نود حماسه‌ مشترک مخالفان و مخابرات!

نویسنده
مزدک علی نظری

از صبح دوشنبه، smsهایی توجه‌برانگیز میان علاقه‌مندان فوتبال رد و بدل می‌شد. جالب این‌که جملات این smsها متفاوت اما متن پیام یکی و چیزی در این حدود بود: در حمایت از برنامه‌ی نود و حقانیت عادل فردوسی‌پور، امشب در نظرسنجی این برنامه شرکت کنید!

ماجرا به انتقادهای اخیر “عادل فردوسی‌پور” گزارشگر فوتبال و مجری برنامه تلویزیونی “نود” از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بر می‌گشت و دفاعیه‌های فرافکنانه کسانی چون “عزیز محمدی” (رییس سازمان لیگ‌برتر) و “محمد آخوندیگ (سخنگوی سازمان تربیت‌بدنی و عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس) که گویا بهترین دفاع را در حمله دیدند. این دو به جای پاسخ دادن به سوالات مطرح شده توسط مجری محبوب نود، در جملاتی عجیب سعی کردند فردوسی‌پور را در تقابل با نظام جمهوری اسلامی و حتی رئیس‌جمهور کشور نشان بدهند!

با حساس شدن و پی‌گیری رسانه‌های مختلف، بالاخره کار به جایی رسید که حتی شایعه تعطیلی این برنامه‌ی پر بیننده (که با بیش از یک‌دهه فعالیت، لقب پر مخاطب‌ترین شو تلویزیونی ایران را یدک می‌کشد) دهان‌به دهان گشته و در مطبوعات چاپ شد. ناظران و کارشناسان، برنامه شب گذشته نود را “سرنوشت سازترین” برنامه در طول فعالیت آن دانسته و “جهان ورزش” هم تیتر زد: “مهم‌ترین شب 90”.

اما از سوی دیگر موج حمایت علاقه‌مندان از نود و فردوسی‌پور به شکل پیامک‌هایی در آمد که از مخاطبان خود دعوت می‌کردند تا با شرکت در نظرسنجی smsی این برنامه، میزان محبوبیت و تعداد کثیر علاقه‌مندان نود را به رخ فدراسیون و کلاً ساختار ورزش کشور بکشند. همه منتظر شروع برنامه‌ی دوشنبه شب و ارسال پیامک به 20090 بودند؛ حتی شاید بی‌توجه به سوال نظرسنجی و تنها به قصد شرکت در حمایت از برنامه تلویزیونی محبوب‌شان.

ولی آنچه دوشنبه شب در برابر چشم میلیون‌ها بیننده رخ داد، اتفاقی باورنکردنی بود که از عمق نفوذ دست‌های پنهان و عیان برای دشمنی با این برنامه خبر می‌داد. فردوسی‌پور برخلاف همیشه پکر به نظر می‌رسید و دیگر نشانی از آن نشاط و شیطنت کودکانه خاص‌اش در او دیده نمی‌شد. پس از لحظاتی سوال نظرسنجی هم اعلام شد، ولی تمام smsهایی که در همان لحظات به شماره برنامه ارسال شدند، با پیغام Failed روبه‌رو شده و برگشت خوردند!

فردوسی‌پور توضیح داد که: “گویا مشکلی در شبکه مخابراتی کشور به وجود آمده و امیدواریم این مشکل به زودی حل شود…” اتفاقی که هرگز رخ نداد تا نود این هفته با زمانی بسیار کوتاه‌تر از همیشه پایان گرفته و فردوسی‌پور به حالت قهر برنامه‌اش را به پایان برساند. او البته این‌بار دست از محافظه‌کاری برداشته و نگذاشت تا سرمستی فدراسیونی‌ها چندان به دهان‌شان مزه کند. ابتدا قضیه‌ی دستور محرمانه فدراسیون به بازیکنان و مربیان فوتبال مبنی بر عدم مصاحبه با دوربین نود مطرح شد و “امیر حاج‌رضایی” (یکی از کارشناسان مقبول نود) در تماسی تلفنی آرزو کرد که فدراسیون با چنین اقدام غیر فرهنگی‌ای، آزادی بیان را محدود نکند.

این میان، بحث‌برانگیزترین اتفاق، حرکت عجیب اداره مخابرات بود که با مسدود کردن شماره پیامک برنامه نود دست به اقدامی غیرقانونی زده و حالا باید پاسخگوی افکار عمومی باشد. فردوسی‌پور در اواخر برنامه از مسئولان مخابرات خواست که دلایل این کارشان را توضیح دهند، که البته جوابی نگرفت و آرزو کرد که: “این فقط یک اتفاق بوده باشد!”
به هرحال گرچه برنامه‌ی محبوب نود شب سردی را پشت سر گذاشت، اما قطعاً خشم هواداران پرشمار این برنامه نخواهد گذاشت مخالفان فرصت تبریک گفتن به یکدیگر را پیدا کنند و از امروز باید به دنبال جواب قانع کننده‌ای برای توجیه حرکت کودکانه خود بگردند.

منبع: خبرنگاران صلح