اتهام احمدی امویی، انتقاد از احمدی نژادست

امید معماریان
امید معماریان

» ژیلا بنی یعقوب در مصاحبه با روز:

ژیلابنی یعقوب، روزنامه نگار وهمسر بهمن احمدی امویی روزنامه نگاراقتصادی که بیش از شش ماه است در زندان به سر می برد در مصاحبه با روز گفت مسوولان قضایی بارها درمورد پرونده همسرش دروغ گفته  و درحالی که او می بایست پس از یک ماه او به قیدوثیقه آزاد می شد، با بهانه های مختلف اورا در زندان نگاهداشته اند.به گفته ژیلا  بنی یعقوب بخشی از اتهاماتی که متوجه بهمن احمدی امویی شده، مربوط به مقالاتی است که او در نقد سیاست های اقتصادی دولت محموداحمدی نژاد نوشته .

 

 این مصاحبه در پی می آید.

آیا در مورد آزادی بهمن احمدی امویی و تودیع وثیقه که از مدتهاپیش مطرح شده، تصمیم جدیدی اتخاذ شده است؟

ظلم بزرگی که به بهمن شده این است که او چند روز بعد از بازداشت، قرار وثیقه ای  به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را امضا کرد. وقتی هم کسی وثیقه را امضا می کند در انتظار تودیع وثیقه است. خانواده وی در همان زمان آماده تودیع وثیقه بودند.  اما با بهانه های مختلف اجازه ندادند که خانواده بهمن برایش وثیقه بگذارند.  او در تنها تماسی که بعد از حدود ۳۵ روز با خانواده گرفت توانست  این موضوع را به آنها اعلام کند. پیش از آن چون من خودم در زندان با او ملاقات داشتم متوجه شدم که او حتی زودتر از من قرار وثیقه امضا کرده است؛ حتی به من قرار وثیقه را به آن زودی نداده بودند. برای همین من به خانواده خودم اطلاع دادم که برای بهمن قرار وثیقه تعیین شده و برای او این وثیقه را آماده کنید. خانواده بهمن هم در همه این مدت آماده بودند که وثیقه را تامین کنند. اما هر موقع که به دادگاه رفتند، شعبه بازپرسی، که آن زمان آقای سبحانی بازپرسش بود، به بهانه های مختلف وثیقه را نپذیرفت. یک زمانی می گفتند پرونده بهمن مفقود شده است.  زمان دیگری بهانه های مختلف می آوردند. حالا بعد از گذشت این همه وقت، وکیل همسرم که پرونده را خوانده متوجه شده که در پرونده بهمن نوشته شده خانواده اش از تامین وثیقه عاجز هستند. یعنی درواقع دروغ نوشته اند. او شش ماه کامل بدون قرار بازداشت با قرار وثیقه در زندان بوده است،در حالی که خانواده می توانستند وثیقه را تامین کنند. اما دروغ می گفتند. من  بارها از زمانی که از زندان آزاد شدم به شعبه دوم بازپرسی دوم امنیت مراجعه  کردم. یعنی یک موقعی می گفتند پرونده اش ناقص است ؛یک دوره ای می گفتند پرونده هنوز نیامده است. یک زمانی می گفتند پرونده گردش کار ندارد یا ناقص است. یک زمان دیگر گفتند پرونده مفقود شده است. ما به این نتیجه رسیده ایم که تمام این مدت آنها به ما دروغ می گفته اند برای اینکه خانواده بهمن نتوانند وثیقه را برای وی تودیع کنند. آخر سر هم در پرونده او نوشته اند که آنها قادر به تامین وثیقه نبوده اند و بعد از شش ماه تازه برای او قرار بازداشت صادر کرده اند.

 با توجه به وضعیتی که شرح دادید،امیدشما برای آزادی وی کمتر شده است ؟

خیلی کم شده است. برای اینکه او قرار وثیقه داشت و حالا تازه برای او قرار بازداشت صادر کرده اند. تعجب می کنم کهچطور  سیستم قضایی کشور به خودش اجازه می دهد از هر راهی ـ از جمله دروغ و اجرای نمایش ساختگی برای اینکه مانع این بشوند که وثیقه بهمن تودیع بشودـ استفاده کند. بله؛متاسفانه الان امید ما کمتر شده است.  قبلا قرار وثیقه داشت و ما فقط منتظر این بودیم که درواقع پرونده در یک مرحله طبیعی بیافتد که خوشبختانه دادستان برخورد مثبتی داشت ودستور داد پرونده سیر طبیعی خودش راطی کند. او تا ۲۰ روز پیش اساسا پرونده ثبت شده در دادگاه انقلاب نداشت. به همین جهت هرگونه پیگیری از سوی وکیلش مسدود بود. با این وجود الان برایش قرار مجرمیت صادر شده است. ما باید منتظر بمانیم که این قرار مجرمیت فک و تبدیل به قرار وثیقه شود. بهمن تنها ۲ ماه بازجویی داشته ودر چهار ماه اخیر بازجویی نداشته است. طبق قانون، متهمی که زمان بازجویی  و تحقیقات از وی به پایان رسیده است باید با تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه آزاد شود؛حتی اگر احتمال فرار متهم هم داده شود. چرا که اساسا وثیقه به همین منظور گرفته می شود.

