آموزش و پرورش، آوردگاه اصلی

نویسنده

» نگاه ال پائیس به مبارزه با تهاجم فرهنگی در ایران

آنخلس اسپینوزا

 

همیشه عقیده خطرناک تر از سلاح است. آیت الله خامنه ای اخیراً در همین رابطه اظهار داشت: “در حال حاضر، بزرگ ترین اولویت ما مقابله با جنگ نرم دشمن است.” ادامه یافتن اعتراضات که پس از انتخابات ماه ژوئن آغاز شده، دولتمردان جمهوری اسلامی را متقاعد کرده که عقاید غربی [فرهنگ، هنر و موسیقی غربی] بر جوانان ایرانی تأثیر گذاشته و آنها را از آرمان های انقلاب اسلامی دور ساخته است. یکی از راه های مقابله با این تهاجم فرهنگی-عقیدتی، اسلامی کردن سیستم آموزشی است.

 علی ذوالعلم، دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، در این خصوص گفته است: “اخیراً حوزه علمیه مسؤولیت مدیریت چندین مدرسه را در مناطق مختلف کشور برعهده گرفته.” هنوز جزئیات و شیوه این اقدام مشخص نیست، ولی از زمان آغاز مدارس، هم رهبر انقلاب و هم رییس جمهور احمدی نژاد بارها از نفوذ کشورهای غربی در شیوه آموزشی ایران سخن گفته اند.

 خامنه ای در اواخر ماه اوت گفت: “غربی ها با سیستم های استعماری شان می خواهند روح مسلمانان را تسخیر کنند.” او در مقابل جمعی از دانشجویان و اساتید محافظه کار دانشگاه گفت که “درحال حاضر آموزش علوم اجتماعی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی می شود”. او در ادامه افزود: “بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است”.

 یکی از استادهای دانشگاه تهران در این خصوص می گوید: “نتیجه نگرانی های او دو ماه پس از ایراد سخنانش با شروع مجدد سال تحصیلی در دانشگاه ها دیده شد: اخراج حدود دویست استاد از دانشگاه ها، به ویژه در رشته علوم انسانی.”

 دراین خصوص، آمار رسمی وجود ندارد و اخراج ها زیرعنوان بازخرید توجیه شده اند، ولی به گفته شاهدان امر، این اخراج ها به دانشگاه های دیگر نیز رسیده است.

 یکی از استادهای دانشگاه آزاد می گوید: “من امسال نیمی از استادهایی را که به این دانشکده منتقل شده اند نمی شناسم.” استاد دیگری تصمیم گرفته تدریس را ترک کند. او می گوید مایل نیست نوع کتاب های قابل استفاده را برایش دیکته کنند.

 در برخی از دانشکده های انگلیسی، آثار آیت الله خمینی جزو واحدهای اجباری اند. در برخی دیگر، کلاس های مارکسیسم با مسایلی در مورد الهیات و فلسفه اسلامی جایگزین شده اند. این اقدام خاطره اوایل انقلاب را برای بسیاری از مردم تداعی کرده: در آن دوران نیز، کتاب هایی که امکان القای فرهنگ غربی را داشتند ممنوع و هزاران دانشجو و استاد را از دانشگاه ها اخراج کردند.

 انتصاب کامران دانشجو به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، که کلیه دانشگاه ها به آن وابسته اند نیز پیام روشنی در این زمینه است. کامران دانشجو رییس ستاد انتخابات وزارت کشور بود که در نهایت نام احمدی نژاد را از صندوق ها درآورد. این مهندس که مجله “نیچر” وی را متهم به سرقت علمی کرده و تردیدهای بسیاری پیرامون مدرک دکترایش وجود دارد، اعلام کرده که باید دانشجویان دختر و پسر “طبق قوانین اسلامی” از هم تفکیک شوند.

 

با این حال، به نظر می رسد که پروژه اسلامی سازی از خیلی قبل تر آغاز شده. یک روزنامه نگار ایرانی که از تأثیر عوامل سیاسی بر اتخاذ چنین تصمیم هایی نگران است می گوید: “سال گذشته زمانی که مصاحبه ای را با ذوالعلم انجام دادم، به من گفت که مراجع دینی قصد دارند کتاب های آموزشی را بازنویسی کنند.”

 دولتمردان در اوایل ماه نوامبر اعلام کردند که در هر مدرسه یک بخش حوزوی تأسیس خواهد شد. علی اصغر یزدانی، رئیس سازمان دانش آموزی کشور و معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش، می گوید بخش حوزوی مسؤول ارشاد و پاسخگویی به شکیات مذهبی دانش آموزان و دانشجویان است.”

 با این حال، بسیاری بر این باورند که این تمهیدات به هدف وارد کردن مسایل افراطی در سیستم آموزشی و تلاش برای کاهش فاصله روزافزون میان روحانیت و جوانان است.

 از ماه ژوئن تاکنون، دانشگاهیان یکی از محورهای اصلی معترضان به نتیجه انتخابات را تشکیل می دهند. از زمانی که این اعتراضات آغاز شده، هفته ای نیست که آنها نارضایتی خود را در خیابان های تهران و دیگر شهرهای کشور ابراز نکرده باشند.

 

منبع: ال پائیس، ۱۴ دسامبر