پشت ویترین

نویسنده

تازه های کتاب د ر تهران

نیما، پوینده، پزشکی و فوتبال….

 

 

نیما یوشیج و شعر کلاسیک فارسی

محمود کیانوش

ناشر: قطره

نوبت چاپ: اول، 1390

تعداد صفحات: 574 صفحه

محمود کیانوش در کتاب “نیما یوشیج و شعر کلاسیک فارسی”، از “رمزها و رازهای نیما یوشیج” نوشته است.

این کتاب با سرفصل‌های: دریافت نیما یوشیج از شاعران کلاسیک، ‌نیما یوشیج و سبک هندی‌، آموخته‌های نیما یوشیج از نظامی‌، تجربه‌های نیما یوشیج در قالب‌های کلاسیک‌، کهن‌ماندگی در ساختار زبان شعری نیما یوشیج و نیما یوشیج و قافیه همراه است.

 

 

 

زنان شاهنامه  

محمد نجاری - حسین صفی

نوبت چاپ: چاپ اول، 1390

ناشر: طراوت

تعداد صفحات: 143 صفحه

این کتاب با بخش‌هایی همچون: زن و حماسه‌، زن در شاهنامه‌، رودابه،‌ سیندخت‌، سودابه‌، تهمینه‌، گردآفرید‌، مادر سیاوش‌، فرنگیس‌، جریره‌، منیژه‌، کتایون‌، همای‌، ناهید، ‌قیدافه‌، گلنار‌، مالکه‌، گردیه و شیرین همراه است.

در بخشی از مقدمه کتاب عنوان شده است: «در شاهنامه‌ی فردوسی ـ که از آفرینش کیومرث تا حمله‌ی اعراب یک فاصله زمانی طولانی را در بر می‌گیرد و همه‌ی حماسه‌ی ایرانی را تشکیل می‌دهد ـ حضور زن‌، همچون تاریخ‌، دچار فراز و نشیب‌هایی شده است. گاه زنان حضوری کم‌رنگ و کلیشه‌یی دارند و همان نقش بسترخوابی و پرده‌نشینی را دارند‌؛ مانند بسیاری از زنان شبستان‌نشین شاهان شاهنامه‌، و گاه نقش مادران را ایفا می‌کنند که در این صورت یا مادرانی هستند چون دیگر مادران معمولی که فرزندانی می‌زایند‌، یا مادرانی که آورنده‌ی بزرگ‌پهلوانان و ابرشاهانی چون کیخسرو هستند.”

درآمدی بر جامعه‌شناسی ادبیات

گردآوری و ترجمه : محمدجعفر پوینده

نوبت چاپ: چاپ دوم، 1390

ناشر: نقش جهان مهر

تعداد صفحات: 547 صفحه

در معرفی این کتاب عنوان شده است: “کتاب حاضر 31 مقاله از 20 اندیشه‌گر بزرگ و نامدار جهان را دربر می‌گیرد و گزیده‌ای است از مهم‌ترین مطالبی که تا کنون درباره جنبه‌های مختلف جامعه‌شناسی ادبیات نوشته شده است. جامعه‌شناسی ادبیات در واقع از سویی با فلسفه‌، زیبایی‌شناسی‌، تاریخ و جامعه‌شناسی پیوند دارد و از سوی دیگر با علوم‌، ادبیات و زبان‌شناسی.‌ خود این رشته نیز به شاخه‌های گوناگونی تقسیم می‌شود و از جامعه‌شناسی آفرینش ادبی، جامعه‌شناسی محتوا،‌ اجتماعیات در ادبیات‌، جامعه‌شناسی شعر‌، رمان و نمایش تا جامعه‌شناسی کتاب‌، خواندن‌، نشر و نقد اجتماعی را شامل می‌شود.

در این کتاب، علاوه بر مهم‌ترین مطالب نظری و روش‌شناختی بزرگانی مانند لوکاچ، گلدمن،‌ باختین‌، کوهلر،‌ آدورنو و زیما‌، نمونه‌های برجسته‌ای از تحلیل‌های جامعه‌شناسی آثار ادبی نیز آمده است.

 

 

گل آخر، دقیقه 90

بهزاد دانشگر

تصویرسازی امیرمالک صالحی

ناشر: آرما

تاریخ چاپ : ۱۳۹۰

تعداد صفحات: 136 صفحه

در این کتاب داستانی نوجوانانه روایت می‌شود که هم به ورزش فوتبال مربوط است و هم به دوران انقلاب و مبارزه‌های نوجوانان در آن روزها.

این کتاب با تصویرهای رنگی و کاغذ کاهی منتشر شده است که این اثر را جذاب‌تر می‌کند. البته در پایان کتاب نوشته شده است “پایان ندارد” که به نوعی نشان از این دارد که داستان می تواند ادامه داشته باشد و یا خواننده خودش برای آن پایانی تصور کند.

