سخنان جنتی، نامه مطهری درخواست از روحانی

نویسنده
حسین محمدی

» بحث درباره‌ رفع حصر بالا گرفت

سخنان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در صدا و سیما پیرامون میرحسین موسوی و مهدی کروبی و نامه علی مطهری در انتقاد از اظهارات وی به،بحث‌های رسانه‌ای و سیاسی درباره “رفع حصر” دامن زد.

دبیر شورای نگهبان روز جمعه با حضور در برنامه تلویزیونی “شناسنامه” گفته بود افرادی که خواستار پایان رفع حصر از موسوی و کروبی هستند “نه درک سیاسی دارند و نه درک انقلابی و نه در امام و رهبر تسلیم هستند… این گونه افراد این مسئله را که عوام الناس کوچه بازار ما دریافتند درک نکردند و آن این که حرکت آن ها با حمایت و پشتیبانی جدی آمریکا و اسراییل بوده است.”

به گفته جنتی جمهوری‌اسلامی بر موسوی و کروبی “منت گذاشته” و “به دلیل لطف و مهربانی اسلامی تخفیف” داده، زیرا “اگر بنا به محاکمه این ها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آن ها صادر نمی کرد”.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرده بود: “من تعجب می کنم از این ها که این حرف ها را می زنند. چرا این ها سوال نمی کنند دو نفر دیگر از سران فتنه باید آزاد باشند؟ یکی از آن ها که همین طور دارد راه می رود و زیرآبی می رود و راه دو نفر دیگر را ادامه می دهد. باید اعتراض شود که چرا این افراد دستگیر نشدند نه این که چرا آن دو نفر در حصر هستند. این اعتراض به جا است و حق هم هست و جوابی ندارد.”

این سخنان جنتی اما با واکنش علی مطهری مواجه شد. مطهری در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دبیر شورای نگهبان نوشت: “اولا چرا بنا به محاکمه اینها نیست؟ چرا این قدر از محاکمه اینها هراس دارید؟ آیا جز این است که نگران روشن شدن برخی حقایق هستید و تبلیغات چندساله نقش بر آب خواهد شد؟”

مطهری اضافه کرده: “ثانیا جناب‌عالی بدون آنکه دفاعیات آنها را بشنوید برای‌شان حکم اعدام صادر کرده‌اید. آیا این امر عدالت شما را زیر سؤال نمی‌برد و مخل عضویت شما در شورای نگهبان نیست؟”

این نماینده مجلس همچنین ادامه حصر میرحسین موسوی،‌مهدی کروبی و زهرا رهنورد را “خلاف قانون اساسی” دانسته و گفته: “اکنون که آنها اصرار به محاکمه خود دارند چرا آنها را محاکمه نمی‌کنید و علاقه‌مند به حصر شبیه حبس هستید که توجیه قانونی و شرعی و اخلاقی ندارد و خلاف اصول متعدد قانون اساسی است”.

هم‌زمان با نامه مطهری، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، از تشکل‌های اصلاح‌طلب هم در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، خواستار تلاش برای رفع حصر از سوی رییس قوه‌ مجریه شد.

این تشکل ـ که اعضای آن از روحانیان هستند ـ در نامه خود خطاب به روحانی “با انتقاد از روند اجرای اصول سی و دوم، سی و سوم، سی و ششم، سی و هفتم و سی و نهم” نوشته است: “ملت شریف ایران، رای دهندگان به جنابعالی و چشم جهانیان ناظر است که تمامی این اصول آشکارا و علنی در مورد حضرات آقایان کروبی، موسوی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد و جمعی دیگر از عزیزان انقلاب و ملت اجرا شود؛ و از شما به عنوان مجری قانون اساسی توقع چاره‌جویی می‌رود”.

مطرح شدن بحث‌ها درباره وضعیت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد اما تنها به این موارد محدود نماند. وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، درباره اظهارنظرهای علی مطهری درباره حصر نوشت: “علی مطهری هیچگاه به خاطر حمایت خود از فتنه‌گران و نامه‌نگاری‌های متعدد خود در محکوم کردن نیروهای ارزشی به دادگاه نرفته و محاکمه نشده است. آقای مطهری تا جایی آزادانه به نقد نگاه رسمی به فتنه ۸۸ می‌پردازد که هیچ ابایی از نامه‌نگاری به سران ارشد نظام و تلاش برای آزادی دو نفر از سران فتنه که در حصر هستند نیز ندارد. حالا و پس از مطالب فوق، زمان مطرح کردن یک سوال مهم است: اگر فتنه ۸۸ حکم «هولوکاست» را داشت، سرنوشت علی مطهری چه بود”؟

از سوی دیگر دیگر محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم از علی مطهری خواسته “لااقل به مطالب جدیدی که مایکل لدین نظریه‌پرداز آمریکایی فتنه ۸۸ اظهار کرده است” توجه کند.

به گفته حبیبی “تا وقتی که سران فتنه روی دروغ تقلب تمرکز دارند وعده‌ای روسیاه هم از این دروغ بزرگ حمایت می‌کنند راهی برای برون رفت از مناقشات مربوط به فتنه وجود ندارد. لذا اقدامات ضد نظام آنها و همگرایی با بیگانگان را نمی توان با هیچ زبانی توجیه کرد”.