انقلاب فرهنگی دوم ناممکن است

نویسنده

po_zarezadeh.jpg

حسن زارع زاده اردشیر

جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان از جمله تشکل های دانشجویی فعال در سطح دانشگاه هاست که چند هفته قبل مجوز فعالیت ان لغو شد و امروز مانند بسیاری از تشکل های دانشجویی بدون مجوز فعالیت میکند. داود خداکرمی دبیر این تشکل دانشجویی در گفتگو با روز به وضعیت فعالیت های دانشجویی در دانشگاه زنجان و همچنین دستگیری های اخیر در آذربایجان می پردازد.

zanjan477.jpg

جمعیت اسلامی دانشجویان چند هفته پیش غیرقانونی اعلام شد. لطفا بفرمائید که وضعیت این تشکل به کجا کشید و چگونه لغو مجوز شد؟

دانشگاه طی حکمی که در تاریخ 26 اسفند ابلاغ کرد مجوز تشکل را لغو کرد. بعد از عید ما اعتراضیه ای به این حکم ارائه دادیم و همراه آن نیز از هیأت نظارت دانشگاه زنجان نیز شکایت کردیم. طبق قانون باید ظرف مدت 15 روز اعتراض و شکایت ما از طرف دانشگاه به هیات نظارت مرکزی ارسال شود و این هیات موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه نتیجه تجدید نظر را اعلام کند که این حکم (حکم هیات نظارت مرکزی ) قطعی خواهد بود. ضمنا جمعیت اسلامی طی اطلاعیه ای رسمی که در جراید نیز منتشر شد، رای هیات نظارت دانشگاه زنجان را به دلیل تخلفات مکرر و نقض مکرر آیین نامه ها و قوانین فاقد اعتبار دانست و آنرا قبول نکرد واعلام کرد که این هیات فاقد صلاحیت رسیدگی به تخلفات تشکلها است. در همین حال، با وجودی که طبق قانون تا صدور رای نهایی از سوی هیات نظارت مرکزی فعالیتهای تشکل به حالت قانونی میتواند ادامه یابد، مسئولین دانشگاه طی اقدامی غیر قانونی دفتر جمعیت را پلمپ و تمامی اموال آن را که اکثرا وسایل شخصی اعضا بود توقیف کردند. آنان حتی تقاضای ارائه مهلت جهت برداشتن اموال شخصی دانشجویان را رد کردند. بعد از آن و طی جلسات متعدد اعضای تشکل، تصمیم گرفته شد با مسئو لین دانشگاه در مورد این موضوعات گفتگو شود تا شاید قضایا با مسالمت حل شود اما باز هم مسئولین هیچ گونه همکاری نکردند.این را هم باید اضافه کنم که دانشگاه حتی دو نشریه جمعیت اسلامی به نامهای، “آراز سسی” و “آچیق سؤز” رانیز توقیف کرده است.

واکنش رسمی مقامات دانشگاه به درخواست های شما و اعتراض به توقیف تشکل شما چه بوده؟

آنها حتی در گفتگوها اعلام کردند که کوچکترین اعتراض از سوی دانشجویان ترک زبان را شدیدا سرکوب خواهند کرد. البته آنان خیلی نگران تکرار تحصن 30 اردیبهشت سال قبل بودند ولی با در نظر گرفتن برخی مسائل، صلاح در این دیده شد که فعلا اعتراضات به صورت تجمع یا موارد مشابه نباشد.ظاهرا فعلا از نظر آنان جمعیت اسلامی دیگر تمام شده اما به صورت رسمی اظهار نظری نکرده اند. اما در دیدار با اعضای تشکل فعالیت تشکل را غیر قانونی قلمداد کرده اند.

آیا کسی در کمیته انضباطی در ارتباط با فعالیت های جمعیت احضار و یا محکوم شده؟

نه، روش دانشگاه احضار مستقیم نیست. آنها به صورت غیرمستقیم سعی میکنند بچه ها را بترسانند. در این خصوص تهدید به سرکوب شدید هر گونه اعتراض از سوی معاونت دانشگاه موید این مطلب است. الان هم با استفاده از برخورد با اراذل و اوباش و بد حجابی سعی میکنند برخی فعالان دانشجویی را هم مرعوب سازند که این امر با اطلاع رسانی های هفته های قبل در مورد احضار 35 نفر به کمیته انضباطی فعلا مسکوت مانده و احضارها متوقف شده است. ولی احتمال دارد در تابستان به سراغ برخی دانشجویان بروند.

