انتقاد خامنه‌ای از فیلم کلینت ایستوود

لا وانگواردیا
لا وانگواردیا

» گزارش لا وانگواردیا از فیلم تک تیرانداز آمریکایی

فیلم “تک تیرانداز آمریکایی” ساخته کلینت ایستوود به شدت ازسوی رهبر جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای مورد انتقاد قرار گرفت. به عقیده او، این فیلم با بازی بردلی کوپر به شیوه ای ساخته شده که ترغیب به انجام حملات جدید علیه مسلمانان می کند. آیت‌الله خامنه‌ای گفت: “این فیلم که توسط هالیوود ساخته شده، یک جوان مسیحی یا مسلمان را به مقابله علیه مسلمانان ترغیب می کند.”

با این حال، روزنامه دولتی “ایران فارسی” می نویسد که سخنان رهبر ایران سه هفته پیش بیان شده و او این فیلم با بازی بردلی کوپر را ندیده است. هنوز مشخص نیست که این اطلاعات چرا اکنون منتشر شده. این فیلم بازگوکننده زندگی واقعی کریس کایل، ماهرترین تک تیرانداز ایالات متحده است.

فروش این فیلم از تاریخ اولین اکران اش در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۴، در گیشه به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار رسیده. این فیلم همچنین در جهان عرب نیز به موفقیت هایی دست یافته و در حدود ۳۰۰ هزار نفر از تاریخ اکران آن در ۲۲ ژانویه به تماشای این فیلم رفته اند. فروش آن در عراق در حدود ۷۰۰۰ بلیت بوده. از دید برخی، این بدین معنی است که در این کشور چنددستگی سیاسی قابل توجهی وجود دارد. با این حال، اکران آن در بغداد با مخالفت روبرو شد.

میشل اوباما یکی از کسانی بود که تصمیم گرفت درخصوص جنجال به راه افتاده توسط فیلم “تک تیرانداز آمریکایی” اظهارنظر کند. مایکل مور، فیلمساز، نیز اولین کسی بود که در توئیتر آن را محکوم کرد و نوشت: “تک تیراندازان قهرمان محسوب نمی‌شوند.” به علاوه، او ابراز تأسف کرد که کلینت ایستوود جنگ ویتنام را با جنگ عراق اشتباه گرفته.

کلینت ایستوود نیز به نوبه خود اظهار داشته که فیلم هایش “موضع گیری شدید علیه جنگ” است، زیرا پیامدهای آن را برای یک سرباز، خانواده اش و اختلالات روان پریش ایجاد شده توسط آن را نشان می دهد. میشل اوباما نیز همین عقیده را دارد.

منبع: لا وانگواردیا، ۱۹ فوریه