صادق خرازی: لیست را به موقع افشاء می کنم

نویسنده
فیروزه متین

» کناره گیری از تشکل ندا

در پی بالاگرفتن انتقاد برخی نیروهای اصلاح طلب از صادق خرازی که مدعی داشتن فهرست اصلاح طلبان “گرا دهنده به غرب” شده بود و همزمان با برگزاری مراسم تاسیس یک تشکل اصلاح طلب دیگر به نام “حزب اتحاد ملت ایران اسلامی”، وی از ریاست شورای مرکزی حزب “ندای ایرانیان” استعفاء داد.

او که از بستگان سببی مسعود خامنه ای، فرزند آیت الله خامنه ای است، دو هفته قبل در اظهاراتی که با واکنش برخی از فعالان اصلاح طلب مواجه شد ادعا کرده بود که “فهرست اصلاح طلبانی را که به غرب گرای امنیتی داده اند” در اختیار دارد.

حال اما، او پیش از اثبات ادعای خود از ریاست شورای مرکزی حزبی که به گفته او “برای کسب قدرت با کسی تعارف ندارد”استعفا داده و میدان را به رقیب تازه اش یعنی حزب “اتحاد ملت ایران اسلامی” واگذار کرده است.

او روز گذشته در متنی با امضای “رعیت ملت ایران” از سمت اش استعفاء داده، و خطاب به شورای مرکزی این تشکل که 5 تن از آنان زن هستند، نوشته است: “شما مردان مرد این روز‌ها چون ساحل صخره‌های صبر و نجابت استوار بودید و استوار ماندید”.

او افزوده است: “این بنده خدا و برادر کوچک وکمترین شما باعث محنت و سختی و فشار بر شما خردمندان خبیر شدم از یکایک شما پوزش می‌طلبم از شکوه حضور نداییان و مقاومت و استقامتتان قدر دانی می‌کنم و با صدای بلند می‌کویم تا ندا مظهر و سمبل اخلاق و هویت ماندگار جمعی است بار دیکر دست بیعت به همه شما فرهیختکان اصیل و همرزمان و همسنکرانم در حزب ندا می‌دهم و زمین ادب در محضرتان بؤسه می‌زنم و از خداوند حکیم وبینا برای یکایک شما فره مردان روزکار، عزت دارین و صلاح و فلاح و رستگاری طلب می‌نمایم”.

 استعفای خرازی از مقام اش در حزب ندای ایرانیان در رسانه های اصولگرا مورد توجه قرار گرفته و خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران ، این استعفاء را “اجباری” خوانده و در اینباره نوشته است: “پس از برگزاری کنگره حزب اتحاد ملت که بدل حزب منحله مشارکت محسوب می‌شود و پس از هجمه‌ها و انتقادات اخیر به مواضع صادق خرازی، رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان که انتقاداتی را نسبت به رابطه تندروهای جریان اصلاح طلب و غرب علیه منافع ملی مطرح کرده بود از سوی این جریانات مجبور به استعفا شد. بر اساس اساسنامه حزب ندای ایرانیان پس از پذیرش استعفا، اعضای این حزب می‌بایست ظرف دو هفته کنگره اضطراری را تشکیل و رییس جدید را معرفی کنند”.

این خبرگزاری همچنین با حسن یونسی، فرزند وزیر سابق اطلاعات و یکی از اعضای این تشکل گفت و گو کرده و به نقل از وی آورده است: “بالاخره ایشان دغدغه و دلایل شخصی برای خودشان دارند که آن موارد محفوظ است اما به نظر بنده این موضوع می‌تواند متاثر از فضای ایجاد شده باشد. چرخش مسئولیت‌ها در تمام دنیا یک امر مرسوم است. آقای دکتر خرازی پس از جلسه عصر روز شنبه شورای مرکزی در یک اقدام غافلگیرانه استعفای خود را ارائه دادند. قرار است در جلسه روز پنجشنبه دلایل استعفا را بررسی کنیم و قطعاً در این جلسه موافق و مخالف حاضر می‌شود. ‌درصورت لزوم جلسه فوق‌العاده‌ای به همین منظور برگزار می‌شود ولی هنوز در این باره تصمیم‌ ‌گیری نشده است. در نهایت شورای مرکزی مطابق روال اساسنامه و آیین‌نامه حزب ندای ایرانیان؛ درخصوص پذیرش یا عدم پذیرش استعفای آقای خرازی تصمیم گیری می‌کند”.

سایت صراط نیوز هم استعفای وی را به راه اندازی تشکل دیگر اصلاح طلب مرتبط دانسته و نوشته است: “تندروهای اصلاح طلب که پیشتر حتی ظهور حزب ندا را تهدیدی برای خود قلمداد کرده بودند، اکنون که خود صاحب یک تشکل جدید شده اند، عزم خود را برای از میدان بدر کردن آنها جزم کرده اند. تندروها با محوریت حزب اتحاد ملت، اعضای حزب ندا را اصلاح طلبان بدلی می خوانند و در مقابل، اصلاح طلبانی که با محوریت صادق خرازی ندا را تشکیل داده اند، تندروهای هم جناحی خود را حتی به خیانت به وطن نیز متهم کرده اند. با بالا گرفتن اختلافات میان این دو طیف، صادق خرازی در اقدامی غیرمنتظره، متنی را شبیه به استعفانامه منتشر کرده است. اما تندروهای اصلاح طلب تهیه این متن را به زیرکی خرازی نسبت داده اند. به گفته آنها، در متن مذکور، استعفای خرازی به صراحت اعلام نشده و او صرفا قصد مظلوم نمایی دارد. کلمات به کار رفته در متن استعفای خرازی، از جمله امضا با عنوان «رعیت ملت ایران» مورد تمسخر سایر اصلاح طلبان قرار گرفته است. در حال حاضر در محافل خصوصی اصلاح طلبان و در شبکه های مجازی، کار به فحاشی علیه صادق خرازی و حزب ندا کشیده شده است. درگیری داخلی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس دهم در حالی بالا گرفته است که بر اساس پیش بینی ها، این جناح، حتی در صورت ائتلاف نیز رای چندان بالایی نخواهد داشت.بسیاری از اصلاح طلبان با اذعان صریح به این واقعیت، سقف خواسته خود را یک اقلیت قوی در مجلس عنوان کرده اند. به این ترتیب، اختلافات داخلی این جناح احتمالا همین آرای اندک مورد انتظار آنها را نیز شکننده تر خواهد کرد”.

از سوی دیگر بنا به نوشته سایت “فرهنگ امروز”، او با وجود انتشار این متن و ادعای کناره گیری از حزب ندا، همچنان مدعی داشتن فهرست اصلاح طلبان گرا دهنده شده و در صفحه مجازی کمپین “خرازی افشا کن” در پاسخ به این سؤال که چرا لیست وطن‌فروشان را افشا نمی‌کنید؟ نوشته است: “به موقعش”.