جنگ ایران و دزدان دریایی

نویسنده

» گزارش تله سور از درگیری در دریای سرخ

بیست و نهمین ناوگروه نیروی دریایی ایران، یک کشتی ایرانی را که مورد حمله گروهی از دزدان دریایی شده بود نجات داد. دزدان با هفت قایق تندرو به این کشتی بازرگانی ایرانی در دریای سرخ یورش بردند، ولی درنهایت پس از سه ساعت درگیری با ناوگروه ایرانی متواری شدند.

نیروی دریایی ایران بار دیگر در یک عملیات نجات دریایی در برابر دزدانی که در دریای سرخ بسر می برند به موفقیت دست یافت. به گفته معاونت عملیات، دریادار دوم سیاوش جره، ناوبانان ایرانی گروگان ها را از چنگ گروهی از دزدان دریایی نجات دادند.

به گفته جره، دزدان سه ساعت پس از درگیری با ناوگروه متواری شدند و کشتی تجاری در این درگیری ها متحمل خساراتی جزئی شد که این خسارات توسط تیم تعمیراتی ناوگروه رفع گردید.

حمله دزدان دریایی با هفت قایق تندرو انجام شد، ولی حضور به موقع ناوگروه بیست و نهم و تیم عملیات ویژه باعث شد تا مهاجمان بگریزند.

در سال ۲۰۱۲، نیروی دریایی جمهوری اسلامی اقدام مشابه دیگری به انجام رساند. در آن سال نیز یک کشتی بازرگانی ازسوی هشت قایق تندرو مورد حمله قرار گرفت که همگی در شرف دستگیری بودند، ولی درنهایت توانستند متواری شوند.

دریای سرخ به مانند دریای عمان بارها صحنه حملات قایق های تندروی دزدان دریایی بوده است. افراد حاضر در این قایق ها به دروغ تقاضای کمک می کنند و باعث می شوند تا خدمه کشتی ها به دام شان بیفتند.

در ابتدا فرض بر آن بود که عملیات دزدان دریایی ریشه در مسایل سیاسی داشته باشد، زیرا این قبیل مشکلات در مناطق مجاور سومالی دیده شده بود. سومالی کشوری آفریقایی است که وارد هرج و مرج شده، ولی با گذر زمان مشخص شد که این اقدام بسیار پرمنفعت و سودآور است.

منبع: تله سور، ۲۲ فوریه