عسگراولادی حرف رهبری را می زند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ناصر ایمانی در گفت‌وگو با روز:

سخنان اخیر حبیب الله عسگراولادی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و مرد نخست حزب مؤتلفه اسلامی درباره اینکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “سران فتنه” نمی داند، و پس از او، مرتضی نبوی، مدیرمسئول روزنامه رسالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه واکنش های زیادی در پی داشته است. ناصر ایمانی، روزنامه نگار باسابقه اصولگرا و عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت در همین ارتباط به روز می گوید که “رهبری هم این دو نفر را جزو سران فتنه نمی داند.”

این مصاحبه در پی می آید.

آیا سخنان اخیر اشخاصی مانند حبیب الله عسگراولادی و مرتضی نبوی را می توان نشانه ای از تغییر نگاه حکومت یا لااقل بخش هایی از حاکمیت به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دانست؟

اتفاق خاصی نیفتاده است. نگاهی هم تغییر نکرده است. آقای عسگراولادی و آقای نبوی حرف جدیدی نزده اند. منتهی حرفی را می زنند که با سخنان و تبلیغات برخی جریانات و رسانه ها مغایر است. حتی رهبری هم این دو نفر (موسوی و کروبی) را جزو سران فتنه نمی داند. شما در طول این سه سال گذشته و حوادث بعد از انتخابات، نمی توانید یک جا پیدا کنید که رهبری نظام این دو نفر را جزو سران فتنه بداند. هیچ جا اینطور نیست.

 

ولی آنچه در رسانه های اصولگرا و در نزد مسئولان کشور در سال های اخیر مشاهده شده این بوده که عنوان سران فتنه مختص آقایان موسوی و کروبی بوده است.

درست است، صحبت من هم همین است. این سئوال را نباید از آقای عسگراولادی پرسید بلکه باید از آن جریان ها و رسانه هایی که در طول این چند سال اینطور تبلیغ می کردند که این دو آقایان جزو سران فتنه هستند، پرسیده شود. فتنه نامیدن حوادث پس از انتخابات 88 توسط رهبری بوده است و همان کسی که این حوادث را فتنه نامید، این آقایان را گول خورده و فریب خورده و اشتباه کار می دانست و می داند اما سران فتنه نمی داند. این کلمه سران فتنه را ایشان تاکنون برای این دو نفر به کار نبرده است. حتی عکس این تعبیر را به کار برده و گفته اند اینها سران فتنه نیستند بلکه بازیچه فتنه بودند، بازی خوردند، غفلت کردند و از این تعابیر. اما هیچوقت سران فتنه ندانستند. آقای عسگراولادی هم همین را می گویند.

 

پس واکنش های تند بخشی از اصولگرایان به سخنان آقای عسگراولادی به چه علت است؟

ایشان همان حرفی را می زند که رهبری گفته اند منتهی اینقدر در این چند سال تبلیغ شد که سران فتنه و بعد شاخ و برگ هم به آن داده شد که اینها سران فتنه هستند و بعد در مراحل پایین تر، فلان افراد جزو کارگزاران فتنه هستند و دیگران … رهبری تاکنون حرفشان این نبوده و آقای عسگراولادی هم در واقع سیاست رهبری را اعلام می کنند و حرف جدیدی نمی زنند.

 

با این وضعیت، آیا فکر می کنید تغییری در حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی محتمل باشد؟

خیر این موضوع دیگری است. این آقایان به علت اقداماتی که انجام دادند، در حصر خانگی قرار گرفتند و این با سران فتنه نامیدن آنها متفاوت است. من تصور نمی کنم حداقل تا قبل از انتخابات سال آینده گشایش خاصی در برنامه ریزی مربوط به این دو آقایان در جهت برداشته شدن حبس خانگی به وجود بیاید. شاید هم چنین اتفاقی در فضای آرامی رخ بدهد نه فضایی که به خودی خود به خاطر انتخابات ناآرام خواهد شد.

 

آقایان موسوی و کروبی و همچنین خانم رهنورد بدون حکم دادگاه در حصر خانگی قرار گرفته اند. اصولگرایانی مانند آقای علی مطهری تاکنون از جدی ترین منتقدان این موضوع بوده اند. آیا زندانی کردن مخالفان سیاسی در خانه بدون حکم دادگاه و خارج از روال قانونی، درست است؟

نکته ای که آقای مطهری بیان می کنند درست است اما این درست بودن به معنی این نیست که حبس خانگی این آقایان نادرست است.

 

این مسئله متناقض نیست؟

ببینید این دو موضوع مختلف است. موضوعی که آقای مطهری مطرح می کنند این است که هر اقدامی که بخواهد در کشور انجام بشود باید مسیر قانونی خود را طی کند. اگر می خواهیم افراد را حصر خانگی یا زندانی یا آزاد کنیم، باید با حکم دادگاه باشد. این کاملا درست است و متاسفانه در حبس این آقایان مراحل دادگاهی مشخص طی نشد. البته شاید به این خاطر بود که اگر این مسیر طی می شد، همین باعث منحرف شدن فضا به شکل دیگری می شد. ولی حداقل دادستان یا مراجع قانونی دیگر می توانستند حکمی را در مورد حبس خانگی موقت این افراد بدهند تا بعدا پروسه مربوط به دادگاهی شدن آنها انجام شود. این کار می توانست در مسیر قانونی انجام شود که این منطقی تر و بهتر بود. اما اینکه دادگاه تشکیل می شد یا الان که نشده معنایش این است که آقایان نباید حصر خانگی می شدند یا اشتباه شده که در حصر قرار گرفته اند، خیر، این نیست. چون شاید دادگاه تشکیل می شد و حکم شدیدتری هم می داد ولی به هر حال باید مسیر دادگاه طی بشود.