سران جمهوری اسلامی کلافه و عصبانی شده اند

نویسنده

» پلمب دفتر مهدی کروبی در مصاحبه باسعید رضوی فقیه

به دنبال پلمب دفتر مهدی کروبی،با سعید رضوی فقیه،فعال سیاسی و از اعضای ستاد انتخاباتی کروبی مصاحبه کرده ایم.به گفته وی “عصر جدیدی در جمهوری اسلامی آغاز شده که در آن آقای کروبی هم دشمن تلقی میشود.”

این مصاحبه در پی می آید.

 


علت پلمپ دفتر مهدی کروبی چیست؟ آیا ممکن است دستگاه قضایی در روزهای آینده ممنوعیتها و محدودیتهای جدیدی برای وی ایجاد کند؟

 

برخوردهای غیر متعارفی که در هفته های اخیر با آقای کروبی صورت گرفته ریشه در افشاگریهای ایشان دارد که پرده از برخی فجایع رقت انگیز در بازداشتگاههای جمهوری اسلامی برداشته است. اینکه در سایه حکومت دینی چنین برخوردهای غیرقانونی و غیر اخلاقی با بازداشت شدگان و یا حتی با مجرمان صورت بگیرد امر ساده ای نیست و پایه های مشروعیت دینی و اخلاقی حکومت را به شدت لرزانده است . اتفاقات اخیر بسیار هولناک است و متاسفانه ابعاد گسترده ای دارد که آقای کروبی همه آنهارا برملا نکرده و با حسن نیت فقط بخشی از آنها را متذکر شده است تا مگر مسئولین امر حاضر شوند در مورد پیگیری تخلفات انجام شده حرکتی بکنند و به افکار عمومی پاسخ بدهند. اما از فردای انتشار عمومی نامه آقای کروبی به آقای رفسنجانی،  کیهان و دیگر روزنامه های حکومتی شروع به فحاشی و هتاکی علیه وی کردند و بعد هم که توقیف روزنامه اعتماد ملی و تلاش برای بازداشت پسر آقای کروبی پیش آمد و بالاخره دفتر وی هم توسط دادستانی پلمپ شد. با این توصیف من پیش بینی میکنم در روزهای آینده شدت و گستره برخوردها با آقای کروبی و اطرافیان ایشان افزایش یابد و چه بسا موج جدید بازداشت ها این بار از میان حامیان آقای کروبی آغاز شود.

 

با توجه به شخصیت و موقعیت آقای کروبی به عنوان یک روحانی انقلابی نزدیک به آیت الله خمینی و اهل چانه زنی و گفت و گو با جناح ها و طیف های مختلف سیاسی، آیا می توان شروع برخورد خشن با ایشان را پایان دوره مماشات با منتقدان درون نظام و حذف آنان از گردونه رقابتهای درون نظام تلقی کرد؟

 

این نکته همچنان که شما به اختصار اشاره کردید بسیار مهم است .آقای کروبی در مشی سیاسی و اعلام مواضع و نیز اظهارات خود همیشه بسیار محتاط و دور اندیش بوده و حتی در تندترین موضع گیری های هم ملاحظاتی داشته که سبب حفظ ارتباطات وی با ارکان نظام می شده است .در دوران مجلس ششم و بطور کلی دوران اصلاحت ایشان در مواجهه با مسائل سیاسی به کدخدامنشی و مذاکره و چانه زنی متوسل می شدند که در بسیاری موارد نیز به حل مشکلات و کاهش تنش منجر می شد. اما وقتی قرار باشد آقای کروبی خانه نشین و محصور و منزوی شود یعنی اینکه عصر جدیدی در جمهوری اسلامی آغاز شده که در آن کروبی هم دشمن تلقی میشود و این اتفاق بسیار مهم است.در مورد آقای موسوی هم همین نکته صادق است زیرا آقای موسوی هم نسبت به اصلاح طلبان قرابت و نزدیکی بیشتری با نظام داشت و حتی می توان گفت که ایشان خط مشی سیاسی و دیدگاههای سیاسی –اجتماعی و اقتصادی خودش را در میانه اصولگرایی و اصلاح طلبی تعریف می کرد. وقتی با ایشان آن برخورد های خشن صورت گرفت طبیعی است که با آقای کروبی هم صورت بگیرد؛ بخصوص با توجه به مواضع رادیکالی که آقای کروبی در دوران رقابتهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعلام داشت.