اصولا فعالیت های جمعیت اسلامی دانشجویان چه بود که باعث شد مجوزش را لغو کنند؟

تلاش در جهت نهادینه کردن تنوع فرهنگی و دفاع از حقوق ملیتها با محوریت ملت ترک آذربایجان.در همین راستا از بدو تاسیس با برگزاری برخی میزگردها با حضور فعالان قومی فارس، کرد، ترک، عرب و… سعی مادر جهت ارائه راهکارهای مقبولی بوده برای رفع تبعیضات و ظلمهای فراوانی که در حق ملل غیر فارس در ایران روا داشته میشود.در عین حال با توجه به اکثریت دانشجویان ترک در دانشگاه زنجان، این تشکل تلاش میکرد به نحو خوبی از تمامی پتانسیل ها بهره گیرد. با برگزاری انتخابات جمعیت اسلامی در اسفند(که مجوز آن کلا بررسی نشد) تا اندازه زیادی به این هدف نزدیک میشدیم و دانشجویان به آگاهی کامل میرسیدند که این امر با توجه به تاثیر مثبت دانشگاه روی خانواده ها و جامعه برای حاکمان زیاد خوشایند نبود.

آیا برای لغو مجوز تشکل شما دلیل روشنی ارائه کردند؟

آنان حتی نتوانستند اتهام درستی متوجه ما سازند. در کل گفتند ما موظفیم مانع از فعالیتهای جمعیت شویم. برخی اتهامات کلی چون استفاده از زبان بیگانه، ملت قلمداد کردن قوم ترک، تجمع در روز جهانی زبان مادری در دانشگاه و برخی اتهامات دیگر را مطرح کردند که پایه و اساسی نداشت.

رضا عباسی، یکی از اعضای این تشکل زندانی بود که چند روز پیش آزاد شد. آیا آزادی ایشان قطعی است؟

تا آنجا که اطلاع داریم قطعی است. رضا عباسی عضو هیئت موسس جمعیت و اولین دبیر این تشکل بود. البته آزادی او یک ماه زودتر انجام گرفت ونحوه آزادی نیز کمی غیر عادی است.


ظاهرا به خاطر سالگرد تظاهرات مردم آذربایجان عده ای دستگیر شده اند. در این زمینه چه اطلاعاتی دارید؟ در زنجان هم کسی دستگیر شد؟

به دلیل دستگیریهای گسترده و عدم دسترسی کامل به همه فعالین و نیز مردم عادی که در این روزها دستگیر شده اند آمار کاملا دقیقی از آنان در دست نیست و فعلا آمارها و اسامی همان هایی هستند که در سایت ها اعلام شده اند. هر چند در زنجان هم اکثر فعالان را به بهانه های مختلف تحت فشار قرار داده و به آنها گفته اند در این مدت مراقب حرکات خود باشند. با این وجود شهر زنجان دیروز به پادگان نظامی تبدیل شده بود. حکومت نظامی، به ویژه در مرکز شهر حکمفرما بود و متاسفانه به دلیل عدم ارتبا ط تلفنی(به خاطر کنترل آنها) از آمار کاملا دقیق دستگیریها و احضارها نمیتوان صحبت کرد ولی شدت برخوردها بسیار بالا بود.

در زنجان تجمعی هم بوده؟

با وجود اینکه جوانان و حتی دانش آموزان زیادی برای شرکت در تجمع در پیاده روها حضور داشتند ولی به دلیل جو کاملا امنیتی و نظامی شهرهر گونه حرکت کوچک نیز از سوی ماموران سرکوب میشد.

در شهرهای دیگر چطور؟

تا آنجایی که اطلاع دارم در تبریز تجمعی صورت گرفته ولی شاهدان عینی که از تبریز خبر میدادند جو امنیتی و نظامی آنجا را بسیار شدیدتر توصیف میکردند. برخوردی هم بین ماموران با مردم روی داده که با دستگیری عده ای به پایان رسیده است.

اطلاع دارید در تبریز چند نفر بازداشت شدند؟

بله، گفته ها حاکی از دستگیری صدها نفر است که برخی قبل از تجمع و در آستانه سالگرد اول خرداد و برخی نیز در حین تجمع دستگیر شده اند.

