اتحاد جماهیر اسلامی تشکیل دهیم

نویسنده

سهیل آصفی

از زمان آغاز به کار دولت نهم در جمهوری اسلامی، شنیدن نقل قول ها و اخباری غیر متعارف از سوی مسئولین ذیربط به امری عادی برای اصحاب رسانه و مردم بدل شده است. پیشنهاد تشکیل “اتحاد جماهیر اسلامی” از سوی یک مقام محلی دولت احمدی نژاد، در شمار آخرین اظهاراتی است که می توان در فهرست پیشنهادات نزدیکان سیاسی رئیس جمهور اسلامی قرار داد.

فیروز احمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در حالی اتحاد جماهیر اسلامی را مطرح مرده، که پیش از این بارها از سودای تشکیل امپراتوری بزرگ شیعه توسط حکومت دینی ایران سخن گفته شده است.

در حالیکه سرنوشت پرونده هسته ای رژیم اسلامی هنوز در پیچ و خم مذاکرات جاری با غرب قرار دارد و همزمان با بحرانی تر شدن هر چه بیشتر وضع معیشتی و اجتماعی مردم، این مقام محلی دولت احمدی نژاد گفته است که ملت ایران با تمام قوا و قدرت در مسیر رشد و ترقی قرار گرفته‌‏ و با قدرت فائق خود می‌‏تواند “اتحاد جماهیر اسلامی” را تشکیل دهد و رهبری کند.


وی می افزاید: “دشمن با تحرکات متعدد در داخل کشور درصدد تزریق ناامیدی در بین مردم ایران است در حالی که گویی از سیستم دینی و الهی ملت ما خبر ندارند و ما را هم‌‏طراز کشورهای لائیک و غیردینی به شمار می آورند.”

این مقام مسئول، که دولت احمدی‌‏نژاد را الگوی تمام جهان اسلام خوانده، همچنین گفته است: “مقام رهبری به صورت ویژه از این دولت حمایت می‌‏کند و مصداق حمایت خود را عدالت‌‏محوری، توجه به ارزش‌‏های اسلامی و آرمان‌‏گرایی برمی‌‏شمارد.”

او راه مقابله با “هجمه‌‏های فرهنگی کشورهای بیگانه” را هم تولید پیام‌‏های فرهنگی توام با ظرافت‌‏های هنری ضرورت امروز جامعه اسلامی معرفی کرده است.

بحث کهنه

“یاابن الحسن آخه پس کی میخوای بیای؟… تا کی سکوت؟ تا کی بی رحمی؟… قامون تو جوونی محاسنش سپید شد… قلب رهبرمون جریحه دار شد… فریادمون مثله بغضی تو گلو موند… ای رهبر آزاده آماده ایم آماده.”

آنچه در طول بیست و هشت سال گذشته و با استقرار جمهوری اسلامی در ایران از آن با عنوان “تهاجم فرهنگی” یاد می شود، با واقعه دوم خرداد 76 که منجر به روی کار آمدن دولت موسوم به “اصلاحات”، در مقیاس گسترده تری مطرح شد.در همین راستااعتراض جناح بازنده انتخابات نسبت به وضعیت فرهنگی جامعه تشدید شد و نشریات و تریبون های این جریان در مدت هشت سال زمام داری محمد خاتمی، بارها دولت وی و در راس آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به اهمال و تساهل در این زمینه متهم کردند. محمد تقی مصباح یزدی، از چهره های سرشناس این جریان سیاسی به صراحت “متحجر” خواندن خود از سوی این جریان ها را به “شعارهای زیبا” مربوط دانست و گفت: “تهاجم فرهنگی از همه تهاجم ها خطرناک تر است.”

در همین ارتباط است که سعید ابوطالب ـ از همفکران سیاسی رئیس جمهور اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس که حالا در شمار منتقدین اصولگرای احمدی نژاد قرار گرفته ـ می گوید:“تهاجم فرهنگی توهم توطئه نیست.واقعاً وجود دارد. برای مبارزه با آن باید تهاجمی برخورد کرد نه سلبی.”


و در راستای همین مبارزه تهاجمی است که پیشنهاد تشکیل “اتحاد جماهیر اسلامی” با محوریت دفع “تهاجم فرهنگی” از سوی منصوبین رئیس جمهور مطرح می شود.اراده ای که سودای گسترش هژمونی خود در منطقه و در صورت مجال یافتن در سطح جهان و پیگیری راهکارهای برپایی الگوی بدیع “اتحاد جماهیر اسلامی” را در سر می پروراند.