چطور سقوط نکنیم؟

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

بسیاری از کارشناسان یا نویسندگان یا صاحب نظران یا اصولا اکثر آدمهایی که نظر می دهند، دچار یک اشتباه بزرگ هستند. آنها فکر می کنند که چرا یک هواپیما سقوط می کند. در حالی که به نظر من باید به این نکته فکر کنیم که چطور هواپیما سقوط نمی کند؟ چه حادثه ای رخ می دهد و چه عواملی دست به دست هم می دهند و چه کارهایی انجام می شود که یک هواپیما از یک فرودگاه کشور، بدون اینکه در هنگام جابجایی به هواپیمای دیگری بخورد، یا هنگام اوج گرفتن یک دفعه وسط یک ساختمان مسکونی برود یا در هنگام رفتن بالای ابرها یک دفعه آتش بگیرد، موفق بشود که بدون برخورد با کوه یا هر مانع دیگری بسلامت به زمین بنشیند و مسافران آن به خانه شان بروند. واقعا چه رخ می دهد که هواپیما بسلامت می تواند پرواز کند و دچار سانحه نشود؟ کارشناسان هوایی ما حوادثی را که باعث می شود، هواپیما سقوط نکند، فاش کرده اند:

اول، حضور امامی کاشانی در نماز جمعه: یکی از دلایل سقوط نکردن هواپیما در ایران حضور آیت الله امامی کاشانی در نماز جمعه است. چرا که وقتی آقای امامی کاشانی در نماز جمعه تهران سخنرانی می کند که هیچ مشکل سیاسی در ایران وجود نداشته باشد، و وقتی هیچ مشکل سیاسی در ایران وجود نداشته باشد، طبیعی است که بی بی سی و صدای آمریکا و ماهواره های مختلف هیچ حرفی برای گفتن ندارند و چون هیچ حرفی برای گفتن ندارند، دولت هم روی آن ماهواره ها پارازیت نمی اندازد و چون روی ماهواره ها پارازیت نمی اندازد، در نتیجه روی رادار هواپیما هم پارازیت نمی اندازند و در نتیجه هواپیما سقوط نمی کند، به همین دلیل برای کاهش سوانح هوایی بهتر است که هر هفته آقای امامی کاشانی نماز جمعه بخواند.

دوم، پرواز نکردن هواپیما: البته راه اول راه مطمئنی است، اما راه مطمئن تر در شرایط بحران سیاسی این است که هواپیماها برای اینکه دچار سانحه نشوند، از پرواز کردن خودداری کنند. قطعا خواهید پرسید که پس این همه مسافر چطور به مقصد برسند؟ راه حل بسیار ساده است، هواپیماها می توانند در جاده های مناسبی که روی زمین ساخته شده است، حرکت کنند، بدون اینکه سقوط کنند. لابد خواهید پرسید که با این شیوه مسافران مجبورند به جای یک ساعت پرواز ده ساعت هواپیماسواری کنند، و دیر می رسند. در حالی که شما اشتباه می کنید، چون هواپیما برای اینکه پرواز کند، قطعا دو سه ساعت تاخیر می کند، و از طرف دیگر وقتی پرواز کنند، سقوط می کند و وقتی سقوط کند، حداقل ده پانزده ساعت طول می کشد تا هواپیما را پیدا کنند و جسد مسافران قربانی سانحه را به مقصد منتقل کنند، به همین دلیل در هر حال یک پرواز یک ساعته عملا بیست ساعت طول می کشد، با این تفاوت که در صورت پرواز نکردن هواپیما یک امتیاز برای مسافران وجود دارد که همان مقدار در راه هستند، با این تفاوت که زنده به مقصد می رسند.

سوم، وجود نقص فنی جدی در هواپیما: یکی از دلایلی که باعث می شود هواپیما سالم به مقصد برسد، وجود نقص فنی جدی در هواپیماست، اگر نقص فنی جدی در هواپیما باشد، احتمالا مسوولان پرواز آن هواپیما را که طبیعتا به دلیل روسی بودنش نقص فنی دارد، عوض می کنند و چون آن را عوض می کنند، طبیعتا هواپیمای غیر روسی انتخاب می کنند و وقتی یک هواپیمای غیر روسی برای پرواز انتخاب شود، احتمالا پرواز با موفقیت انجام می گیرد.

چهارم، کوهستانی نبودن ایران: یکی از دلایل سقوط هواپیما، کوهستانی بودن ایران است. به همین دلیل برای جلوگیری از سانحه هوایی دو راه اصلی وجود دارد، اولین راه حل مشکل کوههای ایران است که دولت می تواند آن کوهستانها را از بین ببرد، اما یکی از راههای راحت تر، انتقال شهرهای بزرگ ایران به مناطق غیرکوهستانی است که در این حالت هیچ کوهی در هنگام اوج گرفتن و فرود هواپیماها در مسیر پرواز نیست و هواپیما با کوه برخورد نمی کند و سالم به مقصد می رسد. البته یکی دیگر از راههای حل مشکل کوههای ایران تغییر نقشه جغرافیایی ایران است، که با همین شیوه ای که دولت دهم حرکت می کند، احتمالا تا یکی دو سال دیگر، اگر دولت یازدهم سر کار نیاید احتمالا این نقشه تغییر می کند و از آن پس به دلایل غیرکوهستانی هواپیماها سقوط می کند.

