ایران؛ روزنامه نویسی و مجازات

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره سرنوشت سحرخیز و درخشان

ویلیام یانگ

 

ایران یک روزنامه نگار برجسته اصلاح طلب را به سه سال حبس در زندان محکوم کرد. در همین حال، یک وبلاگنویس ایرانی- کانادایی نیز پس از گذراندن دو سال در زندان اوین، با حکم 19 سال حبس مواجه شده است.

عیسی سحرخیز روزنامه نگار 56 ساله ایرانی و از فعالان آزادی مطبوعات روز دوشنبه به این مجازات محکوم شد. وی به دلیل اهانت به آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران با حداکثر مجازات یعنی 2 سال حبس، و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال دیگر حبس محکوم شده است. وی در جریان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری ایران در سال گذشته، با همایش انتخاباتی مهدی کروبی اصلاح طلب همکاری می کرد.

آقای سحرخیز که به دلیل بدرفتاری های جسمی با مشکلات عدیده بهداشتی دست و پنجه نرم می کند، از زمان دستگیری خود در ژوئیه 2009 ، تنها چند روز پس از انتخاب مجدد احمدی نژاد، به طور مستمر در زندان به سر برده است.

دادگاه آقای سحرخیز تا یکسال بعد برگزار نشد. وکیل وی از برگزاری مخفیانه دادگاه و مجبور کردن متهم به حضور در آن با دستبند و پابند اعتراض کرده است. آقای سحرخیز به دلیل درخواست برخورد با آیت الله خامنه ای به دلیل زیرپاگذاشتن قانون اساسی و بستن چشمان خود به روی شکنجه زندان سیاسی، خشم محافظه کاران را برانگیخته است.

اخبار مربوط به صدور حکم زندان آقای سحرخیز با صدور حکم 19 سال زندان برای حسین درخشان، وبلاگنویس ایرانی- کانادایی همزمان شد. وی در زندان اوین به سر می برد.  

آقای درخشان که هشت سال در کانادا و انگلستان زندگی می کرد دارای حق شهروندی کانادا است. این درحالی است که ایران تابعیت دوگانه برای شهروندان خود را نمی پذیرد. گزارشی که در خبرگزاری طرفدار دولت، مشرق، به چاپ رسیده، از متهم شدن آقای درخشان 35 ساله به جرایمی نظیر “همکاری با دولت های بیگانه”، راه اندازی وب سایت های “مبتذل و وقیح” و “توهین به مقدسات” خبر داده است. اعضای خانواده وی  قبلاً اعلام کرده اند که بازجویان تقاضای محکوم شدن آقای درخشان به مجازات مرگ را کرده اند.

گروه های حقوق بشر ایران می گویند آقای درخشان که به دلیل تهیه نرم افزار کتابت فارسی در وبلاگ ها به “پدر وبلاگنویسی” شهرت یافته، دست کم هشت ماه را در سلول انفرادی به سر برده و تحت فشارهای جسمی و روحی، از جمله تهدید خانواده اش، قرار گرفته است.

احکام زندان آقای سحر خیز و آقای درخشان به دنبال محکومیت شیوا نظر آهاری مدافع حقوق بشر 26 ساله و عماد الدین باقی نویسنده مخالف دولت، صادر شده اند.

 

منبع: نیویورک تایمز- 28 سپتامبر