شکنجه و مرگ بلاگر ایرانی توسط پلیس

نویسنده

» گزارش وانگواردیا از یک نقض حقوق بشر دیگر

سازمان عفو بین الملل شکنجه و مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس ایرانی را محکوم کرد. جرم او انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی در فضای اینترنت بوده است.

به گزارش سازمان عفو بین الملل، احتمالاً شکنجه دلیل مرگ یکی از فعالان ایرانی بوده است که بخاطر داشتن وبلاگ و انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی در بازداشتگاه بسر می برده.

این سازمان مدافع حقوق بشر و دولت های اروپایی از حکومت تهران خواسته اند درخصوص مرگ ستار بهشتی، ۳۵ ساله که در تاریخ ۲۸ اکتبر در منزل خود در جنوب غربی تهران دستگیر شده بود، تحقیق کند. پیکر او روز چهارشنبه به خانواده اش تحویل گردید.

عفو بین الملل دراین خصوص می نویسد: “با توجه به پیشینه جمهوری اسلامی در زمینه مرگ افراد در زمان بازداشت، احتمال اینکه ستار بهشتی نیز به دلیل شکنجه زیاد کشته شده باشد، بسیار بالاست.”

بهشتی در کشوری که رسانه ها به شدت تحت کنترل هستند و راه اندازی وبلاگ انتقادآمیز نیز می تواند به بازداشت و حبس منجر شود، چندان شناخته شده نبود.

این وبلاگ نویس روز قبل از بازداشت خود اظهار داشت که تهدیدهایی دریافت کرده است. عفو بین الملل از قول بهشتی می گوید: “من پیامی دریافت کردم که گفته بود به مادرت بگو که بزودی سیاه خواهد پوشید، چون تو دهانت را نبستی.”

جمهوری اسلامی پس از اعتراضات به نتیجه آخرین انتخابات ریاست جمهوری به شدت مخالفان و منتقدان خود را سرکوب می کند. سران حکومت تهران به طور رسمی پذیرفتند که تعداد سه نفر از بازداشت شدگان اعتراضات در بازداشتگاه جان خود را ازدست داده اند.

الیستر برت، وزیر خارجه بریتانیا، از این واقعه اظهار شگفتی کرده. او در بیانیه ای نوشته است: “تنها جرم بهشتی این بوده که به مانند یک مدافع حقوق بشر در اینترنت عمل کرده. اگر این ماجرا واقعیت داشته باشد، این واقعه صفحه تاریک و شرم آور دیگری به پرونده سنگین دولت جمهوری اسلامی که هرگونه شیوه آزادی بیان را از شهروندان خود سلب می کند اضافه خواهد کرد.” فرانسه و بریتانیا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته اند تا تحقیقاتی در این زمینه بعمل آورند.

منبع: وانگواردیا، ۹ نوامبر