پنجم، آزادی زیدآبادی از زندان اوین: یکی از دلایلی که هواپیما سقوط می کند، این است که هواپیما با رادار حرکت می کند، و وقتی با رادار حرکت می کند، نباید روی رادار پارازیت بیاندازند، و برای اینکه روی رادار پارازیت نیاندازند، روی تلویزیون های ماهواره ای هم پارازیت نمی اندازند، و وقتی روی تلویزیون های ماهواره ای پارازیت نمی اندازند، که این تلویزیون ها خبر سیاسی علیه دولت ندهند، و وقتی این تلویزیون ها خبر سیاسی علیه دولت منتشر نمی کنند که مملکت از نظر سیاسی شلوغ نباشد و وقتی مملکت از نظر سیاسی شلوغ باشد، اولین کسی که می اندازند زندان احمد زیدآبادی است، فرقی نمی کند که جنبش مطبوعات اتفاق بیافتد یا جنبش سبز یا ملی مذهبی ها با هم حرف بزنند، در هر حال زیدآبادی می رود زندان. به همین دلیل وقتی او آزاد شد، احتمالا هواپیماها هم کمتر سقوط می کنند.

ششم، توسعه دموکراسی در روسیه: اما مهم ترین راه برای سقوط نکردن هواپیماها، توسعه دموکراسی در روسیه است. اگر دموکراسی در روسیه توسعه پیدا کند، طبیعتا دارودسته پوتین از سرکار می روند کنار و گروهی سرکار می آیند که طرفدار توسعه دموکراسی هستند. و وقتی روسیه دموکرات بشود، ایران رابطه اش را با روسیه قطع می کند و به جای روابط اقتصادی با روسیه، رابطه اش با ونزوئلا و کومور را توسعه می دهد. ونزوئلا و کومور هم که تولید هواپیما نمی کنند، در نتیجه ایران مجبور می شود به جای استفاده از هواپیمای روسی یا از فرانسه هواپیما بخرد یا از آمریکا، و همین موضوع باعث می شود که هواپیماها سقوط نکنند. به همین دلیل به نظرم ما به جای اینکه به راههایی مانند افزایش امنیت پرواز فکر کنیم، باید به توسعه دموکراسی در روسیه فکر کنیم.

هفتم، افزایش فرار مغزها: یکی از راههای مهم کاهش سوانح هوایی، افزایش فرار مغزهاست. چون وقتی مغزها فرار کنند، به جای اینکه به دانشگاه مشهد و شیراز و اصفهان بروند، به دانشگاه کمبریج و هاروارد و آکسفورد می روند و وقتی به آنجا بروند، خانواده شان هم برای دیدن آنها به آمریکا و انگلیس می روند، و برای اینکه دانشجویان و خانواده ها که گروه بزرگی از مسافران هستند، به مقصد برسند، یا با هواپیمای غیر روسی ایرانی پرواز می کنند، یا با هواپیماهای اروپایی و آمریکایی آژانس های هوایی غیر ایرانی، و در هر دوحال هواپیمای آنها سقوط نخواهد کرد.

هشتم، دزدیده شدن هواپیما: یکی از راههای بسیار مهم برای جلوگیری از سقوط هواپیما، دزدیدن آن است. مثلا فرض کنید که در یک هواپیما نشستید و دارید از مشهد به تهران می روید، یک دفعه یادتان می آید که هواپیمای تان توپولوف یا یک “ اف” کوفتی دیگر است. شما می توانید هواپیما را بدزدید و خلبان را مجبور کنید در کویر یا در دریا یا در جنگل یا در کابل یا هر جای دیگری غیر از تهران به زمین بنشیند، مطمئن باشید که خلبانان ایرانی آنقدر ماهر هستند که هواپیما را در هر جایی غیر از فرودگاه می توانند سالم به زمین بنشانند، فقط شرط اش این است که خلبان از رادار استفاده نکند و در فرودگاه ننشیند، البته توضیح بدهم که قصد من از این کار نه تنها کمک به هواپیماربایی که کاری خطرناک است، نیست، بلکه درست برعکس، قصد من این است که هواپیما بدون خطر به زمین بنشیند. حتی برای این کار خود شرکت های هواپیمایی مثل آسمان یا ایران ایر خودشان می توانند به جای گارد پرواز، یک گروه هواپیماربای ناشناس را در هواپیما بگذارند، تا در صورت احساس خطر، هواپیمای خودشان را بدزدند و مانع سقوط آن بشوند.

نهم، مسافرت احمدی نژاد به خارج: مهم ترین راه برای جلوگیری از سقوط هواپیما، سفر احمدی نژاد به خارج از ایران است. چون وقتی احمدی نژاد به خارج سفر می کند، طبیعتا همه ماهواره ها تصویر او را پخش می کنند، فرقی نمی کند که به او فحش بدهند یا از او تعریف کنند، و فرقی نمی کند که کسی از او استقبال کند، یا توی سرش بزنند، در هر حال دولت دوست دارد تصاویر او در ایران دیده شود، به همین دلیل کسی روی ماهواره ها و در نتیجه روی رادار هواپیماها پارازیت نمی اندازد و شما می توانید با اطمینان سفر هوایی کنید.