سیم آخر سرکوب

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

دادستان جدید در این هفته، دستور پلمپ پنج مکان را صادر کرد: دفتر مهدی کروبی، دفتر حزب اعتماد ملی، دفتر کمیته پیگیری بازداشت شدگان، دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان و “بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی”.

نیروهای دادستانی تهران، نخست دفتر مهدی کروبی و بعد هم دفتر حزب اعتماد ملی را پلمپ کردند و تمامی اسناد و مدارک را هم با خود بردند.آنها همچنین محمد داوری سردبیر وبسایت سحام نیوز-ارگان حزب اعتماد ملی- را هم دستگیر کردند.

همزمان، خبر رسید که مرتضی الویری مشاور مهدی کروبی و شهردار اسبق تهران هم بازداشت شده است.

اما برخوردها یکی و دو مورد نبودند. ماموران امنیتی به دفتر کمیته پیگیری زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر هم حمله کردند و کلیه اسناد و مدارک آنجا رانیز با خود بردند. افزون بر اینها مامورین دادستانی، دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان را هم پلمپ کردند.

و بالاخره علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میر حسین موسوی و سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر هم دستگیر شد.بعلاوه، ماموران امنیتی پس از دستگیری علیرضا بهشتی “بنیاد حفظ ونشر آثار شهید بهشتی” را نیز مهر و موم کردند.

آنطرفتر، حدود 340 روزنامه نگار ایرانی با نوشتن نامه ای خطاب به عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی و رفع توقیف نشریات و فک پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران شدند.به دنبال انتشار این نامه تعداد زیادی از امضا کنندگان به وزارت اطلاعات احضار و تهدیدشدند.و آنها تنها کسانی نبودند که کارشان به احضار و تهدید کشید؛دهها تن دیگر هم احضار، دادگاهی،بازداشت و محکوم شدند.

در زاهدان و سراوان شماری از شهروندان بلوچ بازداشت شدند.اسامی برخی از آنها: حمزه ریگی، سعید ناروئی، عبدالرحمان ریگی، عزت الله ریگی، عبدالمالک ریگی، حبیب الله ریگی، ابراهیم ریگی، اسماعیل ریگی، حامد ریگی، احمد قنبرزهی، عبدالله ناروئی، اسدالله شه بخش و ناصر شه بخش.

عاطفه امام دختر 18 ساله جواد امام، عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و رئیس ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی در تهران، بازداشت  و سپس آزاد شد.

اما محکومیتها: دادگاه تجدید نظر استان اردبیل بهروز علیزاده، ودود سعادتی، رحیم غلامی، حسین حسینی و اردشیر کریمی خیاوی از فعالین مدنی آذربایجانی در اردبیل را به یکسال حبس محکوم کرد.همچنین یاشار حکاک پور از فعالین حقوق بشر آذربایجانی، به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

در همین حال،  جلسه دادگاهی 9 فعال دانشجویی در بابل برگزار شد وآنسوتر، 15 دانشجوی دانشگاه کاشان به کمیته انضباطی احضار شدند.

در چنین اوضاعی، محمد صدیق کبودند رییس زندانی سازمان حقوق بشر کردستان،به دستور بازپرس پرونده و بدون اینکه هیچ اتهام جدیدی علیه او طرح شده باشد، با غل و زنجیر و با هزینه خودش از زندان اوین به مهاباد منتقل و سپس دوباره به زندان اوین بازگردانده شد.

در پایان چنین هفته ای که رکورد پلمپ ها شکسته شد و نزدیکان موسوی و کروبی بازداشت شدند، بسیاری از یک احتمال ابراز نگرانی کردند: احتمال بازداشت موسوی و کروبی.