نگرانی اصول گرایان از موسوی

نویسنده
البرز محمودی

» نخست وزیر سابق سکوت را شکست

mosavisokot.jpg

با اینکه یک هفته پیش بسیاری از فعالان سیاسی برگزاری همایش “دهه چهارم، ضرورت تعامل و تحول، الگوی زیست مسلمانی” را نشستی برای شکستن سکوت آخرین نخست وزیر ایران می دانستند، اما میر حسین موسوی یک هفته پس از آن سکوت 20 ساله خود را شکست. مساله ای که نه تنها با استقبال منابع خبری اصولگرایان مواجه نشد بلکه “نگرانی های جدی” آنان را به همراه آورد.

اگر تا دیروز “عبور از احمدی نژاد” یا “اجماع” بر سر رییس جمهوری فعلی سر خط رسانه های محافظه کار بود، با انجام مصاحبه میر حسین موسوی نخست وزیر دوران جنگ عراق و ایران، این رسانه ها ترجیح دادند با بی میلی خبر کاندیداتوری وی را منعکس کنند. در این میان سایت انتخاب در خبری مدعی شد :” مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر دوران دفاع مقدس، حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری را قطعی اعلام کرد. میرحسین موسوی اخیراً در دیدار با سران اصولگرا و اصلاح طلب، اعلام کرد که برای حرکت در جهت منافع مردم، نظام اسلامی و منویان رهبری وارد میدان خواهم شد”.

به نوشته این منبع، مهندس میرحسین که بسیاری روزگارنخست وزیری وی را، دورانی طلایی می دانند با تاکید بر اینکه نگاه من به مسائل روز، فراجناحی است، گفت در صورت موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری، نگاهی فراجناحی به مسائل و معضلات کشور و مشکلات مردم خواهد داشت.

میرحسین دیروز

با اینکه سایت انتخاب خبر کاندیدا شدن موسوی را منتشر کرده اما وبسایت کلمه که توسط اصلی ترین حامیان این چهره سیاسی اداره می شود، هنوز نسبت به خبر انتخاب موضعی نگرفته است. آن هم در حالیکه آنچه مورد استناد انتخاب و البته دیگر رسانه های نزدیک به اصولگرایان قرار گرفته، گفتگویی است که میر حسین موسوی با این سایت انجام داده است و رسانه های مختلف آن را نقل کرده اند. این مصاحبه اولین مصاحبه میرحسین موسوی پس از سکوتی 20 ساله است.

میر حسین موسوی نخست وزیر منتخب دولت های چهارم و پنجم است؛ زمانی که ریاست جمهوری بیشتر جنبه تشریفاتی داشت و تنها نخست وزیر را برای رای اعتماد به مجلس معرفی می کرد و او بود که کابینه را تشکیل می داد. در آن سالها و بخصوص در دوران انتخاب سید علی خامنه ای به عنوان پنجمین رییس جمهوری اسلامی ایران، بر همگان روشن بود که وی چندان تمایلی به ادامه نخست وزیر موسوی ندارد اما حمایت همه جانبه آیت الله خمینی، خامنه ای را مجبور به معرفی دوباره موسوی به مجلس کرد.

با این حال، مخالفت ها زمان زیادی طول نکشید چرا که با فوت آیت الله خمینی و تشکیل جلسات بازنگری قانون اساسی، پست نخست وزیر حذف شد تا همزمان با رهبری خامنه ای، موسوی خانه نشین شود. خانه نشینی او سالها طول کشید و هرچند در دو مقطع 1375 و 1383 بسیاری از او خواستند وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، اما موسوی نه تنها به آن درخواست ها توجه نکرد، بلکه راه سکوت را در پیش گرفت.

میرحسین امروز

داستان میر حسین موسوی امروز با قبل فرق دارد. خبر احتمال کاندیداتوری میر حسین موسوی از چند هفته پیش و زمانی قوت گرفت که روزنامه کارگزاران در ‏گزارشی از خروج نزدیکان میرحسین موسوی از سایه خبر داد.‏بنابر این گزارش “جمعیت توحید و تعاون” که اعضای آن از نیروهای نزدیک به میرحسین موسوی و محمد خاتمی ‏هستند، در آخرین هفته های پایانی مهرماه گذشته ششمین مجمع عمومی سالیانه خود را با حضور اکثریت اعضاء ‏برگزار کرد، و چهره هایی چون قربان بهزادیان‌نژاد، محمدرضا تاجیک، غلامرضا ظریفیان، جمشید انصاری، ‏حمزه غالبی، مجتبی امیری، عباس منوچهری، محمد باقریان و سیدعلیرضا بهشتی، به عضویت شورای مرکزی ‏آن انتخاب شدند.‏

با اینکه پس از آن باز موسوی از انجام مصاحبه با رسانه ها خودداری کرد اما جدی ترین خبر در مورد او وقتی مطرح شد که هفته پیش ناگهان سید محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق ایران به صراحت اعلام کرد از میان او و موسوی “یک نفر حتما کاندیدا خواهد شد”.

این خبر تایید می کرد که خاتمی با موسوی گفتگوهایی کرده و اعلام خاتمی بدون هماهنگی نبوده است.

در روزهای اخیر هرچند خبرگزاری فارس به عنوان اصلی ترین رسانه محافظه کاران در خبری بدون منبع ناگهان از قطعی شدن کاندیداتوری سید محمد خاتمی خبر داد اما با تکذیب این خبر توسط نزدیکان خاتمی، خیلی زود دوباره نگاه ها به موسوی برگشت بخصوص که دیروز موسوی در گفتگویی با سایت کلمه سخنانی را بیان کرد که بسیار بیش از قبل از آن بوی کاندیداتوری می آید.

