شمس الواعظین: تمام مدت در انفرادی بودم

لیلا طیری
لیلا طیری

» اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

مرتضی کاظمیان، محمدرضا مقیسه، فواد صادقی، مهسا جزینی، مهدی معتمدی‌مهر، علیرضا ابوفاضلی و دکتر محمد ملکی روز گذشته با قرار وثیقه و کفالت از زندان اوین آزاد شدند. ماشاالله شمس الواعظین هم که روز یکشنبه از زندان اوین آزاد شده در گفتگو با “روز” اعلام کرد تمام مدت بازداشت را در سلول انفرادی بوده است.

دکتر محمد ملکی که در روز 31 مرداد بازداشت شده بود روز گذشته بعد از 191 روز بازداشت در حالی با قرار کفالت آزاد شد که به دلیل وضعیت نامساعد جسمی بارها در بیمارستان و بهداری زندان اوین بستری شده بود.

عمار ملکی، فرزند اولین رئیس دانشگاه تهران گفته است: “پدرم بعد از آزادی گفت مردمی که من نمی شناختم آنچنان در بیرون زندان ابراز لطف می کردند که من شرمنده شدم”.

دکتر ملکی، مسن ترین زندانی سیاسی ایران به چند بیماری خطرناک از جمله گرفتگی رگ های قلب مبتلا است و برای مداوا باید در بیمارستان بستری شود.

مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و از فعالان ملی ـ مذهبی نیز دیروز آزاد شد. این روزنامه نگار با سابقه روز 7 دی ماه بازداشت شده بود.

فواد صادقی، مدیر سایت آینده که شب 22 بهمن بازداشت شده بود، روز گذشته با قرار کفالت آزاد شد. مهسا جزینی خبرنگار روزنامه ایران در اصفهان هم  با سپردن وثیقه صد میلیون تومانی از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد.

همزمان محمدرضا مقیسه با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد شد. مقیسه، روزنامه نگار و سردبیر مجله بیست ساله ها و نیز عضو کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات، در تاریخ ۲۲ مهرماه بازداشت و به شش سال زندان محکوم شده است.

آزادی این فعالان سیاسی و مطبوعاتی در حالی صورت گرفت که قاضی صلواتی، رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب برای مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، قرار وثیقه 800 میلیون تومانی صادر کرده است.

خانواده این فعال دانشجویی که روز گذشته به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بودند به “روز” گفتند قاضی صلواتی این وثیقه را به 600 میلیون تومان کاهش داده است. خانواده سیمیاری توان تودیع چنین وثیقه سنگینی را ندارند.

سیمیاری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، روز ۱۴ دی ماه بازداشت و در دادگاه نمایشی محاکمه بازداشت شدگان روز عاشورا، محاکمه و به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

بازجویی از شمس الواعظین درباره حلقه کیان

ماشاالله شمس الواعظین که روز یکشنبه از زندان اوین آزاد شده در گفتگو با “روز” اعلام کرد تمام مدت بازداشت را در سلول انفرادی بوده است.

این روزنامه نگارسرشناس نیمه شب 7 دی ماه بازداشت شده بود.

شمس الواعظین اتهامات انتسابی به خود را “اقدام علیه امنیت ملی”، “توهین به محمود احمدی نژاد” و “تبلیغ علیه نظام ” عنوان کرد و افزود: “من به آقایان هم گفتم که من کوچکتر از آن هستم که امنیت ملی را به خطر بیندازم؛شما دارید سطح امنیت ملی را بسیار کوچک می شمارید که روزنامه نگاری مثل من می تواند آن را به خطر بیندازد.”

این روزنامه نگار در عین حال یادآور شد که در جلسات بازجویی  هیچ سئوالی درباره اتهاماتی که به او منتسب کرده اند از او نشده است.هر چند منابع داخل زندان خبر داده اند که از شمس الواعظین درباره مجله کیان و روشنفکران حلقه کیان بازجویی شده و از این روزنامه نگار خواسته اند درباره دوره کیان، خاطره نویسی کند!

 

هنگامه شهیدی در بند 209

هنگامه شهیدی که روز پنج شنبه مجددا بازداشت شد، در بند 209 زندان اوین به سر می برد. این در حالیست که وکیل اش به نقل از مسولان دادگاه تجدید نظر گفته این روزنامه نگار جهت سپری کردن دوران محکومیت خود، بازداشت شده است.

آزاده شهیدی، خواهر هنگامه شهیدی در گفتگو با “روز” از تماس تلفنی دیروز این روزنامه نگار خبر داد و گفت: هنگامه دیروز با مادرم تماس گرفته و گفته که در بند 209 زندان اوین با یک نفر دیگر هم سلول است اما ما هنوز نمیدانیم هم سلول هنگامه چه کسی است.

وی افزود: وضع روحی هنگامه به شدت خراب بود و پای تلفن فقط گریه میکرد و ما به شدت نگران وضع روحی و جسمی خواهرم هستیم.

خواهر هنگامه شهیدی افزود: به ما گفته اند که حکم خواهرم تایید شده و برای اجرای حکم او را بازداشت کرده اند هر چند که بازداشت شتابزده هنگامه یک روز بعد از تایید حکم جای سئوال دارد اما حال پاسخ دهند که چرا خواهرم در بند 209 زندان اوین که بازداشتگاه موقت امنیتی است زندانی است و چرا در بند عمومی نیست.

به گفته آزاده شهیدی، حکم قطعی و تایید شده هنگامه شهیدی به این روزنامه نگار و وکیلش ابلاغ نشده بود و بعد از بازداشت این روزنامه نگار آنها در جریان تایید حکم قرار گرفته اند.

 

بلاتکلیفی بدرالسادات مفیدی

به رغم گذشت سه ماه از بازداشت بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران وی همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

به گفته خانواده مفیدی، وی از اول اسفند به بند عمومی منتقل شده است اما از وضعیت مناسب جسمانی برخوردار نیست. خانواده مفیدی در گفت وگو با روزنامه اعتماد خواستار رسیدگی به پرونده این روزنامه نگار شده اند.

 

نظرسنجی درباره تقلب انتخاباتی از زندانیان!

طی روزهای گذشته فرم های نظر سنجی در بند ۲۰۹ زندان اوین توزیع شده و زندانیان ملزم شده اند به سئوالات این نظرسنجی پاسخ گویند.

وب سایت کلمه به نقل از خانواده زندانیانی که در این بند در بازداشت به سر می برند گزارش داده است که این فرم ها برای تعیین مواضع زندانیان توزیع شده و زندانیان باید به سئوالاتی درباره تقلب در انتخابات و وابستگی سران جنبش سبز به خارج از کشور پاسخ گویند. براساس این گزارش پاسخ به این نظرسنجی از سوی زندانیان بند ۲۰۹ اجباری است.