با توجه به احکام سنگینی که برای دیگر روزنامه نگاران صادر شده، آیا ممکن است این اطلاع رسانی غیردقیق و معطل کردن خانواده بهمن برای فراهم کردن مقدمات صدور حکم سنگین قضایی باشد؟

ما خودمان را آماده کرده ایم که حکم سنگین بدهند. ظاهرا بنا براین است که همه متهمان انتخابات حکم سنگین بگیرند. تاکنون اکثر این متهمان حکم های سنگین گرفته اند؛اگر چه روزهای اول خیلی دور از انتظار بود. اولین حکمی که شنیدم حکم شهاب طباطبایی ومسعود باستانی بود که آن روز همه شوکه شده بودند. هیچ کس باورش نمی شد که به روزنامه نگاری مثل مسعود باستانی حکم شش سال زندان بدهند. حتی وکیل مدافع زندان می گفت که حق بهمن برائت است ودرخواست برائت برای وی کرده اند. اما متاسفانه احکامی که درحال صدور است، سیاسی است. اگر قرارباشد حکم حقوقی صادر شود بهمن باید تبرئه شود. اگر چه  تاکنون روند این چنین نبوده است ما هنوز هم امیدواریم این روند غیرقانونی متوقف شود و دستگاه قضایی به انشای احکام سیاسی پایان دهد.

خود بهمن در خصوص وضعیت به وجود آمده چه نظری دارد؟

به من اجازه ورود به دادگاه را ندادند. اما توانستم دقایقی با وی در خارج از دادگاه صحبت کنم. او گفت که خودش را برای حکم سنگین آماده کرده است. گفت مگر من چه فرقی با دیگر روزنامه نگاران دارم؟ روزنامه نگاران دیگر هم کار حرفه ای خود را می کردند و حکم سنگین گرفتند. با این وجود اعتقادش این بود که هم وکلیش خیلی خوب از او دفاع کرده وهم خودش توانسته از خود خوب دفاع کند. تاکید اصلی بهمن ووکلیش در دادگاه این بوده که او یک روزنامه نگار مستقل و منتقد است و در همه دوره ها دولتمردان را نقد کرده است. او نگاهش به پدیده ها  واشخاص همواره انتقادی است. او کتاب اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی را نوشته که در نقد عملکرد اقتصادی ۸ ساله آقای میرحسین موسوی در دوران نخست وزیری اش است. او مقالات متعددی در نقد دولت آقای خاتمی و آقای هاشمی دارد. طبعا مقالاتی هم در نقد عملکرد دولت آقای احمدی نژاد داشته است. برای او این دولت وآن دولت فرقی نمی کرده است. اما ظاهرا بخشی از اتهاماتش برمی گردد به انتقاداتی که از دولت آقای احمدی نژاد کرده است.

وضع روحی همسرتان و نحوه تماس شما با وی چگونه است؟

وضع روحی او خیلی خوب است. خودش را با شرایط تطبیق داده است. البته از اینکه نسبت به او این همه اجحاف شده ناراحت است اما روحیه اش خوب بود و گفت مثل خیلی از دوستان دیگرش خود را برای اینکه مدت زمانی طولانی در زندان بماند آماده کرده است. الان او در بند ۳۵۰ است و اجازه دارد روزی بین ۴ تا ۵ دقیقه تلفن بزند. هفته ای یک بار ملاقات کابینی داریم. برای ملاقات حضوری باید از دادستان درخواست کنیم که من در تمام این شش ماهی که بهمن در زندان است با اجازه دادستان تنها یک بار توانسته ام بهمن را در زندان به صورت حضوری ببینم. ملاقات کابینی از پشت شیشه است و با تلفن.

درخواست شما از مسوولین چیست؟

درخواستم این است که دادستان تازه، که تاکید و اصرار زیادی بر اعمال روند قانونی پرونده ها دارد به این ظلم و بی قانونی که دراین شش ماه گذشته بر بهمن رفته توجه کند. حتی اگر آنطور که ادعا می کنند پرونده اش گم شده، باز هم تاوانش را بهمن و خانواده اش داده اند.  این مقصر دادگاه است که پرونده او را گم کرده بود. خیلی از وکلای پرونده به ما گفتند که اساسا این پرونده گم نشده واین نمایشی برای آزاد نکردن او بوده است.