سفارت سبز هم دسیسه آمریکا و اسرائیل است

نویسنده
آرش معتمد

» واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی “کمپین سفارتخانه های سبز” راهم که توسط برخی از دیپلمات های ناراضی جمهوری اسلامی برپا شده، دسیسه آمریکا و اسرائیل عنوان کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت دهم همچنین در واکنش به استعفای دیپلمات های ایرانی، محمدرضا حیدری کنسول باسابقه ایران در نروژ را یک “کارمند معمولی” وزارت امورخارجه معرفی و استعفای ابوالفضل اسلامی، رایزن پیشین جمهوری اسلامی در ژاپن را “خنده دار” توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس، ارگان نهادهای نظامی ـ امنیتی، در واکنش به طرح دیپلمات های ایرانی منتقد جمهوری اسلامی برای برپایی “کمپین سفارت خانه های سبز” آن را در راستای “دسیسه ها” و “فتنه ها”ی آمریکا و اسرائیل دانست و افزود: “آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای دیگری که با آنها همراهی می‌کنند از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون هر نوع فتنه و دسیسه را در ارتباط با مردم ما آزمایش کرده‌اند. بعضی جاها خسارات کوچکی وارد کردند اما در نهایت شکست خورده‌اند. “

طرح سفارتخانه های سبز برای نخستین بار زمانی مطرح شد که ماه گذشته در نشست کمیته نروژی-ایرانی حمایت از مردم ایران، محمدرضا حیدری دیپلمات مستعفی و باسابقه وزارت امورخارجه، کمپین “سفارت سبز” را به عنوان یکی از تلاش های دسته جمعی برای اتحاد ایرانیان به حاضرین معرفی کرد. کنسول سابق جمهوری اسلامی در اسلو، مهمترین هدف این کمپین را چنین برشمرد: “تلاش در جهت  جذب سفرا، دیپلمات ها و کارمندان سفارتخانه  ها و پیوستن آنان به جنبش آزادیخواهانه مردم ایران” تبلیغات بی نتیجه بود!

در همین ارتباط سخنگوی وزارت امورخارجه از “تبلیغات بسیار” برای نشان دادن حمایت دیپلمات های جمهوری اسلامی از جنبش سبز سخن می گوید، اما آن را “ناکام” توصیف می کند: “چند نمونه توانستند پیدا کنند؟ نمونه آقای حیدری که قبلاً راجع به آن صحبت کردیم، نمونه‌ای بود که ریشه اصلی بحث به مسائل شخصی‌ ایشان مربوط می‌شود و برنامه‌ریزی آینده برای فرزندش و… زمانی دیدند چنین زمینه‌هایی وجود دارد سعی کردند آن را خیلی بزرگ کنند.”

مهمانپرست در حالی در راستای ادعاهای پیشین دیگر مقامات وزارت امورخارجه می کوشد “آینده” و “وضعیت تحصیلی” فرزند محدرضا حیدی را علت استعفای کنسول جمهوری اسلامی در اسلو ـ پایتخت نروژ- اعلام کند که حیدری از دو ماه پیش همواره سرکوب حاکمیت علیه جنبش سبز را عامل خروج خود از دستگاه دیپلماسی دولت دهم معرفی کرده است.

قرار نبود مردم مان را بکشیم

اندکی پس از ناآرامی های روز عاشورا که کشته شدن دست کم هفت تن از حامیان جنبش سبز را به همراه داشت، حیدری با نوشتن استعفانامه ای، ضمن ابراز انزجاز نسبت به ریخته شدن خون مخالفان دولت گفته بود: “ادامه این راه برایم غیرممکن است. این کار را برای مردم کردم، برای موسوی کردم.”