ایران و ادیان باستانی

نویسنده : ادوین ام. یامااوچی

مترجم : منوچهر پزشک

تاریخ چاپ : ۱۳۹۰

ناشر: ققنوس

کتاب  “ایران و ادیان باستانی ” از کتاب‌های مرجع مهم در رشته ایران و باستان‌شناسی با گرایش ادیان و از کتاب‌های درسی دانشگاهی در آمریکا به شمار می‌رود . آنچه دربارة موضوع و روش تدوین این کتاب باید گفت این است که با وجود گذشت دو دهه از نخستین چاپ آن در سال 1990 از تازگی و اهمیت پژوهشی آن کاسته نشده و هنوز دربارة این موضوع اثری با این تفصیل و چنین مستند و جامع نوشته نشده است . نویسنده همة منابع پیش از خود و همزمان خود را دیده و به طور مقتضی از آنها استفاده کرده و همراه با محتوای ارزشمند کتاب ، کتاب‌شناسی پر ثمری عرضه کرده است . هر چند موضوع کتاب ، همانطور که از نام آن برمی‌آید ، دربارة ارتباط ایران و ادیان باستانی است، اما نویسنده برای توضیح آنچه به ایران مربوط می‌شود و در کتاب مقدس از آنها یاد شده است ، اعم از نام شاهان و کسان و جاها و هر موضوع دیگر ، دست به تحقیقات گسترده زده و در واقع دوره‌ای از تاریخ باستانی ایران و در ارتباط با جهان آن روزگار را به تفصیل بررسی کرده است . همین دو ویژگی ، یعنی گستردگی پژوهش‌ها و ارتباط آن با کتاب مقدس ، مترجم را از جهت ضرورت مراجعه به منابع ، با دشوارترین کار تحقیق و ترجمه روبرو ساخته است . کتاب “ ایران و ادیان باستانی ” در 14 بخش از زمان مادها تا بررسی دین زرتشتی و آیین میترا ( مهرپرستی ) را در بر می‌گیرد .

 

 

 

 

 

دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند

یادداشت‌ها و نامه‌های میخائیل بولگاکف

نویسنده: جی.ای.ئی. کرتیس

مترجم: بیژن اشتری

ناشر: ثالث

تاریخ چاپ : ۱۳۹۰

این کتاب در قالب نامه‌ها و یادداشت‌های روزانه به معرفی میخائیل بولگاکف نویسنده شهیر روس می‌پردازد و آن را می‌توان نوعی زندگینامه خودنوشت این شخصیت ادبی دانست.

در کتاب “دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند” تعدادی از نامه‌های بولگاکف به همسرش منتشر شده است که از خلال آنها می‌توان با بخش‌هایی از زندگی خانوادگی این نویسنده روس آشنا شد. البته بخشی از این نامه‌ها نیز از سوی همسرش به وی نوشته شده که آنها نیز در کتاب آورده شده است.

خواننده کتاب می‌تواند نزدیک به 3 دهه از زندگی بولگاکف را با این اثر مرور کند و همچنین با بخشی از وقایع تاریخ روسیه از نگاه این نویسنده آشنا شود.

بولگاکف نویسنده معروف روس است که در سال 1940 در سن 49 سالگی درگذشت و معروف‌ترین رمان او “مرشد و مارگاریتا” بین علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در ایران هم طرفداران زیادی دارد.

 

 

میهمانی خداحافظی

نویسنده : شیدا اعتماد

تاریخ چاپ : ۱۳۹۰

ناشر: هیلا

“میهمانی خداحافظی ” یک درام خانوادگی است که با موضوع مهاجرت شکل گرفته است . داستانهای این مجموعه دربارة زن جوانی به نام ساراست که به خاطر مهاجرت قریب‌الوقوع نزدیکترین دوستش “ الی ” به کندوکاو در گذشته‌های نه چندان دور خود می‌پردازد : “حواسم بود . از صبح که بیدار شده بودم حواسم بود . بهنام خودش را زده بود به آن راه و چیزی نگفته بود . یادم می‌آمد زمانی پانزده ساله شدن بزرگ‌ترین رؤیایم بود . حالا دو برابر پانزده سال را داشتم . نمی‌دانم کی وقت کرده بودم این همه بزرگ شوم . ” سارا در جستجویی که انجام می‌دهد نکاتی را در مورد خودش و رابطه‌اش با همسرش – بهنام – کشف می‌کند و علت اینکه چرا این همه از مهاجرت دوستش – الی – غمگین شده است را به تدریج می‌فهمد : “ گیج شده بودم . به آرزوهایم فکر کردم . چیزی یادم نمی‌آمد . چیزهایی که یادم می‌آمد شبیه آرزوهای کلیشه‌ای بود . فکر کردم دلم می‌خواهد امسالم با پارسال خیلی فرق داشته باشد . فرق‌های خوب . ” میهمانی خداحافظی در واقع یک کشف درونی برای ساراست که ضمن مرور اشتباهات گذشته‌اش راه خودش را باز می‌یابد .

