نامه وکیل فرانسوی به علی خامنه ای

نوول ابزرواتور
نوول ابزرواتور

» گزارش نوول ابزرواتور از درخواست برای آزادی جیسون رضائیان

جیسون رضاییان، روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی، از تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ در زندان اوین بسر می برد. او جدا از اینکه نتوانسته وکیل مدافعی برای خود انتخاب کند، دلایل اتهام خود را نیز نمی داند. شارل-آنتوان ژولی، وکیل و دوست جیسون رضاییان، برای آزادی او تلاش می کند. او در نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای توضیح داده که چرا باید به حبس خودسرانه او پایان داده شود.

حضور محترم رهبر انقلاب،

اکنون بیش از ‌۲۰۰ روز است که جیسون رضاییان، یکی از دوستان بسیار عزیز اینجانب، در زندان اوین در شمال تهران محبوس است.

من در این نامه قصد دارم شخصیت او را در چند کلمه برای شما توضیح دهم تا به نابجایی حبس او پی ببرید.

من در تابستان ۱۹۸۸ طی اقامتی برای یادگیری زبان با جیسون و خانواده اش در شمال کالیفرنیا آشنا شدم. مادر جیسون، مری، یک آمریکایی با اصلیت ایتالیایی و اسلوانی است که در سال ۱۹۵۹ با تقی ازدواج کرده. تقی که به خوبی با زندگی در ایالات متحده آشنا شده بود، ارتباط خود را با کشورش قطع نکرد، چرا که والدین و خواهر و بردرانش همچنان در ایران و در مشهد سکونت دارند.

این زوج دو فرزند دارند: علی و جیسون. برادر بزرگ، علی، به جامعه بومی آمریکا عادت کرده و همواره دارای دیدگاه‌هایی متفاوت از جیسون بوده. نگاه جیسون از کودکی به آنسوی مرزها بوده و سفرهای زیادی به اقصی نقاط جهان، به ویژه ایران، انجام داده است.

او نمی دانست که روزی روزنامه نگار خواهد شد و بیش از آن، نمی دانست که روزی در بطن بازی رقابت میان دو کشور که هر دو را دوست دارد، قرار خواهد گرفت. جیسون رضاییان در کالیفرنیا بزرگ شده و همیشه دنیا را به نیت اینکه آن را بهتر بفهمد گشته است. به همین دلیل عادت کرده بودم که خبر او را از مکان هایی کاملاً متفاوت بشنوم: راجستان، تایلند، اروپا، ایالات متحده، یا ایران.

او طی سفرهای متعددی که به ایران داشت، همواره سعی می کرد که پیشداوری ها را نسبت به این کشور ازبین ببرد.

جیسون که با دو فرهنگ آشنا بود، خیلی زود به یک کارشناس زبده جامعه مدرن ایران تبدیل شد. او در سال ۲۰۱۲ به عنوان نماینده دائم روزنامه واشنگتن پست در ایران انتخاب شد.

او به تمامی دوستانش در سراسر جهان توصیه می کرد که به ایران سفر کنند و به توهمات و پیشداوری ها پایان دهند. من نیز پس از اینکه چندین بار به طور محترمانه دعوت او را رد کردم، درنهایت در آوریل ۲۰۱۳ که قرار بود مراسم ازدواج جیسون در تهران برگزار شود به ایران رفتم و به واقع شگفت زده و مجذوب این کشور شدم. اقامت من تنها چند روز به طول انجامید، ولی خاطراتم بسیار پربار به همراه لحظات فراموش نشدنی و ملاقات های جالب بود. جیسون با اینکه درگیر مقدمات ازدواج بود، ولی ما را به اقصی نقاط تهران برد و زیبایی های این شهر را به ما نشان داد.

در مستندی که توسط آنتونی بوردین برای شبکه سی ان ان ساخته شده، جیسون طی مصاحبه ای می گوید که دلش برای “شیوه زندگی آمریکایی” تنگ شده، ولی او خوشحال است که در ایران بسر می برد و خوشحال تر آنکه باعث کشف هر چه بیشتر این کشور شده و در گشایش آن گام کوچکی برمی دارد.

چند هفته بعد از این مصاحبه، در تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴، اعضای سپاه پاسداران او را دستگیر و در زندان مشهور اوین در سلول انفرادی حبس کردند.

اکنون او بیش از شش ماه است که زندانی است، بدون اینکه دلیل اتهام خود را بداند و بدون اینکه بتواند وکیل مدافعی اختیار کند. ملاقات های او که تنها با همسر و مادرش انجام می شود نیز به ندرت صورت می گیرد.

به واقع چرا باید ایران را از داشتن چنین نماینده و سخنگوی حاذقی محروم کرد؟

جیسون رضاییان هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته و به همین دلیل باید بلافاصله آزاد شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه شما، چند روز پیش اظهار داشت که امیدوار است او تبرئه شود و محمد جواد لاریجانی، دبیر شورای عالی حقوق بشر، ابراز امیدواری کرد که این “ناکامی” به شکلی خوب به پایان برسد.

اینجانب در برابر عدم تحرک دولت شما، حضرتعالی را مورد خطاب قرار دادم که با اختیارات خود به حبس خودسرانه او پایان دهید و دستور به آزادی جیسون رضاییان صادر کنید. او باید به نزد همسر، خانواده و نزدیکانش بازگردد و فعالیت های خود را ازسرگیرد.

با احترامات فائقه…

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۳ فوریه