روز به روز نگران تر می شویم

نویسنده

ehsanmansouri.jpg

سید امیر موسوی

به دنبال انتشار چهارمین نامه سرگشاده خانواده‌های سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به رئیس قوه قضائیه درمورد نقض حقوق فرزندانشان در زندان و تکذیب این مسئله توسط قاضی حداد معاونت امنیت دادسرای عمومی و انقلاب، مادر احسان منصوری در مصاحبه با روز تاکید کرد:“متهم بدون حضور وکیل در برابر مقام بازداشت کننده بی پناه می ماند.”

خانم منصوری با اشاره به اینکه “اگر برخی مقامات موارد مطرح شده در نامه ما خانواده‌های دانشجویان بازداشت‌شده را صحیح نمی‌دانند” خواستار آن شد تا “هیات ویژه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه روند تشکیل این پرونده را بررسی کند” و فرزندان ما با موکلین‌شان دیدار و گفت‌وگو کنند.

مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر هستند که بیش از دو ماه است در زندان اوین در بازداشت به سر می برند اما تاکنون نتوانسته‌اند با وکلای خود دیدار داشته باشند. بر این اساس مادر احسان منصوری می گوید: “هر متهمی می‌تواند از همراهی یک وکیل دادگستری برخوردار باشد و بدون دخالت در جریان تحقیقات مقدماتی و در پایان آن اظهارات خود را بیان کند”.

او می افزاید: “حضور وکیل علاوه بر مساعدت حقوقی به متهم، می‌تواند مانع از هر گونه اقدام غیرقانونی و غیرحقوقی علیه متهم شود و به نوعی می‌تواند حقوق او را تضمین کند”.

“او با بیان اینکه شکنجه مطلقاً ممنوع است و مجازات آن هم در قانون آمده” می افزاید: “در دسترس نبودن متهم و نداشتن وکیل می‌تواند امکان و احتمال تخلف بازجویان را از مقررات و نادیده گرفتن حقوق متهم افزایش دهد و متهم به تنهایی و در غیاب وکیل یا ناظر ثالثی در برابر مقام بازداشت‌کننده و بازجویان بی‌پناه می‌ماند”.

مادر احسان منصوری در پایان می گوید: “از آنجا که وکیل فرزندم و وکیل دیگر دانشجویان بازداشت شده تاکنون نتوانسته‌اند با آنان دیدار کنند، همچنین از آنجا که مسوولان تاکنون پاسخ صریحی به ما خانواده‌ها نداده‌اند و ما نتوانسته‌ایم با گذشت بیش از دو ماه از کم و کیف پرونده اطلاع پیدا کنیم و با توجه به برخی سخنانی که از گذشته شنیده و می‌شنویم، نگرانی ما روز به روز افزوده می‌شود؛ چرا که وضعیت ظاهری آنان چیز دیگری را نشان می‌دهد”.