زنان اصفهانی در ترس و احساس ناامنی

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» آخرین اخبار از اسیدپاشی‌های سریالی

با وجود گستردگی ابعاد حادثه رخ داده در اصفهان و حمله به زنان اصفهانی با اسید، هنوز اطلاع‌رسانی روشنی از سوی مقامات و مسوولان در این زمینه صورت نگرفته و از شناسایی و دستگیری فرد یا افراد اسیدپاش هم خبری اعلام نشده است. نمایندگان اصفهان هم با تاخیر به این حادثه واکنش نشان داده‌اند. از سوی دیگر در کنار گمانه‌زنی‌های فراوان در مورد دلیل این حملات، پیگیری برخی رسانه‌ها هم زیر سئوال رفته و تعبیر به “ پاسکاری خائنانه خبرگزاری دولتی و رسانه‌های ضدانقلاب برای حمله به حجاب” شده است. یک نماینده مجلس هم مدعی شده که اسیدپاشی‌ها از سوی “سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و صهیونیستی” حمایت می‌شود.

در مورد وضعیت سلامت قربانیان هم اخبار امیدوارکننده‌ای در دست نیست و پدر یکی از آنان هم عنوان کرده که هیچ مقامی با او تماس نگرفته و شخصا متقبل همه هزینه‌ها شده است.

 

دادستان: باندی و گروهی نبوده

روایت‌های تایید نشده حاکی از حمله به هشت زن اصفهانی است که در طول سه هفته گذشته رخ داده. با این حال تا پیش از ورود خبرگزاری ایسنا به موضوع، خبر آن از سوی هیچ مقام مسوولی تایید و یا اعلام نشده بود که تنها چهار مورد از اسیدپاشی‌ها را مورد تایید قرار داده‌اند.  

حسن رحیمی، نخستین مقام قضایی است که واکنش نشان داد و از اینکه در رسانه‌ها عنوان شده این اسیدپاشی‌ها “باندی و گروهی” بوده انتقاد کرد: “وظیفه قانونی و شرعی دادسرا تعقیب جدی مجرم و کشف جرم و ایجاد امنیت خاطر برای شهروندان است. صرف نظر از اینکه شهروند زن یا مرد بوده و چه جنسیتی داشته و چه کسی بوده است، نگاه دستگاه قضا به این است که حق شهروند در جامعه محفوظ باشد و امنیت را برای اعضای جامعه برقرار کنیم.”

او از تشکیل ستادی برای رسیدگی به این پرونده خبر داد و خود را مسوول پرونده معرفی کرد.

امام جمعه اصفهان هم با تکذیب نقل قولی منتسب به او که مقابله با بدحجابی “فراتر از تذکر لسانی” باشد، تاکید کرد: “این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود چون اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.”

محمدتقی رهبر توضیح داده است: “من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردی صورت بگیرد باید به صورت قانونی باشد و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی چنین مساله‌ای را پیگیری کنند تا کسی خودسرانه وارد این گود نشود. این اقدامات خودسرانه به هیچ وجه صحیح نیست.”

مجلس شورای اسلامی دیروز، یکشنبه، جلسه علنی داشت اما در آن هیچ اشاره‌ای به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان نشد. نمایندگان اصفهان هم هیچ تحرکی در این زمینه نشان نداده اند و تنها در پاسخ به پیگیری‌های ایسنا حاضر به اظهارنظر شدند.

حمیدرضا طباطبایی، نماینده نائین که پیش از این در اصفهان مسئولیت امنیتی داشته، معتقد است اسیدپاشی‌ها به صورت سازمان یافته نبوده و یک نفر که از نظر روانی هم مشکل دارد مرتکب این جرم شده است.

همچنین حسن کامران، نماینده اصفهان و سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان از جزییات حادثه ابراز بی‌اطلاعی کرده اند و عوض حیدرپور، نماینده شهرضا هم مدعی شده که نمایندگان استان قصد نطق و تذکر داشته‌اند اما نوبت به آنها نرسیده است.

نماینده مبارکه، یکی از شهرستان‌های اصفهان اما با بیان اینکه “ تا امروز هنوز هیچ یک از عاملان اسید پاشی اصفهان توسط دستگاههای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی شناسایی نشده‌اند” از ایجاد فضای “ناامنی و رعب” در اصفهان خبر داد. به گفته علی ایرانپور، “هر چند که نیروی انتظامی استان وظایف خود را متناسب با امکاناتش انجام می‌دهند ولی متاسفانه خلاء قانونی و اجرا نشدن قانون موجود از یک سو و جدیت نداشتن دستگاه قضایی از سوی دیگر موجب آسوده خاطر شدن متخلفان و فرصت طلبان شده است.”

 از جمع دولتی‌ها، تنها خباز و مولاوردی واکنش نشان داده‌اند. محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رییس‌جمهوری عنوان کرد که “ما بدحجابی را تایید نمی‌کنیم اما این طور رفتار بازدارنده هم باعث می‌شود که فرد از حیض انتفاع ساقط شود.”

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده هم بدون اشاره به جزییات این حادثه گفت که “متلک گویی، اسید پاشی و غیره مصداق خشونت علیه زنان در اجتماع و جامعه است. زنان باید چه در حریم خصوصی و چه در جامعه از خشونت در امان باشند و قربانی یکی از اشکال خشونت قرار نگیرند.”

