واقع بینی پدیدار می شوند

نویسنده

» گزارش لوریان لوژوراز کنفرانس صلح ژنو

ایران از رویکرد “واقع بینانه” در کنفرانس صلح ژنو-۲ که قرار است روز چهارشنبه برای حل و فصل کردن بحران سوریه برگزار شود قدردانی کرده است.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه، دراین خصوص گفت: “این کنفرانس در صورت داشتن یک دیدگاه واقع بینانه از بحران سوریه می تواند راه را برای رسیدن به یک راه حل سیاسی هموار سازد.”

این دیپلمات اظهارات خود را روز شنبه پس از دیدار با ژان فرانسوا ژیرو، رییس بخش آفریقای شمالی و خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه، بیان کرد. سفر او به تهران در چارچوب مشاوره های متناوب بین کارمندان عالی رتبه دو کشور انجام شده است.

او در ادامه افزود تصمیم هایی که در سوئیس اتخاذ خواهد شد “نباید به تقویت جنبش های افراط گرایانه در سوریه بینجامد” و تأکید کرد که “راه حل دموکراتیک با رأی مردم سوریه مشخص خواهد شد”.

ایران متحد اصلی دمشق در منطقه خاورمیانه است، ولی تهران و پاریس، که به نوبه خود از اپوزیسیون حمایت می کند، “دیدگاه های مشترکی از آینده سوریه دارند”. یک منبع دیپلماتیک فرانسه نیز دراین رابطه گفت: “سوریه کشوری متحد و تکثرگراست و حقوق و جایگاه اقلیت ها در آن رعایت می شود.“ 

هدف این کنفرانس یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است که از مارس ۲۰۱۱ بیش از ۱۳۰ هزار کشته و میلیون ها پناهنده و آواره برجای گذاشته است.

منبع: لوریان لوژور، ۱۶ ژانویه