قرعه جنگ ایران در دست رامنی

نویسنده

» گزارش اوپدنیوز از تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا

رابرت پری 

در صورت انتخاب مجدد باراک اوباما در ۶ نوامبر، توافق برای حل مناقشه هسته‌ای ایران با مذاکرات رودررو می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد اما با پیروزی میت رامنی این رابطه دو جانبه می‌تواند به سمت رویارویی پیش برود.

منابع نزدیک به وضعیت مذاکرات عنوان می‌کنند که توافق بالقوه بسیار بیشتر از آن‌چه عموم تصور می‌کنند محتمل است و در صورت انتخاب مجدد باراک اوباما مذاکرات می‌تواند برای تعدیل تحریم‌ها در عوض محدود شدن برنامه هسته‌ای با تضمین این‌که هدف این فعالیت‌ها تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است انجام گیرد.

اما اگر رامنی پیروز شود این جریان به سمت دیگری خواهد رفت. و تحریم‌ها می‌تواند به جای حل مناقشه به دستاویزی برای تغییر رژیم تبدیل شود. این می‌تواند منجر به یک جنگ دیگر در خاورمیانه شود.

اگر دولت رامنی تحریم‌ها را برای تغییر رژیم دنبال کند، ممکن است ایران هم برای دفاع برنامه سلاح هسته‌ای را پیش ببرد. که این می‌تواند به نوبه خود احتمال حمله اسرائیل به ایران را افزایش دهد. رامنی عنوان کرده که اجازه نمی‌دهد حتی ایران توانایی دستیابی به سلاح هسته‌ای را پیدا کند چه رسد به خود سلاح هسته‌ای.

حتی با اینکه به وضوح می‌توان آمادگی ایران برای امتیازدهی را مشاهده کرد اما پرزیدنت اوباما از نشان دادن نرمش در آخرین روزهای کمپین انتخاباتی خودداری می‌کند.

اوباما در آخرین مناظره تلویزیونی خود گزارش نیویورک تایمز مبنی بر مذاکره مستقیم با ایران را بی‌اعتبار دانست اما در همین مناظره اشاره کرد که چنین توافقی دور از دسترس نیست.

اوباما در پاسخ به سئوال مجری در رابطه با ماهیت توافق گفت: “اول از همه این‌که این گزارش‌های روزنامه‌ها است که درست نیست. اما هدف ما این است که ایران درک کند نیازمند آن است برنامه‌ هسته‌ای خود را کنار بگذارد و به قطعنامه‌های سازمان ملل گردن نهد، چون این فرصتی برای ورود دوباره به جامعه بین‌المللی خواهد بود و ما از این استقبال می‌کنیم.”

چند دقیقه بعد به میت رامنی گفت: “من خوشحال هستم که شما حالا از سیاست ما برای فشار دیپلماتیک و مذاکرات دوجانبه بالقوه برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای حمایت می‌کنید.”

به گفته یک منبع آگاه این توافق بالقوه فقط شامل برنامه هسته‌ای نیست، بلکه از ایران می‌خواهد ادبیات خود را نسبت به اسرائیل تغییر دهد و راه را برای انتخاب یک رئیس‌جمهوری میانه‌روتر در انتخابات بعدی هموار کند.

اما در صورت انتخاب میت رامنی ورق به کلی برمی‌گردد. رامنی دولت اوباما را به نشان دادن ضعف در مقابل ایران متهم می‌کند.

در مناظره ۲۲ اکتبر رامنی نشان داد که نسبت به واقعیات پایه در مورد ایران آگاهی ندارد و ابراز داشت که درگیری‌های سوریه یک فرصت است. وی در این مناظره گفت: “سوریه برای ما یک فرصت است چون این کشور نقش مهمی در خاورمیانه بازی می‌کند. سوریه تنها متحد ایران در جهان عرب است. مسیر آن‌ها به دریاست. مسیر برای مسلح کردن حزب‌الله که متحد ما اسرائیل را تهدید می‌کند. و بیرون کردن اسد برای ما یک اولویت است. و جایگزینی آن با یک دولت مسئول برای ما حیاتی است.”

گاف “مسیر به دریا” نشان می‌دهد که رامنی در مورد جغرافیا اطلاع ندارد چراکه ایران در ساحل خلیج فارس قرار دارد و با سوریه هم مرز مشترک ندارد و عراق بین این دو کشور است.

حتی اگر گفت‌وگوهای دوجانبه پس از انتخاب رامنی هم صورت بگیرد نومحافظه‌کاران می‌توانند آن را به شکست بکشانند و از این شکست برای نشان دادن ناسازگاری ایران استفاده کنند و حمله نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران را توجیه کنند.

بنابراین یک جنگ احتمالی با ایران و سرنوشت میلیون‌های غیرنظامی که ممکن است در مخمصه قرار بگیرند قرعه‌ای است که از صندوق انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۶ نوامبر بیرون می‌آید.

منبع: اوپدنیوز، ۲۸ اکتبر