وضعیت جسمی کروبی به شدت آسیب دیده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پس از انتقال از بیمارستان به حصر

هم‌زمان با انتشار خبر درگذشت خواهر مهدی کروبی٬همسر وی با انتشار نامه‌ای خبر داده که وضعیت جسمی او مناسبت نیست و کروبی پس از انجام دو عمل جراحی٬ مجددا به خانه امن وزارت اطلاعات بازگشته است.

همسر مهدی کروبی٬ با نوشتن نامه‌ای “خطاب به مردم” که در سایت سحام‌نیوز منتشر شده٬ نوشته وضعیت جسمی مهدی کروبی “بدلیل شرایط مکان حصر و حبس” وی٬ “به شدت آسیب دیده به نحوی که در ۶ ماه گذشته دوبار در بیمارستان لاله جهت درمان و جراحی بستری شدند”.

آن‌‌‌گونه که فاطمه کروبی نوشته “جمعه برابر با ۲۷ دی ماه، آقای کروبی بعد از ۹ روز بستری بودن در «بیمارستان آراد» و انجام دو عمل جراحی از بیمارستان مرخص شدند. عمل جراحی لامینکتومی برای برطرف کردن دیسک برجسته و تنگی کانال نخاعی”.

وب‌سایت سحام‌نیوز که متعلق به حزب اعتماد‌ملی - به دبیرکلی مهدی کروبی - است٬ در توضیحی نوشته است که مهدی کروبی “پس از ترخیص از بیمارستان مجددا به همان ساختمان امن وزارت اطلاعات منتقل” شده است.

خانواده کروبی پیش از این چندین بار اعلام کرده‌ بودند که وضعیت محل حبس مهدی کروبی به گونه‌ای است که باعث ایجاد مشکلات جسمی برای وی شده است. سحام‌نیوز در توضیح محل حبس وی نوشته است که “شیشه های ساختمان با لایه‌های قطوری پوشانده شده” و کروبی “از دسترسی به نور مستقیم آفتاب و هوای تازه و همچنین قدم زدن در فضای باز محروم است” و این مساله “باعث بروز عوارضی همچون پوکی شدید استخوان و نیز مشکلات حاد تنفسی” برای کروبی شده است.

هم‌زمان با انتشار این اخبار پیرامون وضعیت جسمی مهدی کروبی٬ نزدیکان وی خبر از آن داده‌اند که خواهر وی٬ فاطمه کروبی٬ در گذشته است. از زمان حصر مهدی کروبی در بهمن ماه سال ۸۹ تاکنون وی سه خواهر خود را از دست داده است. محدثه و زینب کروبی٬‌ دو خواهر دیگر این کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ هستند که در این مدت درگذشته‌اند.

یوسف صانعی و اسدالله بیات٬ از مراجع‌تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان٬ سیدحسن خمینی٬ محمدرضا عارف٬ کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و سیدمحمد خاتمی٬ رییس‌جمهور پیشین٬ پیام‌های تسلیتی خطاب به وی و یا همسرش منتشر کرده‌اند.

سیدمحمد خاتمی در پیام خود به کروبی نوشته است که “امروز جامعه به خاطر حصر از خدمات شما محروم است” و آرزو کرده که “با رفع حصرها؛ دلها به هم نزدیکتر و جامعه و انقلاب از وجود عزیزانی چون شما باز هم بهره مند گردد”.

چهل و هفت زندانی سیاسی نیز پیام تسلیتی خطاب به کروبی نوشته‌اند که در آن شرایط وی را “سخت و طاقت‌فرسا” توصیف کرده‌اند.

اخبار مربوط به مهدی کروبی در حالی منتشر شده که پیش از این و در ماه‌های گذشته چندین بار بحث‌هایی مبنی بر رفع حصر یا محاکمه وی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد رخ داده بود که هیچ‌کدام به وقوع نپیوست. از جمله هفته گذشته مصطفی پورمحمدی٬ وزیر دادگستری دولت روحانی٬ در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود که دلیل عدم محاکمه موسوی و کروبی آن بود که “اگر در این زمینه دادگاهی برگزار می‌شد دوباره شاهد کشمکش‌ها، درگیری‌ها و راهپیمایی‌ها می‌بودیم و در حال حاضر نظام تشخیص داده تا این افراد در محدودیت باشند”.

به گفته پورمحمدی تصمیم‌گیری پیرامون رفع حصر “محصول تفکر جمعی در حوزه تصمیم‌گیران اصلی نظام بوده و در هر زمینه‌ای گزینه‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری وجود دارد”.

میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد پس از برگزاری راه‌پیمایی ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حمایت از اعتراض‌های مردم تونس و مصر٬ در حصر قرار گرفتند.

پیش از این سیدمحمود علوی٬ وزیر اطلاعات٬ در گفت‌وگویی با روزنامه شرق٬ گفته بود که خبری از پرونده حصر ندارد و مصطفی پورمحمدی بیش از وی در جریان این پرونده است.