 

با این وصف به نظر شما چرا بلافاصله پس از انتخابات با آقای کروبی برخوردی صورت نگرفت و دو ماه و نیم بعد از آن، اقتدارگرایان حمله خود را به سمت اردوی آقای کروبی متوجه کردند؟

 

علت آن است که آنها با توجه به ظرفیتهای اجتماعی آقای موسوی، ایشان را خطر اصلی و به اصطلاح آلترناتیو بالفعل می دیدند. یعنی هر چند حضور آقای کروبی هم در اعتراضات پس از انتخابات بسیار مهم و تاثیر گذار بود، اما اعتراضات بر محور موج سبز موسوی می چرخید. ولی با شروع افشاگریهای آقای کروبی قضیه تا حدی بر عکس شد و کروبی محور اصلی تداوم جنبش در دفاع از حقوق بازداشت شدگان حوادث اخیرشد. آقای کروبی به نحوی شفاف و بی سابقه و با اتکا به اسناد و مدارک و شواهد غیر قابل انکار دستگاههای قضایی و امنیتی و انتظامی حکومت را به چالش و حتی می توان گفت در محکمه افکار عمومی به محاکمه کشیده اند. تجاوز به دختران و پسران این مرز و بوم به جرم شرکت در تجمعات آرام و مسالمت آمیز، مسئله کوچکی نیست.آبروی نظام در افکار عمومی داخل و خارج از دست رفته و نقاب وجاهت و حیثیت جمهوری اسلامی فرو افتاده و چهره ای خشن و زشت پدیدار شده است . حتی بسیاری از متدینان پای بند نظام و حتی مقلدان آیت الله خامنه ای بطور جدی مساله دار شده اند . وقتی پسر روح الامینی زیر شکنجه وبر اثر ضربه های باتوم به قتل می رسد وضع مردم عادی مشخص است . بنابر این حرکت آقای کروبی در بر ملا کردن این تعرضات و اصرار بر پیگیری آنها، سران جمهوری اسلامی را به شدت کلافه و عصبانی کرده است.

 

آقای کروبی اخیرا از مردم دعوت کردند در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند و به رغم انصراف آقای هاشمی رفسنجانی از اقامه نماز جمعه، روز قدس انحصار راهپیمایی در این روز را بشکنند. فکر نمی کنید اینگونه اظهارات که تحریک مردم و تشویق آنان به تجمع و راهپیمایی غیر حکومتی تعبیر می شود در برخورد با آقای کروبی و پلمپ دفتر ایشان موثر باشد؟

 

شاید. اما من فکر میکنم که افشاگری های ایشان عامل اصلی بر خورد شدید با ایشان باشد. در واقع آقای کروبی همه موارد تعرضات و تخلفات را بر ملا نکرده اند و ترس حکومت از افشای بقیه موارد است.گمان می کنم اگر همه مواردی که در کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر به اطلاع عموم برسد یک زلزله خبری و سیاسی به وقوع خواهد پیوست . رسوایی این واقعه به اندازه رسوایی زندانهای گوانتانامو و ابو غریب تکان دهنده است و شاید هم بیشتر .زیرا در کهریزک و دیگر بازداشتگاهها نه با دشمنان خارجی بلکه با جوانان بی گناه همین مرز و بوم و بدون توجه به اتهام بازداشت شدگان اتفاقات هولناکی افتاده است که زبان و قلم از بیان آنها شرم دارد. باند فساد دستگاه قضایی به رهبری سعید مرتضوی پس از افشاگری های کروبی سعی کرد خانواده های معترض را شناسایی و آنها را تحت فشار مضاعف قرار دهد تا اظهارات آقای کروبی را تکذیب کنند اما با توجه به کثرت عددی آسیب دیدگان این امر، حداقل حالا و پس از افشاگریهای کروبی ممکن نیست . بنابر این من قضیه را بسیار جدی تر از دعوت به حضور در راهپیمایی روز قدس می بینم و گمان می کنم همجنان که اعلام تقلب از سوی اردوگاه مهندس موسوی، مشروعیت نتیجه انتخابات را به شدت زیر سوال برد و جمهوری اسلامی را چندین هفته درگیر ترمیم مشروعیت خود کرد، حالا اعلام بد رفتاری با بازداشت شدگان و تعرض به برخی از آنها به نحوی جدی تر مشروعیت دینی و اخلاقی نظام را زیر سوال برده و دستگاههای مربوطه احتمالا خواهند کوشید با کلید زدن موج جدید برخوردها به ترمیم مشروعیت از دست رفته خود در این زمینه مشغول شوند و چه بسا بخواهند با دستگیر کردن اطرافیان آقای کروبی آنها را وادار به اعتراف علیه ایشان نمایند؛ همچنان که در دستگیری های قبلی هدف اصلی تخریب چهره آقای موسوی و رفع شبهه تقلب بود در دستگیری های آتی هم هدف اصلی، تخریب چهره آقای کروبی و رفع شبهه تعرض و تجاوز خواهد بود.