فرانسه، ایران و سوریه را متهم کرد

نویسنده

fdbelazi_b.jpg

فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه ایران و سوریه را به بی ثبات کردن موقعیت فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان محکوم کرد.

دوست بلازی در شبکه تلویزیونی LCI اعلام کرد: “به خوبی می دانیم که سوریه و ایران امروز برای بی ثبات کردن دولت فواد سینیوره تلاش می کنند.”

این درحالی است که فرانسه در تاریخ 2 نوامبر درخصوص هرگونه”تلاش در ایجاد بی ثباتی” در لبنان هشدار داده بود، ولی ازطرف دیگر دولت پاریس همچنین تأکید کرده بود که علیرغم اظهارات کاخ سفید [تاریخ اول نوامبر]، از نقشه های ایران، سوریه و حزب الله مطلع نیست.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه افزود: “من فکر نمی کنم که جنگ اسراییل و لبنان [ژوئیه 2006] بین این دو کشور بوده است، بلکه معتقدم این سوریه، ایران و حزب الله هستند که تلاش می کنند تا لبنان، که شریک و دوست ماست، ثبات خود را ازدست بدهد.”

به علاوه، کاخ سفید خاطرنشان می سازد که مدارک و اسناد بسیاری در دست دارد مبنی براینکه سوریه، ایران و حزب الله به دنبال سرنگون کردن دولت سینیوره هستند.

حسن نصرالله، رهبر حزب شیعه و پرقدرت حزب الله، در یک سخنرانی که روز یکشنبه پخش شد، از طرفداران و حامیان خود خواست تا “خود را برای سرنگونی دولت فواد سینیوره که اکثراً مخالف سوریه هستند آماده کنند”.

دولت سینیوره از تایخ 11 نوامبر، یعنی از زمان اخراج 5 وزیر شیعه [نمایندگان حزب الله و امل] در بحران خاصی بسر می برد. به علاوه، تصمیم گیری دولت لبنان برای اجرای پروژه سازمان ملل نیز به این بحران دامن زده است؛ براساس این پروژه قرار است دادگاه ویژه ای برگزار و طی آن مجرمین قتل رفیق حریری [نخست وزیر سابق که در تاریخ 14 فوریه 2005 به قتل رسید] محاکمه شوند.

منبع: لوموند، 21 نوامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش