ابهام در رای اعتماد مجلس به وزاری پیشنهادی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» واکنش محافظه کاران به فهرست احمدی نژاد

در پی انتشار اسامی وزرای مطلوب احمدی نژاد برای دولت دهم، رسانه ها و شخصیت های محافظه کار به انتقاد از افراد پیشنهادی رییس دولت پرداخته و در مورد رای آوردن بسیاری از آنها در مجلس ابراز تردید کرده اند.

در یکی از جدیدترین انتقادات به کابینه پیشنهادی رییس جمهور، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس در یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه اول سیما گفت: تخصص و تحصیلات چند نفر از وزرا  هیچ نسبتی با وزارتخانه‌ای که در آن مسئولیت پذیرفته‌اند ندارد. وی همچنین با تاکید بر ضرورت تجربه داشتن در امور برای وزرا تاکید کرد: برخی از وزرا هیچ سابقه مدیریتی حتی در حد متوسط در امور اجرایی نداشتند. ابوترابی این عوامل را موجب ناکارآمدی دولت دانست و اظهار داشت: به همین دلیل رئیس‌جمهور چهار وزیری را که به هنگام ترمیم کابینه وارد دولت کرد کنار گذاشت و این نشان می‌دهد که انتخاب آنها از ابتدا هم نادرست بود.

پرونده دار بودن وزرای پیشنهادی و معاونان

موضوع بخشی از انتقادات محافظه کاران در مورد همکاران احمدی نژاد، پرونده های قضایی آنها و اثبات شخصی آنهاست.

بلافاصله بعد از معرفی کابینه پیشنهاد، رسانه های محافظه کار یادآوری کردند که فاطمه آجرلو که برای وزارت رفاه در نظر گرفته شده به دلیل هم پرونده بودن با عباس پالیزدار تحت تعقیب دستگاه قضائی است. فاطمه آجرلو در این پرونده به جرم “معاونت در تخریب اعتماد عمومی جامعه به مسولان نظام و خارج کردن اسناد محرمانه” به چهار سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

از طرفی دیگر، علی اکبرمحرابیان وزیر صنایع کنونی که بنا بر پیشنهاد احمدی نژاد قرار است تا در سمت خود ابقا شود نیز به علت ثبت اختراع فردی دیگر به نام خود در دادگاه محکوم شده است. در اوایل مردادماه، کوهکن عضو هیات رئیسه مجلس با ااشاره به محکومیت  محرابیان معادن مبنی بر محکومیت وی به دلیل تقلب و اینکه آیا نمایندگان بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار می دهند یا خیر، تصریح کرد: اگر محرابیان در کابینه دهم به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود ، نمایندگان به این نکته توجه لازم را خواهند داشت.

این انقادات تنها متوجه وزرا نیست و سایر همکاران ارشد احمدی نژاد را هم در بر می گیرد. یکی از همکارانی که در همین ارتباط مجددا خبرساز شده، اسفندیار رحیم مشائی رییس دفتر احمدی نژاد است.

هرچند مخالفت برخی از نمایندگان مجلس هشتم با رحیم مشایی در ابتدا به عنوان معاون اول و پس از مخالفت رهبری به عنوان رییس دفتر احمدی نژاد به مواضع و اظهارات جنجالی وی برمی گردد، اما این بار این مخالفت از یک پرونده قضایی سرچشمه می گیرد.

روزنامه جمهوری اسلامی هفته گذشته اعلام کرد که “اسفندیار رحیم مشایی به دلیل تخلفات مالی که در زمان ریاستش در سازمان میراث فرهنگی داشته از سوی دادسرای دیوان محاسبات کشور به دوماه انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.” مشائی روز پنجشنبه هفته گذشته و همزمان با اعلام اسامی اعضای پیشنهادی دولت دهم به حکم صادر شده از سوی دادسرای دیوان محاسبات اعتراض کرد و آن را مربوط به دوره مدیریت خودش در میراث فرهنگی ندانست، واکنشی که از سوی ناظران به معنی تایید خبر محکومیت قضایی نامبرده تلقی شد.

خبر دیگری که کابینه پیشنهادی محمود احمدی نژاد را با چالش و مخالفت برخی از نمایندگان مواجه کرده  درباره پرونده دار بودن معاون پارلمانی احمدی نژاد است. محکوم شدن محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد به اتهام تحصیل مال نامشروع و دستور بازداشت وی خبر دیگری است که در وزهای گذشته، به طور وسیع در رسانه های کشور بازتاب داشته است.

 

وزرای پیشنهادی بی تجربه اند

علی لاریجانی رییس مجلس روز پنجشنبه با اعلام اینکه “بهتر از این می شد از نخبگان استفاده کرد” مخالفت خود را با گزینه های پیشنهادی احمدی نژاد مطرح کرده و گفته بود “وزرا باید تخصص و تجربه کافی داشته باشند و این تفنن نیست، در غیر این صورت، اشل کار پایین می‌آید.”

اما انتقاد او همزمان شد با اظهارات محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس که به شکل آشکار تری از رای نیاوردن تعدادی از گزینه های پیشنهادی احمدی نژاد خبر داد. چرا که پس از ارایه فهرست اعضای پیشنهادی احمدی نژاد به مجلس محمدرضا باهنر گفت “به احتمال قریب به‌‌‌یقین 4 تا 5 نفر از این افراد رای نمی‌آورند و دو سه نفر از آنها برای ما مشکوکند و ما آنها را نمی‌شناسیم مگر آنکه طی شناخت یک‌هفته‌ای، نمایندگان نظر نهایی خود را اعمال کنند.”

باهنر در شرایطی بر‌این موضوع تاکید کرد که پیش از این اغلب نمایندگان ‌مجلس نیز از نحوه تعامل دولت برای معرفی وزیران انتقاد کرده و حتی جلسه احمدی نژاد با ‌فراکسیون اکثریت را فاقد نتیجه لازم و همچنین درخواست رئیس دولت نهم برای اعلام ‌نظرات نمایندگان را نوعی “تعارف سیاسی” خوانده بودند.

از سوی دیگر نیز برخی از نمایندگان مجلس به شکل دیگری مخالفتشان را با کابینه پیشنهادی احمدی نژاد ارایه کردند. در این باره غلامرضا مصباحی مقدم اظهار داشت: “ در معرفی کابینه بهترین انتخاب به عمل نیامده است و توقع ما این بود رییس جمهور انتظارات مجلس را در معرفی افراد قوی برآورده کند.”

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اما دغدغه دیگر برخی ازنمایندگان مجلس درباره کابینه پیشنهادی را آشکار کرد و گفت “ رییس جمهور خود معترف به قوت افراد قوی است، اما آن را جا به جا کرده است، و از برخی از آنها تقدیر کرد، اما گفت که در جای دیگر از حضورشان استفاده می‌کند. اگر این افراد قوی و خوب بوده‌اند پس چرا در وزارتخانه خود استفاده نشوند و لذا این لیست معرفی شده توقعات مجلس را برآورده نمی‌کند.”

مصباحی مقدم همچنین از جابجایی برخی از وزرا مانند مصطفی محمد نجار از وزارت دفاع به وزارت کشور و مسعود میرکاظمی از وزارت بازرگانی به وزارت نفت انتقاد کرد.

در کنار این انتقاد تلویحی و کمرنگ مصباحی مقدم اما یک عضو کمسیون سیاست داخلی مجلس اما موضوع این جابجایی  نجار از وزارت دفاع به وزارت کشور را ابهام آمیز دانسته و گفت “ابهامات بسیاری در مورد حضور چهره نظامی مصطفی محمدنجار در سیاسی‌ترین وزراتخانه کشور وجود دارد و لازم است توجیهات رییس جمهور برای انتخاب این گزینه شنیده شود و بعد در این باره تصمیم‌گیری کرد.”

ولی اسماعیلی با این طرح این انتقاد همچنین از حضور این گزینه پیشنهادی برای وزارت کشور در مجلس خبرداده و گفت “برای روشن شدن این ابهامات محمدنجار روز یکشنبه در مجلس حضور خواهد یافت.”

همچنین حمیدرضا کاتوزیان عضو کمسیون انرژی مجلس با اعلام این که ما نگران “مسعود میرکاظمی برای فعالیت در وزارت نفت هستیم” انتقاد خود را این طور بیان کرد که “با توجه به عدم هرگونه سابقه گزینه پیشنهادی برای وزارت نفت در این صنعت ما هم نگران شخصیت میر کاظمی هستیم و هم نگران اینکه با انتخاب وزیر سابق بازرگانی در سمت وزیر نفت نگاه توسعه ای به نگاه تجاری تبدیل شود”.

 

واکنش به حضور زنان در کابینه

از سوی دیگر همزمان با انتشار این واکنش ها به کل فهرست پیشنهادی محمود احمدی نژاد برای تشکیل دولت دهم، برخی از نمایندگان مجلس به پیشنهاد حضور سه زن ( سوسن کشاورز، مرضیه وحید دستجردی و فاطمه آجرلو) نیز واکنش نشان دادند.

درهمین باره محمد تقی رهبر گفت “براساس اطلاعاتی که دریافت کردم، بسیاری از علما و مراجع تقلید از جمله آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت به انتخاب وزیران زن، شبهه فقهی دارند و خواستار تجدیدنظر احمدی‌نژاد در این خصوص هستند.”

رییس فراکسیون روحانیون مجلس  با اعلام این مساله تاکید کرد که “برهمین اساس در صورت انتشار رسمی مراجع و سکوت رهبری در این زمینه، مجلس نظر مراجع را در رای اعتماد به 3 وزیر زن ملاک قرار خواهد داد.”

همچنین  سخنگوی فراکسیون جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری مجلس که در اقلیت هستند گفت “احتمال این‌که سه نفر از وزرایی که احمدی‌نژاد به مجلس پیشنهاد کرده نتوانند از مجلس رای اعتماد کسب کنند زیاد است.”

کمال الدین سجادی با این حال اما اعلام کرد که “‌ما معرفی سه زن از سوی آقای احمدی‌نژاد به عنوان وزیر را ابتکاری جدید می‌دانیم، البته نگاه جنسیتی نداریم و مطمئنا همه‌ وزرا چه زنان و چه مردان براساس معیارهایی که مجلس دارد از جمله کارآمدی، تخصص و صلاحیت‌های فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نگاه ما انسانی است نه جنسیتی.”

پیش از این احمد توکلی هم با اعلام چنین موضعی گفته بود که “برای ما جنسیت وزرا مهم نیست بلکه مجلس کارآمدی وزرا را در رای اعتماد در نظر خواهد گرفت.”