 

توطئه ضدانقلاب و صهیونیست‌ها!

در چنین شرایطی پیگیری‌های ایسنا و چند رسانه محدود دیگر با اعتراض وبسایت تندروی رجانیوز مواجه شده است. این وبسایت در مطلبی با عنوان “پاسکاری خائنانه خبرگزاری دولتی و رسانه‌های ضدانقلاب برای حمله به حجاب” مدعی شد که ایسنا می‌خواهد به مخاطبان القا کند “زنان بدحجاب در اصفهان به طور سازماندهی شده مورد اسیدپاشی متدینین قرار گرفته‌اند”. این وبسایت معتقد است که “برنامه ریزی شده بودن این پروژه رسانه ای و تقسیم کار میان خبرگزاری داخلی و رسانه های ضدانقلاب” قطعی است.

رجانیوز در مطلب دیگری به مرور دو مورد از حوادثی پرداخت که ادعا شده بسیجی‌ها برای دفاع از “نوامیس” مورد حمله افراد شرور قرار گرفته‌اند. این وبسایت همچنین نوشت: “زنان بدحجاب که عموما در معرض خطرهای اجتماعی متعددی در جامعه هستند، از سوی اراذل و اوباشی مورد تعرض قرار گرفته‌اند که جامعه هدف خود را از میان همین افراد و زنان بدحجاب انتخاب می‌کنند اما رسانه‌های جریان ضدانقلاب و برخی محافل خبری داخلی تلاش می‌کنند تا این مساله را به نیروهای انقلابی نسبت بدهند؛ اقدامی که چند روز است به طور هماهنگ از سوی این رسانه‌ها دنبال می‌شود.”

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم بیشتر نگران رکود صنعت توریسم اصفهان شده و گفته است: “برخی سعی دارند این موضوع را به بحث حجاب و عفاف و اشاعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مرتبط بدانند که این دقیقآ شبیه اقداماتی است که داعش در عراق و سوریه به دنبال اجرای آن است و با انجام کارهای خلاف شرع در بروز چهره خشن از اسلام تلاش می‌کند.”

نماینده کاشان و آران و بیدگل معتقد است: “تا قبل از دستگیری مجرمان نمی‌توان درباره هویت آنها قضاوت کرد اما به طور حتم مجرمان اسید پاش از طریق سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و صهیونیستی یاری می‌شوند.”

 

هیچ مسوولی تماس نگرفت

گزارش‌های رسیده حاکی از حاکم شدن جو ناامنی و ترس در میان زنان اصفهانی و حتی سایر شهرها از جمله تهران است. برخی شهروندان ادعا کرده‌اند که در روزهای اخیر در معابر عمومی تهدید شده‌اند که اگر حجابشان را اصلاح نکنند به سرنوشت زنان قربانی اسیدپاشی در اصفهان دچار خواهند شد.

یک وبلاگ‌نویس زن اصفهانی روز گذشته به روزآنلاین گفت که “همه جا حرف اسیدپاشی است، ما می‌ترسیم، راننده سرویس مدرسه یکی از اقوام ما که زن بوده گفته فعلا کار نمی‌کند، دوستم که کافه دارد می‌گوید مشتری ندارد و دخترها بیرون نمی‌آیند، مردم ترسیده‌اند…”

خبرگزاری ایسنا هم نظرات چند شهروند اصفهانی را منتشر کرده که گفته‌اند از خانه خارج نشده و یا اینکه به شدت از وقوع حوادث مشابه می‌ترسند و امنیت روانی‌شان مختل شده است.

در فضای مجازی هم توصیه‌هایی برای امدادرسانی به فرد قربانی اسیدپاشی پرطرفدار بود و بسیاری از کاربران، نگران خود، دوستان و یا اعضای خانواده‌شان بودند. یکی از موضوعات مرتبط رایج هم مقایسه رفتارهای داعش با اسیدپاشی‌های اخیر بود.

پدر یکی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان هم از سردرگمی در سیر درمان و بی‌نتیجه بودن پیگیری‌های انتظامی در روند پرونده دخترش خبر داده است. او با اشاره به اینکه این اسیدپاشی در بعدازظهر یک روز چهارشنبه در خیابان بزرگمهر اصفهان -که یک جای تقریبا شلوغ است- رخ داده، گفت: “تقاضا دارم صداوسیما برنامه‌ای درخصوص آموزش کمک‌های اولیه در این حوادث درست کند. اطلاعات مردم در مورد این حوادث بسیار پایین است، به طوری که در مورد دختر من به جای ریختن آب بر روی او، در همان ماشینی که پر از اسید بوده گذاشته شده و به بیمارستان منتقل کرده‌اند.”

پدر این قربانی اسیدپاشی در مورد هزینه‌های درمان دخترش عنوان کرد: “تاکنون تمامی هزینه‌ها را خودم پرداخت کرده‌ام و طی این ۱۸ روز مداوم پشت در بیمارستان‌های تهران یا در ماشین خوابیده‌ام و یا در خیابان پرسه زده‌ام و هیچ مقام و سازمانی برای پیگیری مشکل با من تماسی نداشته است و پلیس آگاهی اصفهان هم که من با آنها تماس گرفتم، گفتند خبر جدیدی نشده است.”