وقتی خامنه‌ای آرمیتا را بوسید

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» روایتی از حاشیه‌های یک دیدار

سه روز پس از انتشار حاشیه های دیدار آیت الله خامنه ای با خانواده مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات هسته ای نطنز، سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، حاشیه های حضور او در منزل داریوش رضایی نژاد را نیز منتشر کرد.

داریوش رضایی نژاد که رسانه های رسمی جمهوری اسلامی، نخست او را یک “دانشمند هسته‌ای” معرفی می کردند اما بعد گزارش دادند که وی نه دانشمند هسته‌ای بلکه دانشجوی فوق لیسانس رشته مهندسی برق در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران بوده، روز اول مرداد سال جاری ترور شد.

دو سرنشین یک موتورسیکلت، رضایی نژاد را وقتی همراه با همسر و دخترش در مقابل منزلشان واقع در خیابان بنی هاشم تهران، سوار بر اتوموبیل شخصی خود بودند، هدف گلوله قرار دادند.

همسر او نیز در این ترور زخمی شد اما از مرگ نجات پیدا کرد.

رهبر جمهوری اسلامی، پنجشنبه شب گذشته با حضور در منازل داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن، با خانواده آنها دیدار و گفت و گو وسایت اطلاع رسانی دفتر وی، تصاویر، اخبار و گزارش های حاشیه ای مربوط به این دیدارها را منتشر کرده است.

در گزارش این سایت از ملاقات آیت الله خامنه ای با اعضای خانواده رضایی نژاد، حاشیه نویس این سایت، آرمیتا، دختر 5 ساله فرد کشته شده و روابط او با آیت الله خامنه ای را محور گزارش خود قرار داده است.

در این گزارش از جمله به نقاشی آرمیتا از یک پری دریایی و نوازش او توسط رهبر جمهوری اسلامی اشاره شده و آمده است که وقتی آیت الله خامنه ای به “موهای بلند” دختر داریوش رضایی نژاد اشاره کرد، مادر او این تصور را می کند که شاید بلند بودن موهای دختر پنج ساله اش در نزد آیت الله خامنه ای “چیز خوبی” نبوده است.

به همین علت به او توضیح می‌دهد که پدر آرمیتا خیلی موهای او را دوست داشت و برای همین دخترش اجازه کوتاه کردن آنها را نمی دهد.

حاشیه نویس دفتر رهبر می نویسد که در واکنش به این سخنان، آیت الله خامنه ای ضمن بی اشکال دانستن این مسئله یک حدیث از امام صادق نقل می‌کند: “روایتی از امام صادق داریم که فرموده موهای ام سلمه همسر پیامبر آنقدر بلند بوده که آن را به «هجل» (پابند)ش می‌بسته و وقتی می‌ایستاده، از زیبایی مثل «پری» می‌شده است.”

حاشیه نویس می افزاید که “خیلی برایم جالب است که آرمیتا هم وقتی خودش را با موهای بلند نقاشی کرد، ترجیح داد نقاشی‌اش، تبدیل به تصویر یک پری بشود.”

بر اساس این گزارش، در هنگام خداحافظی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از آرمیتا اجازه می‌گیرد که یکی از نقاشی‌هایش را بردارد و دختر داریوش رضایی نژاد نیز به او می گوید: “باشه همین رو ببر” و “آقا نقاشی آرمیتا از خودش را برمی‌دارند.”

همچنین موقع خداحافظی، آیت الله خامنه ای از آرمیتا می‌خواهد که “یک بوس خوشمزه” به او بدهد. آرمیتا هم همین کار را می‌کند و بعد هم “خودش با بوسیدن صورت آقا، محبتش را تمام می‌کند.”

 

“پیشرفت‌هایی که لازم نیست کسی بداند”

مقامات جمهوری اسلامی علیرغم گزارش های منتشرشده اولیه، هرگونه وابستگی داریوش رضایی نژاد به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را تکذیب کردند؛ از جمله حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات.

با وجود این، ترور او نیز مانند موارد مشابه، حجم زیادی از واکنش های خشمگینانه مقام های حکومتی را به دنبال داشت.

احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در مراسم هفتمین روز قتل او گفت که مقامات امنیتی اقداماتشان را برای حفاظت بیشتر از “دانشمندان و نخبگان علمی” توسعه خواهند داد.

او گفت که “حجم زیاد دانشمندان و نخبگان کشورمان به گونه‌ای است که برای تک تک آنها نمی‌توان حفاظت فیزیکی خاص در نظر گرفت.”

