روایت تازه اصولگرایان از رهبران جنبش سبز

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» اظهارات در باره اصل "فتنه" و "سران فتنه"

با گذشت بیش از 3 سال از انتخابات مناقشه برانگیز 1388 و مدت زمانی نزدیک به 2 سال از حصر رهبران جنبش سبز، در حالی که در آستانه انتخاباتی دیگر نهادهای نظامی امنیتی و برخی منصوبان آیت الله خامنه ای شرط جدید “ برائت از فتنه” را به طور ضمنی برای اصولگرایان مایل به ورود به انتخابات افزوده اند، چهره های قدیمی این جریان حاضر به چنین کاری نشده و به اظهار نظر در این باره پرداخته اند؛هر چند اظهارات آنها در رسانه ها اصلاح و بعضا تکذیب شده است.

 مرتضی نبوی، مدیر مسئول روزنامه رسالت و عضو جامعه مهندسین، از تشکل های قدیمی اصولگرایان، دیروزدرباره اینکه به روایت حکومت جمهوری اسلامی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی “فتنه گر” محسوب می شوند یا خیر، به اظهار نظر پرداخت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و منصوب آیت الله خامنه ای به خبرگزاری ایلنا گفت:“برداشت من این است که موسوی و کروبی جزو افرادی هستند که در فتنه دخیل بودند اما سران فتنه نیستند. سراغ سران فتنه را باید از آمریکا و اسرائیل گرفت.”

وی با این توضیح ضمن اشاره به اظهارات اخیر حبیب الله عسگراولادی، از اعضای پرسابقه جمعیت موتلفه اسلامی که اخیرا اعلام کرده بود “موسوی و کروبی مجرم نیستند” این را هم تاکید کرد که”‌عسگراولادی همواره در صحبت‌ها و مصاحبه‌های خود بیان کرده که نظر وی در رابطه با موسوی و کروبی نظر شخصی بوده و رسانه‌های ما باید توجه کنند که نظر شخصی افراد نظر کل اصولگرایان نیست.”

نبوی که وزیر پست در دولت نخست میرحسین موسوی بود در ادامه مدعی شد که” موسوی و کروبی با بیانیه‌ها و صحبت‌های خود در سال ۸۸ به فتنه دامن زدند و در زمینه حوادثی که رخ داده و اعمالی که در سال ۸۸ انجام داده‌اند باید پاسخگو باشند.”

به فاصله کوتاهی پس از انتشار این اظهارات چند سایت وابسته به نهادهای امنیتی به نقل از وی بخش نخست اظهاراتش درباره رهبران جنبش سبز را تکذیب کردند و از قول وی نوشتند که” موسوی و کروبی سران داخلی فتنه کشور هستند و باید پاسخگوی رفتارشان در سال 88 باشند.”

 

برادر موسوی؛ برادر کروبی

در چند هفته اخیر چهره های مختلفی، اغلب از میان اصولگرایان به اظهار نظر درباره رهبران در حصر جنبش سبز پرداخته اند. ازجمله حبیب الله عسگراولادی طی اظهار نظر های مختلف اعلام کرده است که از نظر او میرحسین موسوی و مهدی کروبی مجرم و “سران فتنه” محسوب نمی شوند.

وی که دبیر کلی تشکل اصولگرای “پیروان خط امام و رهبری” را برعهده دارد، شامگاه یکشنبه 24 دی ماه طی نشستی در حضور اعضای جمعیت موتلفه اسلامی در پاسخ به انتقاداتی که از این اظهارات وی شده بود، مجددا اعلام کرد که “من به عنوان یک شهروند اظهارنظر کردم و به عنوان یک عضو هیات منصفه می‌گویم که من موسوی و کروبی را در فتنه 88 مجرم نمی‌شناسم. آیا نباید این را بگویم، چون به من انتقاد می‌کنند؟”

وی نیز که وزارت بازرگانی در کابینه نخست میرحسین موسوی را برعهده داشت همچنین اضافه کرد که “ من باید منصفانه به مسائل بپردازم و از مرده باد و زنده باد اثر نپذیرم. نباید زنده‌باد به من سرعت ببخشد یا مرده‌باد کُند کنَد. من به عنوان یک شهروند ایرانی حق دارم نظر حقیقی خودم را بگویم. فتنه اتفاق افتاد و موسس فتنه، آمریکا، اسرائیل و انگلیس بودند. ما چهار نامزد داشتیم که تبلیغات زهرآگین دشمن دو نفر از اینها را مفتون کرد، یعنی فتنه‌زده شدند نه فتنه‌گر. “

او با تاکید بر اینکه این اظهارات را با “برند عسگراولادی” می زنم” خود را “آفتاب لب بام” و “رفتنی خواند و با اشاره به آیاتی از سوره توبه، خطاب به اصولگرایان حاضر در جمع تاکید کرد که ” باید تاریخ را آنگونه که هست گفت.”

عسگراولادی همچنین تصریح کرده بود که “ اگر از دو رهبر، شش رییس جمهور و چند نخست‌وزیر بگویید که همه به غیر از احمدی‌نژاد منفی هستند چه می‌شود؟ اگر بگوییم از شش رییس جمهور پنج تای آنها منفی است، اگر بگوییم از شش رییس مجلس پنج تای آنها منفی است، اگر بگوییم همه نخست‌وزیرها منفی بوده‌اند، برای انقلاب چه می‌ماند؟ برخی احساساتی‌ها متوجه نیستند که بی‌تاریخ بودن، چقدر مضر است.”

