امکان خرابکاری در لوله های گاز ایران

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست درباره انفجار نزدیک قم

توماس اردبرینک

یک نماینده بانفوذ مجلس ایران روز یکشنبه اعلام کرد انفجار عظیم در خط لوله اصلی انرژی این کشور در روز جمعه، در نتیجه خرابکاری بوده است.

این انفجار که ستون های بزرگی از آتش را به آسمان فرستاد، در شهر مذهبی قم رخ داد و سه لوله اصلی انتقال گاز را هدف قرار داد.  این انفجار در حالی رخ داد که مجموعه ای از انفجارها، ترور و سایر حوادث اسرارآمیز، از جمله انفجار مشابهی در 11 فوریه، مدتی است در جمهوری اسلامی به وقوع می پیوندند. انفجار قبلی سبب ایجاد وقفه در انتقال گاز کشور شده بود.

مسؤولان ایران می گویند اکنون وضعیت تمامی لوله های انتقال گاز به شرایط عادی بازگشته اند.

پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران خواستار مراقبت بیشتر از خطوط انتقال نفت و گاز کشور شد. ضمناً وی از برگزاری نشستی با حضور وزارتخانه های کلیدی جهت محافظت از سیستم انتقال انرژی جمهوری اسلامی خبر داد.

سروری به خبرگزاری نیمه دولتی مهر گفت: “گروه های تروریستی در خطوط لوله گاز در قم خرابکاری کرده اند تا در مسیر انتقال انرژی کشور اخلال ایجاد کنند.” وی از بیان جزئیات بیشتر در خصوص عوامل احتمالی انفجار روز جمعه خودداری کرد. 

مسئولان ایران وقایع سال گذشته را به فعالیت گروه های تروریستی تحت حمایت قدرت های خارجی و یا وقایع بدون علت مشخص نسبت داده اند. رهبران ایران ترور دو دانشمند ارشد ایرانی در سال گذشته را به آمریکا، انگلستان و اسرائیل نسبت داده اند. اما یک انفجار شدید در یک پادگان نظامی سپاه پاسداران در اکتبر گذشته در نزدیکی خرم آباد که با کشته شدن شمار نامشخصی از پرسنل نظامی همراه بود، به آتش سوزی ایجاد شده در یک انبار مهمات نسبت داده شده است.

شش مقام امنیتی ایران در ظرف هفته های گذشته به دست افراد نامشخصی در استان کردستان ترور شده اند. این منطقه همچنین در ماه سپتامبر صحنه چند بمبگذاری بود که 12 عضو سپاه پاسداران از جمله برخی فرماندهان این نیرو را به کشتن داد. ایران این حادثه را به یک گروه جدایی طلب نسبت داد که از حمایت ایالات متحده برخوردار است. اما حزب زندگی آزاد کردستان (پژاک) دست داشتن در این ترورها و بمبگذاری ها را قویاً تکذیب کرده است.

این حوادث در اوج تنش های میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بر سر مداخله نظامی عربستان سعودی در بحرین و متلاشی شدن یک شبکه جاسوسی ایران در کویت، رخ داده است.

ایران  روز یکشنبه سه دیپلمات کویتی را پس از اخراج سه دیپلماتی ایرانی متهم به عضویت در شبکه جاسوسی سپاه پاسداران از سوی کویت، از خاک خود اخراج کرد. ایران این اتهامات را رد کرده است.

منبع: واشنگتن پست- 10 آوریل