در گزارش اخیر دفتر رهبر جمهوری اسلامی از حاشیه دیدار وی با خانواده رضایی نژاد نیز بدون آنکه اشاره مستقیمی به فعالیت او در زمینه برنامه های هسته ای ایران شده باشد، به نقل از آیت الله خامنه ای آمده است: “البته بعضی‌ها غرض ندارند. اما باور نمی‌کنند. اون اوایل که هنوز نطنز کامل نبود و تازه یکی از این آبشارهای 64 تایی را راه انداخته بودند، یکی از دانشمندان فیزیک کشور که هم پیرمرد خوبی است و هم از نظر علمی برجسته است، نامه‌ای به من نوشت که شما واقعاً باور کرده‌اید؟ من هم نوشتم که ایشان را در جریان ماجرا قرار بدهند.”

او همچنین گفته است که “پیشرفت کار جوانهاست. موتور حرکت، جوان‌ها هستند. پیرها، تجربه‌شان مفید است.”

مادر داریوش رضایی نژاد هم در این دیدار به رهبر جمهوری اسلامی گفته که فرزندش در جواب “آشنایانی که پیشرفت‌های کشور را کوچک می‌دانستند”، جواب می‌داده: “ما پیشرفت‌هایی کرده‌ایم که فعلا لازم نیست کسی بداند.”

با وجود تکذیب مقامات ایرانی، رسانه های بین المللی می گویند تمام گزارش ها حاکی از فعالیت رضایی نژاد در زمینه تکنولوژی هایی است که مستقیما به “ساخت کلاهک های هسته ای” مرتبط هستند.

 

طراح سوئیچ های انفجاری بمب اتم

مقامات جمهوری اسلامی هم مطابق معمول، دولت های خارجی و سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل را مسئول این ترور معرفی می کنند.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت های علمی ایران، داریوش رضایی نژاد مقالاتی را به چهاردهمین، پانزدهمین و شانزدهمین کنفرانس مهندسی برق ایران ارائه داده و در هر سه مورد آنها، وی پژوهشگر دانشگاه صنعتی مالک اشتر، وابسته به وزارت دفاع ایران معرفی شده است.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر و پرسنل و دانشجویان آن، از مراکز و منابع اصلی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی هستند.

دو عنوان از مقالات مذکور رضایی نژاد “طراحی و ساخت یک مقاومت الکترونیکی به عنوان بار با اندوکتانس کوچک برای یک مولد ضربه ولتاژ بالا” و “طراحی، ساخت و آزمایش یک سوئیچ انفجاری بسته شونده” است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز پیش از آن به نقل از یک مقام خارجی و یک بازرس هسته ای پیشین سازمان ملل متحد، از احتمال ارتباط داریوش رضایی نژاد با “پروژه ساخت سلاح اتمی” در ایران خبر داده بود.

خلاصه گزارش اطلاعاتی که آسوشیتد پرس آن را دیده، می‌گوید: عنوان گزارشی که توسط دو دانشمند ایرانی در آن کنفرانس مطرح شد “طراحی، ساخت و آزمایش سویئچ انفجاری بسته‌شونده” است؛ که در مطالب موجود روی سایت‌های اینترنتی به زبان فارسی نیز می‌توان در نمونه مقالات علمی داریوش رضایی‌نژاد، مقاله‌ای دید دقیقاً تحت همین عنوان که نویسندگان آن داریوش رضایی‌نژاد و مجتبی داداش‌زاده هستند.

این نوع سوئیچ‌ها کاربردهای پزشکی و غیرنظامی هم دارد. ولی یک بازرس پیشین آژانس می‌گوید که عنوان مقاله ارائه شده، کاربرد انفجاری این سوئیچ را محتمل می‌کند بخصوص که داداش‌نژاد چند مقاله جداگانه نیز در باره آزمایش‌های انفجاری منتشر کرده است.

بمب‌های اتمی توسط یک رشته انفجارهای غیرهسته‌ای منفجر می‌شود و سوئیچ مورد اشاره در ایجاد این انفجارها نقشی اساسی دارد.

آسوشیتدپرس می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران در حالی که همواره نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را انکار می‌کند اما ۹ سال پیش کوشیده بود از این نوع سوئیچ‌ها بخرد. بر اساس این گزارش، گمرک آلمان ۹ سال پیش مانع صدور ۴۴ عدد از این سوئیچ‌ها ساخت شرکت آلمانی Behlke Electronic به ایران شد.

یک ایرانی که به تابعیت سوئد در آمده و نام خود را از حجت نقاش صورتگر به “ادی یوهانسُن” تغییر داده بود قصد داشت این سوئیچ‌ها را به ایران بفرستد.

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد که داداش زاده توسط سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی تحت بازجویی است زیرا ظن آن وجود دارد که اطلاعاتی که به قتل داریوش رضایی‌نژاد منجر شد از ناحیه او به خارج درز کرده باشد.