او همچنین با «برادر» خواندن میرحسین موسوی و مهدی کروبی درباره حصرخانگی آنها اظهار کرده بود: “من با برادرم موسوی و برادرم کروبی سال‌ها کار کرده‌ام ولی در سال‌های فتنه برخی مسائل را نپذیرفتند. موسوی رییس ما در دولت بود. ایشان فتنه‌ساز نیست، اما راهی باز شده، باید از فتنه تبری بجویند. من باز می‌گویم که فتنه‌گر آمریکا، اسرائیل و انگلیس‌اند و باید از اینها تبری بجویند. درباره حصر خانگی این دو عزیز نیز جدا از اینکه مقامات امنیتی و قضایی چه تصمیمی بگیرند، من به عنوان عضو هیات منصفه می‌گویم که این دو را مجرم نمی‌شناسم.”

وی در این اظهارات همچنین از تلاش ها برای حذف آیت الله هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، دو رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی از معادلات سیاسی کشور انتقاد کرده بود.

خبرگزاری ایسنا که مشروح این اظهارات عسگر اولادی را منتشر کرده بود یک روز پس از انتشار در26 دی ماه از قول وی به تصحیح بخشی از آن پرداخت و به نقل از او نوشت: “من در مصاحبه شب گذشته عرض کردم راجع به مجرمیت یا تطهیر یا آزادی از حبس حق مقامات امنیتی و قوه قضائیه است، اما بنده عرض می‌کنم اینها را فتنه‌ساز و فتنه‌گر نمی‌دانم.”

در این متن که از قول او منتشر شده همچنین آمده: “در آنچه که مربوط به بحث من بود، هیات منصفه را مثال زدم، چون عضو آن هستم.  در هیات منصفه به صحبت‌هایی که در دادگاه می‌شود گوش می‌دهیم و در نهایت می‌گوییم طرف مجرم هست یا نیست و به حکم دادگاه کاری نداریم، اما در این باره آنچه که واقعیت دارد، در صدر گفته‌ام راجع به تطهیر و رفع حبس این آقایان اصلاً حق دخالت ندارم، اما به عنوان یک شهروند و عضو هیات منصفه اینها را فتنه‌گر و فتنه‌ساز نمی‌دانم، منتهی لفظ مجرم به هوای هیات منصفه وسط آمده است، درحالی که تعیین مجرم بودن یا نبودن کار دادگاه است و کار من نیست. آنها گرفتار فتنه و مفتون شدند و باید از فتنه و فتنه‌گران تبرّی بجویند.”

خبرگزاری ایسنا به نقل از وی تاکید کرده است که “ اینها گرفتار فتنه شده‌اند. باید از فتنه و فتنه‌گران تبرّی بجویند، اما اینکه درباره آمرزش آنها چه مقدمه‌ای لازم است، شأن رهبری است و شأن بنده نیست که بخواهم وارد آن شوم.”

 

تکذیب های مختلف

مدتی پیش حجت الاسلام احمد علم الهدی امام جمعه منصوب آیت الله خامنه ای در شهر مشهد طی گفت و گویی با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران روایت مشابهی مانند آنچه که اکنون از سوی دوتن از چهره های قدیمی اصولگرایان مطرح شده است را گفته بود. البته او هم پس از مدتی اظهاراتش را تصحیح و بخشی را تکذیب کرد.

علم الهدی با اشاره به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته و تاکید بر اینکه “عوامل اصلی فتنه خارجی‌ها بودند و آنها این چنین فتنه‌ای را برپا کردند” گفته بود: “در روز دانشجو وارد دانشگاه‌ها شده و عکس امام (ره) را پاره کردند، در حالی که نه کروبی و نه میرحسین موسوی هیچ یک اهل عکس امام پاره کردن نبودند حتی اهل توصیه به این کار هم نبودند. بنابراین قصد نداریم به این افراد فتنه‌گر و فتنه‌انگیز لقب دهیم چرا که مسلمان هستیم و نمی‌خواهیم به مردم لقب و نسبت ناروا داده و تهمت بزنیم ولی به هر حال آنها راه را برای عوامل خارجی و استکبار باز کردند و بستری برای فتنه شدند.”

مدت کمی پس از انتشار گسترده این اظهارات،سایت خبری تسنیم،از دیگر سایت های وابسته به سپاه پاسداران به نقل از او این بخش از گفته هاش را تکذیب کرد.

تسنیم به نقل از اعلم الهدی نوشت : “ اعتقاد بنده این است که آمریکا و انگلیس در رأس فتنه قرار داشتند، اما آقایان موسوی و کروبی برای این فتنه‌ بسترساز شدند و خودشان هم فتنه‌گر بودند”.

این سایت از دیگر سوگفت و گویی از آیت الله عزیزالله خوشوقت، پدرعروس رهبرجمهوری اسلامی را منتشر کرد و به نقل از وی رهبران جنبش و معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را “کافر” و “مرتد” خواند.

انتشار این نقل قول با واکنش آیت الله خوشوقت مواجه شد اما خبرگزاری سپاه فایل صوتی اظهارات وی را منتشر کرد.

پس از این اما سایت فرارو، متعلق به فرزند آیت الله خوشوقت، گفته های وی را در اثر عجله داشتن و شلوغ بودن محیط پیرامون در زمان گفت و گو دانست و از قول وی این موضوع را تصحیح کرد و نوشت: منظور از کفر، کفران نعمت انقلاب و نظام و مقصود از ارتداد آنان، بازگشت از مسیر درست انقلاب و رهبری است و نه کفر و ارتداد فقهی.

زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز از 25 بهمن ماه 1389 تا کنون با محاصره منازلشان توسط نیروهای امنیتی نظامی در حصر خانگی به سر می برند.

به گفته اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در جریان جلسه ای از سران نهادهای نظامی امنیتی با آیت الله خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی دستور بازداشت خانگی رهبران جنبشر سبز را صادر کرده است.