در ماه های اخیر رسانه های اصولگرا سعی کرده اند احتمال حضور موسوی در انتخابات را با گفتن این جمله که “موسوی دهه شصت به اصولگرایان فعلی نزدیک تر است”، به صفر برسانند پس به همین دلیل است که نخست وزیر دوران جنگ در پاسخ به سئوالاتی مبنی بر “تغییر تفکر و نگرش وی نسبت به دهه شصت”، به سایت کلمه گفت:“طبیعی است هر انسانی تغییر می کند، من نیز مانند هر انسانی تفکراتم نسبت به آن دوره تغییر کرده است. میرحسین دهه ی 60، با میرحسین امروز بسیار متفاوت است.”

این گفتگو که مشروح آن را می توانید اینجا بخوانید، بیشتر حول تجربیات و دفاع از عملکرد نخست وزیر دوران جنگ است که البته در این میان حاوی پیامی نیز برای امروز است :“من اعتقاد دارم رشد کشور ما در گرو یک اقتصاد اخلاقی و یک سیاست اخلاقی است و جز این با مردم خودمان نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم. ما اگر می‌خواهیم استقلال داشته باشیم، اگر می‌خواهیم رشد واقعی داشته باشیم، اگر می‌خواهیم به جلو حرکت کنیم بایستی اقتصاد اخلاقی داشته باشیم.”

اصلاح طلبان حمایت ؛ اصولگرایان انتقاد

با اینکه انتشار خبر کاندیداتوری موسوی از سوی سایت انتخاب را نمی توان خبری رسمی تلقی کرد اما دو طیف اصلاح طلب و محافظه کار، واکنش هایی متفاوت از خود نشان داده اند. عیسی سحرخیز که همچنان بعد از خاتمی عبدالله نوری را گزینه شایسته ای می داند به یاری نیوز گفت که “گزینه خاتمی رییس جمهور و میرحسین معاون اول” قابل توجه است.

سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم توصیه کرد: “خاتمی و میرحسین موسوی در امور اجرایی در کنار یکدیگر قرار گیرند”. اما در این میان مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب حاضر در مجلس هم تاکید کرد: “میرحسین موسوی اولویت اول اصلاح طلبان در انتخابات آینده است”.

در میان اصولگرایان اما روایت چیز دیگری است. سایت رجا نیوز نزدیک به احمدی نژاد در مطلبی با عنوان “میرحسین از خوان گفتمانی احمدی‌نژاد، درپی بهره سیاسی یا گفتمانی؟”، سیاست های موسوی را نزدیک به احمدی نژاد دانسته و با اشاره به مواضع شخصی موسوی در مورد افرادی چون عبدالکریم سروش به وی توصیه کرد: “او نیز باید حافظه خود را پاک کند و با فراموشی اختیاری، ردایی باشد برای آنها که وی را دارای تفکرات منسوخ شده دهه 60 می دانند، یا اینکه لب بگشاید و با چرخشی کامل، مواضعی همچون آنها برگزیند و خود را نماینده گفتمان لیبرالی آنها معرفی کند یا اینکه بازی این جریان را به خود آنها بازگرداند و در فضای گفتمانی که احمدی نژاد ایجاد کرده است و زمینه طرح دغدغه های میرحسین در آن فراهم شده است، وی نیز بیش از نفع سیاسی، نفع گفتمانی ببرد.”

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هم که قرار است “دست بزن نظام” باشد روز گذشته در واکنش به خبر کاندیداتوری موسوی سعی کرد میر حسین موسوی را کاندیدایی ناکارآمد معرفی کند. این خبرگزاری به نقل از محمود احمدی بیغش،
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس خبر داد: “مردم به موسوی اقبال چندانی نشان نمی دهند”.

همچنین حمید رسایی نماینده اصولگرا در مجلس به ایرنا گفت: “اگر میرحسین موسوی بخواهد وارد عرصه انتخابات شود، باید بگوید که چرا در هشت سالی که ارزشها و آرمانها در انقلاب مورد هجوم شبه افکنان بود، سکوت کرد.”

اسدالله بادامچیان که نماینده تهران هست نیز یاد آور شد: “میرحسین موسوی هنوز در ذهنیت خاص خود است و سوال این است که آیا دیدگاه اقتصادی وی برای شرایط امروز کشور مفید است.”

ایرنا برای نامناسب جلوه دادن موسوی حتی دست به دامن اصلاح طلبان نیز شده و اظهار نظر های مخالف موسوی را برجسته کرده است که در این مورد می توان به اظهار نظر محسن صفایی فراهانی اشاره کرد که گفته: “میر حسین موسوی گزینه خوبی برای ریاست جمهوری نیست “.

در این میان هرچند برخی اصلاح طلبان مایلند در جهت تقویت این جبهه، حتی خاتمی و موسوی توامان به عنوان رییس جمهوری و معاون اول به عرصه بیایند، خبرگزاری فارس در گفتگوهایی با مخالفان این تفکر در میان اصلاح طلبان، سعی کرده این موضوع را غیر عملی جلوه دهد. این خبرگزاری که معمولا اظهار نظر های عباس عبدی از اصلاح طلبان را در خبرهایی سیاسی معمولی خود منعکس می کند، این اظهار نظر وی را که “میرحسین معاونت اولی خاتمی را نمی‌پذیرد” تا ساعاتی خبر اول خود قرار داد.