انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی

نویسنده
شیرین کریمی

» تدوین اساسنامه و انجام مراحل ثبت

به دنبال برگزاری جلسه ای با حضور هیات موسس انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی و سازمانهای بین المللی ذیربط در پاریس، این انجمن به زودی فعالیت رسمی خود را آغاز و اقدام به پذیرش عضو خواهد کرد.

در جلسه ای که در شانزدهم سپتامبر در پاریس و در محل انجمن جهانی ناشران روزنامه ها و با حضور نمایندگان و روسای سازمانهای بین المللی برگزار شد در باره روند شکل گیری انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی و آغاز فعالیت های رسمی آن بحث و تبادل نظر شد.

این جلسه با حضور آیدن وایت، دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ)، مشاور ارشد مرکز بین المللی حمایت از رسانه ها، نماینده انجمن جهانی ناشران روزنامه ها و اخبار و مسئولان این انجمن، رئیس انجمن روزنامه نگاران دانمارک، رئیس انجمن سردبیران رسانه های دانمارک، رضا معینی از طرف سازمان گزارشگران بدون مرز، مسئول بخش خاورمیانه فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، ارکان ایپکسی، رئیس انجمن روزنامه نگاران ترکیه، به اتفاق هیات موسس انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی شامل: نوشابه امیری، علیرضا نوری زاده، احمد رافت، هوشنگ اسدی، نیک آهنگ کوثر امید حبیبی نیاو گلنوش نیک نژادتشکیل شد.

این جلسه که پس از جلسه کپنهاگ دومین جلسه رسمی برای تشکیل انجمن محسوب می شد به بحث و بررسی شیوه های حمایت از روزنامه نگاران ایرانی در داخل کشور، روزنامه نگاران پناهجو و پناهنده ایرانی و همچنین مسائل و پیشنهادات مربوط به آغاز فعالیت انجمن اختصاص یافت.

در این جلسه ارکان ایپسکی، رئیس انجمن روزنامه نگاران ترکیه گزارشی ازآخرین وضعیت روزنامه نگاران ایرانی پناهجو در آن کشور ارائه کرد و افزود که انجمن روزنامه نگاران ترکیه به ارائه خدمات مشورتی برای روزنامه نگاران پناهجوی ایرانی و توصیه برای تسریع در روند رسیدگی به پرونده آنها می پردازد.

شرکت کنندگان در این جلسه متفق القول بودند که باید نسبت به ثبت و پیگیری وضعیت کلیه روزنامه نگاران زندانی در کشور اقدام شود و اقدامات حمایتی تنها محدود به روزنامه نگاران شناخته شده تر یا مقیم مرکز نباشد.

در ادامه این جلسه همچنین در باره شیوه های حمایت از روزنامه نگارانی که به کشورهای دیگر پناه آورده اند از جمله امکان آموزش، کارآموزی و استخدام آنها در رسانه های دیگر نیز تبادل نظر شد.

در پایان به پیشنهاد رئیس فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران قرار شد جلسه بعدی برای بررسی نهایی نحوه ثبت و آغاز به کار انجمن بین المللی روزنامه نگاران در بروکسل برگزار شود.

یادآوری می شود که هیات موسس انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی با تشکیل یک جلسه رسمی در بهار گذشته در کپنهاگ با حضور سازمانهای بین المللی ذیربط فعالیت خود را آغاز کرده و پیش از آن هم یک جلسه مقدماتی در پاریس برگزار شده بود.

هیات موسس انجمن با تدوین پیش نویس اساسنامه و تقسیم کار داخلی در حال ثبت رسمی انجمن در پاریس است و تارنمای انجمن نیز در روزهای آینده آغاز به کار خواهد کرد.

این انجمن هدف از تاسیس خود را:

-       دفاع از آزادی بیان، قلم و رسانه ها در ایران

-       اطلاع رسانی در باره وضعیت آزادی بیان، رسانه ها و روزنامه نگاران ایران

و حمایت از روزنامه نگاران ایرانی در خارج از کشورذکر کرده است.

 با اعلام موجودیت رسمی انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی، عضوگیری و فعالیت رسمی آن آغاز و تدارک اولین مجمع عمومی موسس و انتخاب هیات دبیران در کنار امور جاری در دستور کار هیات دبیران موقت انجمن قرار خواهد گرفت.در حال حاضر ریاست این هیات به عهده نوشابه امیری است.علیرضا نوری زاده، نایب رئیس، احمد رافت دبیر و نیک اهنگ کوثر بازرس این انجمن هستند.لازم به توضیح است که هیات موسس با تشکیل مجمع عمومی، جای خود را به منتخبین روزنامه نگاران عضوخواهد داد.

صفحه فیس بوک انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی

http://www.facebook.com/pages/International-Association-of-Iranian-Journalists/150977464936086?ref=ts