تشدید مواضع علیه برنامه اتمی ایران

نویسنده

» تحلیل لوموند از رویکرد جدید اوباما:

کورین لن

اگر باراک اوباما می خواهد درخصوص پرونده ایران در حضور میت رامنی به دردسر نیفتد، باید قدری در مواضعش تجدیدنظر کند. مواضع این دو شخصیت سیاسی در قبال برنامه هسته ای ایران از تفاوت های چندانی برخوردار نیست. ولی درنهایت این رییس جمهور آمریکا بود که مواضع اش را تشدید کرد.

در اواخر هفته، مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مسؤولان آمریکایی منتشر شد. در این مقاله آمده بود که کاخ سفید با تهران به تفاهم رسیده که پس از ۶ نوامبر وارد مذاکرات مستقیم شوند. آقای رامنی از واکنش در این زمینه خودداری کرد. او نخواست روند انجام مذاکرات را محکوم کند، و هدفش این بود که تصویر جنگ طلبانه خود را قدری متعادل سازد.

زمانی که موضوع ایران مطرح شد، آقای اوباما هرگونه توافق بر سر مذاکرات دوجانبه را تکذیب کرد. او دراین خصوص گفت: “تا زمانی که من رییس جمهور هستم، ایران به بمب اتمی دست نخواهد یافت. تمامی گزینه ها روی میز است.” او در برابر میت رامنی که مدام تکرار می کرد استراتژی او شکست خورده و ایران “نسبت به چهار سال پیش به بمب اتمی نزدیک تر شده”، از سیاست های اعمال تحریم خود که “شدیدترین تحریم ها در تاریخ” بوده است دفاع کرد. او همچنین به اثرات و نتایج این تحریم ها اشاره نمود: پول رایج ایران ۸۰ درصد از ارزش خود را ازدست داده است.

 

موضعی “نزدیک به موضع جرج بوش”

در چه زمانی دیگر راه بازگشت وجود نخواهد داشت؟ تاکنون آقای اوباما اعلام کرده که ظهور یک ایران “مجهز به سلاح اتمی” غیرقابل قبول است، درحالی که دولت اسراییل ظهور یک ایران دارای “توان” ساخت بمب را نیز رد می کند. در ماه سپتامبر، رییس جمهور آمریکا به طور رسمی مسأله “خطوط قرمز” مطرح شده توسط اسراییل را رد کرد.

میت رامنی نیز در ماه سپتامبر درخصوص همین مسأله اظهارنظر نمود. او در صفحه اینترنتی خود نوشت که “توان” ساخت بمب برای ایران را نمی پذیرد. همچنین به گفته الیوت کوهن، یکی از مشاورانش، او به هیچ وجه نمی پذیرد که ایران تا دستیابی به بمب تنها “به یک چرخش پیچ گوشتی نیاز داشته باشد”.

دوشنبه شب باراک اوباما تا جایی پیش رفت که هرگز نرفته بود. دنیس راس، مشاور سابق او، به نیویورک تایمز گفت که آقای اوباما اجازه نخواهد داد ایران به یک ذخیره از اورانیوم غنی شده به میزان بالا که می تواند این کشور را در آستانه ساخت بمب قرار دهد دست یابد.

ازنظر تریتا پارسی، رییس شورای ملی ایرانیان در آمریکا، این موضع در تناقض با اظهارات پیشین اوباما قرار دارد که گفته بود در چارچوب یک توافق سراسری، با آستانه ۵ درصدی برای غنی سازی ایران موافق است. پارسی با تأسف می گوید: “ این موضع شبیه به موضع بوش است و احتمالاً راه را برای انجام هرگونه مذاکره و راه حل دیپلماتیک خواهد بست.”

منبع: لوموند، ۲۳ اکتبر