وضعیت در دانشگاه ها چطور بود؟

در دانشگاهها هم به دلیل ایجاد جو رعب و وحشت و نیز فرا رسیدن امتحانات اعتراضی صورت نگرفت.

در ارتباط با حرکت های دانشجوی در تهران و فشارهایی که بر دانشجویان علامه و امیر کبیر هست چه نظری دارید؟

حاکمیت تمام تلاش خود را جهت برخورد با هر گونه حرکت اعتراضی بکار گرفته و هر حرکتی را بشدت سرکوب میکنند. از حرکات و اعتراضات معلمان، کارگران و زنان تا فعالان قومی، همه سرکوب میشوند. در این میان جنبشهای دانشجویی به دلیل حرکت در خط مقدم اعتراضات و نیز اگاه سازی و تاثیر مثبت فراوان در دانشگاه و به تبع آن در جامعه، به صورت گسترده تری زیر ذره بین قرار گرفته و به طرق مختلف، حتی با ایجاد جریانهای موازی در دانشگاهها، تلاش میکنند علاوه بر ممانعت از حرکتهای پرشور دانشجویی، هرینه های این برخوردها برای حکومت کمتر شود. وظیفه همه دانشجویان است که از دانشجویانی که زیر فشار هستند حمایت کنند.

بعضی ها این سرکوب گسترده دانشجویان را به وقوع انقلاب فرهنگی دوم تعبیر می کنند. به نظر شما آیا انقلاب فرهنگی دیگری می تواند بوجود اید؟

اکنون برای این کار یا باید اکثریت دانشجویان را اخراج کنند که کاری محال است و یا باید شکست را بپذیرند. مطمئن باشید که این فضا شکسته خواهد شد و حداقل در دانشگاهها از سال آتی انتظار واکنشهای برابر را داریم؛ به ویژه در مورد مسائل مربوط به آذربایجان. دانشگاهها اکنون هم ساکت نیستند و همواره پیشتاز حرکات هستند ولی ممکن است که در برهه خاص کنونی شیوه های اعتراض ومقابله متناسب جو حاکم تغییر کند که این حاکی از درایت دانشجویان دارد و حرکاتی که در تلاش باشد تا دانشجو را تضعیف کند بجز در مواردمقطعی محکوم به شکست است.

چمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان از چه تاریخی تاسیس شده و شما از کی دبیر جمعیت هستید؟

جمعیت از سال 1379 تاسیس شده است و من در دوره پنجم شورای مرکزی به عنوان دبیر برگزیده شدم. شروع کار ما از ابتدای سال 85بوده است. ضمن اینکه باید اضافه کنم که بعد از پلمپ جمعیت اسلامی طی جلسه ای که با اعضای تشکل صورت گرفت یک کمیته با نام اولیه “کمیته بازگشایی جمعیت” تشکیل شده که موظف است همراه شورای مرکزی به امور هویت طلبی دانشگاه و نیز کارهای مربوط به باز گشایی جمعیت رسیدگی کند.

در صورتی که دانشگاه بر تصمیم خود مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت های تشکل شما و همچنین اعمال فشار بر دانشجویان اصرار ورزد، شما چه اقدامی خواهید کرد؟

در این صورت جمعیت اسلامی تصمیمات جدیدتری را اتخاذ خواهد کرد. آنچه مسلم است اینکه فعالیتهای تشکل ادامه خواهد یافت و ما همانطور که در اطلاعیه خود اعلام کرده ایم رای هیات نظارت را قبول نداریم و آنان را فاقد صلاحیت میدانیم.تهدیدات و تعلیقهای مقطعی و حتی زندان نمیتواند دانشجویان هویت طلب را از راهی که در پیش دارند باز دارد و کوچکترین خللی به آن وارد نخواهد ساخت بلکه عزم آنان را برای فعالیتهای بیشتر جزم خواهد کرد. وقتی در دانشگاه زنجان حتی برای کارهای فرهنگی چون نمایشگاه کتاب یا شب شعر ترکی یا حتی کنسرت موسیقی ترکی مجوز صادر نمیشود دیگر نمیتوان انتظار ساکت ماندن دانشجویان را داشت. یقینا انان از ادامه چنین روندی ناراضی هستند.