خودکشی دانشجوی دکترا با سیانور

نویسنده
فیروزه متین

» روایات مختلف از یک مرگ در دانشگاه تهران

در حالی که دانشجویان و برخی سایت های خبری علت مرگ دانشجوی دکترای روابط بین الملل را خودکشی از طریق خوردن سم سیانور، و انگیزه وی برای دست زدن به این اقدام را فقر و مشکلات اقتصادی می دانند، دانشگاه تهران روایتی دیگر از این ماجرا دارد: حسین خجسته نیا به مرگ طبیعی درگذشته است.

شامگاه دوشنبه رسانه های داخلی اعلام کردند که یک دانشجوی روابط بین الملل دانشگاه تهران در برابر مسئولان دانشگاه خود را کشته است.

سایت سخن آنلاین در این مورد نوشت: “یک دانشجوی دانشگاه تهران بعد از ظهر امروز مقابل دفتر رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی خودکشی کرد. این دانشجو که سال آخر دکتری روابط بین الملل را می گذراند با خوردن سیانور مقابل مسئولین دانشکده حقوق و علوم سیاسی خودکشی کرد و در راه بیمارستان درگذشت. برخی شنیده ها حاکی از این است که دلیل این خودکشی مشکلات آموزشی و اقتصادی این دانشجو بوده است. بعد از این حادثه مسئولین دانشکده با تشکیل جلسه سعی بر جلوگیری از درز خبر این حادثه به رسانه ها و طبیعی جلوه دادن آن داشته اند ،دکتر خجسته نیا دانشجوی دکترای سال آخر روابط بین الملل اصالتا یزدی و ساکن کوی دانشگاه تهران بود”.

خبر این سایت، که اولین سایت منتشر کننده خبر خودکشی این دانشجو بود، در بخش نظرات سایت و از طریق دانشجویان و همکلاسی های خجسته نیا که برخی از آنها خود را با نام و نام خانوادگی معرفی کرده اند، تایید شد.

برای نمونه، در بخش نظرات این سایت، یکی از همکلاسی های این دانشجو نوشته است: “حسین خجسته نیا را از نزدیک می شناختم، به حق یکی از نخبگان رشته روابط بین الملل در ایران بود و لیاقت عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران را داشت. ولی با وجود تلاش و پیگیری فراوان هیچ دریچه امیدی جهت جذب در هیچ دانشگاه و یا پژوهشکده ای را فراروی خود نمی دید”.

در نظری دیگر نیز آمده است: “آقای خجسته نیا از مدرسین بسیار خوب و ایثارگر دفتر شاهد دانشکده بود. با اینکه بارها به صورت داوطلبانه برای بچه های شاهد تدریس کرده بود اما به اصرار کارشناس دفتر گاهی با ایشان قرارداد رسمی برای تشکیل کلاس می بستیم. یادمه به دلیل نیاز به مبلغ تنها صدهزار تومان مبلغ حق التدریس این شش ماه آخری دو بار از من سئوال کرد ولی متاسفانه چک ایشان آماده نبود”.

برخی از کاربران هم عامل اصلی مرگ وی را برخی از اساتید کنونی دانشگاه و شخص مدیر گروه روابط بین الملل عنوان کرده و از خصومت شخصی وی با این دانشجو خبر داده اند.

با بالاگرفتن حرف و حدیث ها درباره خودکشی این دانشجوی دکترا، روابط عمومی دانشگاه تهران دست به کار شد تا اخباری را که در آن بر “خودکشی” این دانشجو تاکید شده بود،تکذیب کند.

در همین راستا، سید احمد رضا خضری مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران در اظهاراتی گفته است: “هنوز درباره اینکه علت مرگ چه بوده و اگر مرگ خدای ناکرده عمدی باشد و اینکه انگیزه وی چه بود، خبری نداریم و هنوز گزارشی از مراجع ذیربط در این باره ارائه نشده است. این دانشجو فردی منظم و موفق بود. همچنین وی هیچ پرونده‌ای در مرکز مشاوره نداشت”.

او افزوده: “این دانشجو بعد از خروج از اتاق ریاست دانشکده، در صحن دانشکده حقوق و علوم سیاسی تقاضای یک لیوان آب کرده و بعد از لحظاتی بر زمین می‌افتد و برغم تلاش‌های فراوان پرسنل مرکز بهداشت، این دانشجو متاسفانه درگذشت”.

 در اطلاعیه هیات رئیسه دانشگاه تهران نیز در اینباره، اشاره ای به علت مرگ این دانشجو نشده وتنها عنوان شده که وی “دعوت حق را لبیک” گفته است.

در متن اطلاعیه آمده است: “با کمال تأثر و تأسف با خبر شدیم جناب آقای حسین خجسته‌نیا، دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دعوت حق را لبیک گفتند. هیأت رئیسه دانشگاه تهران ضمن ابراز تأسف، این مصیبت را به خانواده ایشان و جامعه دانشگاهی تسلیت عرض نموده، رحمت و مغفرت واسعه الهی برای آن مرحوم و سلامتی و شکیبائی برای بازماندگان وی را از درگاه خداوند منان مسئلت می‌نماید”.

انکار انگیزه این دانشجو در خودکشی در برابر مسئولان دانشگاه تهران، با واکنش برخی سایت های خبری مواجه شده و از جمله سایت خبری ایسکانیوز در گزارشی نوشته است: “بر خودکشی دانشجوی سال آخر دکتری روابط بین الملل با خوردن سیانور مقابل مسئولین دانشکده حقوق و علوم سیاسی به اندازه کافی تکان دهنده بود، اما تکذیبیه مدیر کل روابط عمومی دانشگاه و رئیس دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران در مورد خودکشی این دانشجو و اعلام اینکه او غش کرده است و در راه بیمارستان جان سپرده از این هم عجیب‌تر است. به هر حال چیزی که مشخص است این است که علت دقیق فوت را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد”.

این سایت همچنین، به نقل از یک شاهد عینی در مورد این حادثه نوشته: “وقتی دیروز از پله‌های طبقه دوم به سمت اتاق مدیریت دانشگاه می‌رفتم، خانمی را دیدم که سراسیمه از بخش مدیریت خارج شد و به دو نفر دیگر که به سمت اتاق می‌رفتند گفت خجسته نیا حالش بد است و اسپری‌اش را هم با خود نیاورده. بعد از آن بود که ماموران اورژانس وارد دانشگاه شدند و او را با خود بردند. مسلما غش کردن نمی‌تواند علت مرگ کسی شود”.

گفتنی ست، در سال جاری موارد خودکشی منجر به مرگ در بین دانشجویان افزایش یافته است.

خودکشی اخیر پس از آن است که همین ماه قبل هم دو مورد خودکشی منجر به مرگ در دانشگاه های شیراز و ارومیه گزارش شده بود.

در همین باره، سایت الف در گزارشی نوشته بود: “نرخ خودکشی در کشور رشدی ۲.۱ درصدی داشته است. همچنین در سال ۹۲، چهار هزار و ۵۵ نفر در اثر خودکشی جان باخته‌اند که نسبت به سال ۹۱ رشدی ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۹۱، ۲۴۸۷ بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. ه تایید مسوولان جمعیت پیشگیری از خودکشی سالانه رقمی بیش از ۴۵ هزار نفر دست به خودکشی می‌زنند که البته کمتر از ۱۰ درصد این افراد در اقدام خود موفق شده و نامشان به فهرست متوفیان گورستان‌های شهرها افزوده می‌شود و باقی، در حالی نجات می‌یابند که بیش از سایر آحاد جامعه مستعد اقدام دوباره برای خودکشی هستند”.