و در شهر بیرجند زمانی که تلویزیون مناجات و اذان پخش می کرد سخنرانی احمدی نژاد از این تلویزیون اینترنتی مستقیم پخش می شد.

اشاره این بولتن داخلی سپاه به سخنرانی احمدی نژاد در شهر بیرجند است که او طی اظهاراتی مخالفانش را تهدید به نابودی کرده و گفته بودM “شما با من مشکل دارید، ولی با مردم که نباید مشکل داشته باشید. هرچه دلتان می‌خواهد به ما بگویید، ما هم که جواب نمی‌دهیم و این مساله را آزاد گذاشته‌ایم، ولی بدانید که این ملت بیدارند و اگر وقتش برسد و هرکس که بخواهد جلوی پیشرفت شان بایستد ظرف ‌‌۲ ثانیه او را از جلوی راه برخواهند داشت.”

آغاز به کار تلویزیون اینترنتی دولت درشرایطی است که از مدتی پیش در چندین مرحله نطق های تلویزیونی محمود احمدی نژاد لغو شد و مقامات صدا و سیما توضیح خاصی در این رابطه اعلام نکردند اما وبسایت های نزدیک به دولت در مراحل مختلف از “شرط احمدی نژاد برای پخش زنده” اظهاراتش خبردادند. از جمله این نطق های تلویزیونی، یک بار بحث ادامه طرح حذف یارانه ها و بار دیگر حرفهای پیش از سفر او به نیویورک بود که هر دو در ابتدا لغو و پس از تاخیری چند روزه تحت عنوان “پخش زنده گفت و گوی رییس جمهور” از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی که در طول شش سال گذشته حمایت ویژه ای از محمود احمدی نژاد داشت در طول ماه های اخیر علاوه بر پخش انتقادات بسیار از دولت، در بسیاری موارد از پوشش کامل و زنده سفرها و سخنرانی های احمدی نژاد خود داری کرده و بیشتر به پخش گزینشی اظهارات وی می پردازد.

از فروردین ماه سال جاری پس از علنی شدن اختلاف محمود احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای در ماجرای برکناری حیدرمصلحی وزیر اطلاعات و ابقای او توسط رهبر جمهوری اسلامی، دو طرف درگیر این مناقشه، حامیان و منصوبان آیت الله خامنه ای و نزدیکان و حامیان محمود احمدی نژاد علیه یکدیگر دست به افشاگری و مقابله زده اند.

هرچند محمود احمدی نژاد از زمان قهر 11 روزه اش در پی ابقای حیدرمصلحی با حکم آیت الله خامنه ای اعلام کرد که سیاست “سکوت” را دربرابر مخالفان امروز و حامیان دیروزش در پیش گرفته است با این حال اما در دو ماه اخیر برخی از وبسایت های اینترنتی نزدیک به دولت در مطالب و گزارش های مختلفی حامیان و منصوبان آیت الله خامنه ای و بسیاری ازچهره های سرشناس حکومت جمهوری اسلامی را به افشای تخلفات و فساد های مالی تهدید کرده اند و در مواردی حتی مدارکی را در این باره منتشر کرده اند.

چندی پیش محمد خوش‌چهره از حامیان سابق محمود احمدی نژاد در مجلس هفتم که اکنون در صف مخالفان وی قرار دارد طی گفت و گویی با روزنامه “ملت ما” نزدیک به محسن رضایی مدعی شد که “جریان انحرافی”، نزدیکان و معاونان احمدی نژاد، در در ماجرای تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضاییه و همچنین دوره چند ماه سرپرستی محمود احمدی نژاد بر وزارت اطلاعات پس از برکناری غلامحسین محسنی اژه ای در ماه های پایانی دولت نهم پرونده های ویژه مقامات جمهوری اسلامی را در اختیار گرفته و از آنها برای تهدید این مقامات استفاده می کند.

علاوه بر افزایش اختلافات و افشاگری های دو گروه حاکم درباره تخلفات و فسادهای مالی یکدیگر منصوبان و حامیان آیت الله خامنه ای، محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی موسوم به “جریان انحرافی” را به تحرکات و سوء استفاده از امکانات دولتی برای تسخیر کرسی های مجلس نهم در انتخابات اسفندماه متهم می کنند.

از جمله آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که علاوه بر بررسی صلاحیت کاندیدهای نمایندگی مجلس مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس نهم را نیز بر عهده دارد در اظهارات مختلفی طی چندماه گذشته نسبت به دخالت نزدیکان احمدی نژاد در انتخابات هشدار داده است.

از جمله او در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران در 23 اردیبهشت ماه نزدیکان محمود احمدی نژاد را به دخالت در انتخابات متهم کرده و گفته است: “اینها خیال می کنند می توانند کاری بر خلاف مصالح مملکت انجام دهند این افراد بیایند ولایت فقیه، مردم و ارزش ها را در نظر بگیرند. کارهایی که این عده می کنند اگر همه مقدمات انتخابات نباشد بخشی از آن به خاطر انتخابات است و پولهای کلانی که‌ جذب و توزیع می کنند از دید مردم مخفی نیست و روزی همین مردم و نظام به حساب آنان می رسند.”

دبیر شورای نگهبان همچنین احمدی نژاد و نزدیکانش را به “قیچی کردن پر و بال” تهدید و تاکید کرده بود که”اگر امروز مصلحت نیست که با اینها برخورد شود، همانطور که به حساب گذشتگان رسیدگی شد به حساب اینها هم رسیدگی می شود.”

پیش از احمد جنتی، علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران نیز انتخاب احمدی نژاد در دو دوره ریاست جمهوری را حاصل حمایت رهبری و سپاه و از وی دانسته و تصریح کرده بود: “میزان اعتماد به افراد باید دارای حد و مرز باشد. اعتماد مطلق به افراد نه با عقل سازگاری دارد و نه با منطق. عقلا، پیشکسوتان و کسانی که محبوبیتی در جامعه دارند باید بداند که اینها یک سرمایه بزرگی است که مردم به آنها تفویض کرده‌اند و بخش عمده‌ای از این حمایت‌ها نیز به خاطر پشتیبانی‌های رهبری است که باید قدردان این نعمت بود نه اینکه آن را در معرض خطر قرار داد.”

 خود آیت الله خامنه ای نیز در 8 خردادماه سال جاری در دیدار با نمایندگان مجلس هشدار داد که “هیچ‌کس نباید به هیچ نحوی در انتخابات دخالت کند تا انتخابات براساس روال قانونی انجام و مجلس بر اساس تشخیص و انتخاب مردم تشکیل شود.”

وی همچنین در سفر اخیر خود به استان کرمانشاه نیز در سخنانش به طور تلویحی محمود احمدی نژاد را خطاب قرار داده و گفت: “مردم توقع دارند صداقت را، عمل به وعده ها را، توقع دارند پرهیز از مناقشات را، توقع دارند پرهیز از سرگرم شدن به حواشی مسایل فرعی را، اینها انتظارات مردم است. مردم توقع دارند امانت و پاکدستی را، برخورد با متخلف و «خائن» را.”