با این همه مقامات وزارت امورخارجه تلاش بسیاری کردند تا این مسئله افشا نشود، از جمله منوچهر متکی وزیر امورخارجه  جمهوری اسلامی در آخرین روزهای دیماه اظهار داشت: “این فرد استعفای خود را تقدیم مسئولین سفارت ایران در نروژ کرده بود اما با توجه به پذیرفته نشدن درخواستش قاعدتا باید به کار و ماموریتش در این کشور خاتمه می داد و به فعالیت خود در وزارت خارجه می پرداخت.”

در همین راستا حیدری در گفتگویی با تلویزیون “صدای آمریکا” در توضیح تلاش های مقامات جمهوری اسلامی برای منصرف کردن وی از استعفایش گفت: “از سفارت، از ایران آمدند تا رضایت منو جلب کنن که برگردم ایران و استعفایم را تکذیب کنم اما جواب من منفی بوده و من هم راه مردم را انتخاب کرده و دنباله رو مردم ایران هستم.”

این دیپلمات ارشد در انتقاد از کشته شدن مخالفان دولت اظهار داشت: “ما برای مملکتمان خیلی کارها کردیم اما قرار نبود مردم مان را بکشیم.”

 

حیدری کارمند معمولی بود

اما اینک سخنگوی وزارت خارجه در تلاش برای بی اهمیت جلوه دادن اظهارات حیدری و تلاش های وی بر برپایی کمپین سفارتخانه های سبز می گوید: “آقای حیدری یک کارمند معمولی بخش کنسولی بود. یک مدت گفتند سفیر بوده، بعد اعلام کردند سرکنسول بوده است بعد از مدتی دیدند خبری نشد گفتند بیانیه‌ای منتشر شده و دیپلمات دیگری در ژاپن تمام سفرا و دیپلمات‌ها را دعوت کرده که به این جریان سبز بپیوندند.”

اشاره مهمانپرست به ابوالفضل اسلامی، رایزن اسبق جمهوری اسلامی در ژاپن است که وی نیز با انتشار نامه ای پایان همکاری خود با دستگاه دیپلماسی دولت دهم را اعلام کرده است. اسلامی اوایل ماه بهمن “بیزاری از خشونت های صورت گرفته علیه مردم” را انگیزه اصلی خود برای قطع همکاری با دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرده و از دیگر همکاران خود خواسته بود با “جنبش مردم ایران” همگام شوند.  

 

شغل رایزن مستعفی  در ژاپن

در این مورد نیز سخنگوی وزارت امورخارجه با “خنده دار” دانستن استعفای اسلامی، قطع همکاری وی با وزارت خارجه را مربوط به زمانی می داند که “سبز و زردی” در کار نبوده است: “ماموریت آقای اسلامی در سال 1383 تمام شده بود و یک سال و نیم بعد از بازگشت به ایران، همکاری خود را با وزارت خارجه قطع کرد و اواخر 84 یا اوایل 85 به ژاپن بازگشت و به همراه همسرش در یک فروشگاه مشغول به کار ‌شد. در آن زمان که سبز و زردی مطرح نبود.”

مهمانپرست در ادامه و در اظهاراتی که از سوی ناظران سیاسی می تواند حاکی از تلاش جمهوری اسلامی برای پیشگیری از استعفای دیگر دیپلمات های ناراضی با بازگرداندن پیش از موعد به تهران باشد گفته است: “دیپلماتی که نتواند واقعیات یک کشور را خوب درک و منعکس کند، حتماً باید عوض شود.”

محمدرضا حیدری پیشتر از نارضایتی شمار دیگری از کارمندان وزارت امورخارجه از رفتار جمهوری اسلامی با شهروندان سبز خبر داده و گفته بود: “تعدادی از آنان از سمت های خود کناره گیری کرده و به کشورهای خارجی پناهنده شده اند.”

ماه گذشته اخبار تایید نشده ای در خصوص پناهنده شدن سفیر جمهوری اسلامی در ژاپن به این کشور منتشر شد و برخی رسانه ها گزارش دادند سید عباس عراقچی در اعتراض به سیاست های جمهوری اسلامی از توکیو درخواست پناهندگی کرده است.