 

 

به دنبال کاغذ اخبار

نویسنده : لیلی فرهادپور

تاریخ چاپ : ۱۳۹۰

ناشر: ققنوس

اولین روزنامه ایران نامی نداشت و آن را با عنوان “کاغذ اخبار ” می‌شناختند . این روزنامه در دوشنبه 25 محرم 1253 هجری قمری مطابق با اول ماه مه 1837 میلادی در تهران منتشر شد . سه سال قبل از آن ( در سال 1250) فتحعلیشاه ( دومین شاه سلسله قاجار ) ، و یک سال قبل از آن عباس میرزا ولیعهد از دنیا رفته بودند . چنین بود که در زمان تولد روزنامه در ایران محمدشاه ، سومین پادشاه قاجار ، در مسند قدرت بود . زمانی که عباس میرزا ولیعهد در تبریز اقامت داشت وزیری بسیار لایق داشت به نام ابوالقاسم فراهانی ملقب به قائم‌مقام ، که در آخر عمر فتحعلیشاه وزیر این پادشاه نیز بود . محمدشاه ، پس از مرگ فتحعلیشاه ، قائم‌مقام را به وزارت خود برگزید ، اما یک سال بعد به تحریک حاج میرزا آقاسی او را کشت و آقاسی را به صدراعظمی نشاند . به این شکل ، کاغذ اخبار که مقدمات انتشار آن در زمان عباس میرزا و قائم‌مقام فراهم شده بود بعد از صدارت حاج میرزا آقاسی انتشار یافت . ماجراهای مطبوعات در ایران از کاغذ اخبار تا روزنامه‌های امروز داستانی دارد خواندنی .

 

 

 

شعرهای زمستانی در “همشهری داستان” بهمن‌ماه

آخرین شماره زمستانی مجله داستان همشهری با بخش ویژه شعرهای زمستانی از شاعران ایران و جهان منتشر شد.

به گزارش  مهر، در این شماره از ماهنامه همشهری داستان و در بخش “درباره زندگی” روایتی بلند و خواندنی از استیون کینگ به نام “جاده شماره پنج” روایت می‌شود. همچنین خانه برف از مایکل وینتر و روایتی از کریستوفر موریس روایت‌های خارجی این بخش‌اند.

همچنین در بخش روایت‌های ایرانی این شماره از ماهنامه به ایام پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. در این بخش محمد حسین جعفریان روایتی از کتاب و کتاب‌خوانی در سال‌های انقلاب نوشته است و محسن کنگرلو ماجرای چاپ و پخش اعلامیه‌های امام در تیراژ زیاد را روایت کرده است. 

شش داستان از پیتر هودیویس، پاتریس چاپلین، علی صالحی، ندا کاووسی‌فر، فروغ کشاورز، معین فرخی نیز بخش داستان‌ این شماره از این ماهنامه را تشکیل می‌دهد.

در بخش روایت‌های مستند عکس‌های منتشرنشده هنگامه گلستان از روزهای انقلاب را به همراه روایتی از روز 29 دی در سال 1357 می‌بینید.

همچنین در بخش یک شغل این بار مدیر یک کلوپ بازی‌های رایانه‌ای به روایت شغل خود پرداخته است.

“چرا کسی ایلیاد را با روایت‌های واقعی تاریخی عوض نمی‌کند؟” عنوان مقاله بلندی از ای. ال. دکتروف در این شماره از این ماهنامه است که به همراه گفت‌و‌گویی مفصل با ایزابل آلنده و یاداشتی از نانسی کرسی درباره انتخاب بهترین راوی برای داستان، منتشر شده است.

مجموعه‌ای از اشعار زمستانی شاعران ایران و جهان پایان‌بخش این شماره مجله است که در آن به ترتیب آثاری از احمدرضا احمدی، ضیاء موحد، عباس صفاری، سید علی میرافضلی، حمیدرضا شکارسری و علی اسداللهی در کنار شعرهایی از گوچنگ، توماس ترانسترومر، یانیس ریتسوس، آلدو تامبلینی و دوازده هایکو از شاعران ژاپنی به مخاطبان ارائه شده است.

ماهنامه همشهری داستان با قیمت 2000 تومان از سوی گروه مجلات همشهری منتشر می‌شود.