ایران و انتقادات مربوط به نقض حقوق بشر

تریبون دو ژنو
تریبون دو ژنو

» گزارش تریبون دوژنو از نشست شورای حقوق بشر

محمد جواد لاریجانی، رییس هیأت ایرانی شرکت کننده در شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه در ژنو از سیاست های ایران در زمینه حقوق بشر دفاع کرد.

این دومین باری است که ایران به خاطر ارائه گزارش جامع اش، در شورای حقوق بشر حضور می یابد. اولین گزارش این کشور چهار سال پیش به شورا تسلیم شد.

محمد جواد لاریجانی، دبیرکل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه که در رأس هیأت ایرانی به ژنو رفته بود، کشورهای غربی را به تحمیل اصول حقوق بشر خود بر ایران متهم کرد. او خواستار پذیرش “چند فرهنگی” در مقوله حقوق بشر شد.

محمد جواد لاریجانی از “پیشرفت” های انجام شده در این زمینه سخن گفت. به گفته او، این پیشرفت ها به ویژه در زمینه های حقوق زنان و حقوق کودکان انجام شده. او درعین حال حملات تروریستی علیه کشورش را محکوم و بر لزوم مبارزه علیه قاچاقچیان مواد مخدر تأکید کرد.

 

حکم اعدام: اعتراض سوئیس

نمایندگان بیش از صد کشور در این نشست سه ساعته حضور یافتند. الکساندر فازل، نماینده سوئیس در سازمان ملل، نسبت به “صدور بیش از حد احکام اعدام در ایران” به شدت ابراز نگرانی کرد.

او خاطرنشان کرد که در ایران محاکمات به صورت عادلانه انجام نمی شود و به اعدام ریحانه جباری بخاطر کشتن مردی که قصد تجاوز به وی را داشته، اشاره کرد. سوئیس به ایران توصیه کرده که حکم محکومین به اعدام را تغییر دهد و برای آنها این امکان اعتراض نسبت به حکم صادره علیه خود را فراهم کند.

نماینده سوئیس همچنین خواستار آزادی سریع تمامی زندانیانی شد که بخاطر حق آزادی بیان، و حق تجمع و گردهمایی در ایران به زندان افتاده اند.

دیگر کشورهای غربی نیز به مورد ریحانه جباری اشاره کردند و رعایت نشدن ابتدایی ترین ضمانت های قضایی را در محاکمه او مورد انتقاد قرار دادند. این موضع گیری ها باعث واکنش شدید محمد جواد لاریجانی شد که از “حملات رسانه ای” در مورد این پرونده انتقاد کرد.

در بخشی از جلسه، فرانسه و آلمان خواستار لغو موقت حکم اعدام شدند. کیث هارپر، نماینده آمریکا، مصرانه بر این نکته تاکید کرد که “باید به آزار روزنامه نگاران و تحت پیگرد قرار دادن آنها خاتمه داد”.

 

وعده های اجرا نشده

نیکولا آگوستینی، نماینده فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، خاطرنشان کرد که وعده های یک سال پیش رییس جمهور روحانی برای آزادی زندانیان هنوز به تحقق نرسیده. او همچنین اظهار داشت که از ژوئیه ۲۰۱۳ تاکنون حداقل ۸۵۲ نفر، ازجمله ۸ نوجوان، در ایران اعدام شده اند.

محمد نیری، عضو انجمن وکلای ایران، هیأت ایرانی را متهم کرد که مستندات را به صورت سیستماتیک تغییر می دهند و صرفاً به بخش هایی از مستندات تکیه می کنند.

خانم دیان علایی، نماینده بهاییان در سازمان ملل، گفت از از اظهارات محمد جواد لاریجانی گه گفته بود اقلیت های مذهبی در ایران هیچ مشکلی ندارند، شگفت زده شده است.

او تاکید کرد که بیش از صد بهایی در ایران در زندان به سر می برند. وی همچنین از پافشاری هیأت ایرانی بر “چند فرهنگی”  در مقوله حقوق بشر به انتقاد پرداخت. از دید او، این مقوله ای است که راه را برای هرگونه تفسیری باز می کند. 

 

تأثیرات مثبت

سازمان های غیردولتی علی رغم رفتار سرسختانه تهران براین باورند که ارائه گزارش ازسوی ایران در هر چهار سال، تأثیرات مثبتی نیز به همراه دارد.

دیان علایی دراین خصوص گفت: “این درواقع نوعی تضمین برای مدافعان حقوق بشر است. ایران می داند که ازسوی جامعه بین المللی تحت نظارت قرار دارد. شرایط می توانست بسیار بدتر باشد.”

 

منبع: تریبون دوژنو، ۳۰ اکتبر