جیره بندی آزادی و اعدام

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه با خانواده های محکومان به اعدام

در هشتمین روز از تعطیلات نوروزی، احمد زیدآبادی، مهدی محمودیان و وحید تیزفهم، سه زندانی سیاسی زندان رجایی شهر به مرخصی چند روزه آمدند و حمزه کرمی، مسعود پدرام و علی اکبر محمدزاده به زندان اوین بازگشتند. خانواده های برخی زندانیان سیاسی هم که حکم اعدام دارند در مصاحبه با “روز” از آخرین وضعیت و در خطر بودن جان آنها سخن گفته اند؛ خانواده هایی که چندین نوروز است از دیدار اعضای دربند خود محروم اند.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی روز گذشته در حالی به مرخصی آمد که مسئولین قضایی پیش از این گفته بودند او شب سال نو به مرخصی خواهد آمد؛ امری که به واقعیت نپیوست و خانواده این روزنامه نگار سال را در چشم انتظاری تحویل کردند.

 اینک در حالیکه خانواده اقای زیدآبادی در مسافرت به سر می برند این روزنامه نگار با قرار وثیقه به مرخصی آمده؛ مرخصی او تا 14 فروردین ذکر شده است.

احمد زیدابادی از 23 خرداد 88 در زندان به سر می برد و به 6 سال حبس تعزیری، 5 سال تبعید و محرومیت مادام العمر از فعالیت های سیاسی و روزنامه نگاری محکوم شده و تاکنون تنها یکبار به مرخصی 48 ساعته آمده است.

مهدی محمودیان، روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت نیزکه به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده، دیروز به مرخصی امد.

این روزنامه نگار که در زندان دچار عفونت ریه شده، بیش از یک ماه در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. با این حال با مرخصی او موافقت نمی شد و تاکنون به مرخصی نیامده بود.

وحید تیزفهم از دیگر زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر و عضو شورای 7 نفره سران بهایی معروف به گروه یاران است. او روز گذشته در حالی به مرخصی آمد که از اردیبهشت 87 در زندان به سر می برد و به 20 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

از سوی دیگر محسن میردامادی و فیض الله عرب سرخی بر اساس گزارش وب سایت کلمه، مرخصی تحت الحفظ را نپذیرفته و به زندان بازگشته اند. براساس این گزارش به این دو فعال سیاسی مرخصی ده ساعته تحت الحفظ داده بودند آن هم در حالیکه به آنها گفته شده بود به بند 2 الف منتقل می شوند. اما این دو عضو جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب با رد این مرخصی ده ساعته به زندان بازگشته اند.

همزمان اما مسعود پدرام، از فعالان ملی-مذهبی، حمزه کرمی، مسئول سایت جمهوریت و علی اکبر محمدزاده، فعال دانشجویی، پس از چند روز مرخصی نوروزی به زنان اوین بازگشتند.

مسعود باستانی، حسین رونقی ملکی، محمد داوری و زندانیان سیاسی دیگری همچنان از مرخصی محروم هستند و تاکنون با مرخصی آنها موافقت نشده است.

 

زندانیان بی مرخصی و زیر حکم اعدام

همزمان خانواده های تهدادی دیگر از زندانیان سیاسی در مصاحبه با “روز” گفته اند که نوروزشان در نگرانی از سرنوشت فرزندانشان تحویل شده؛ کسانی که حکم اعدام دارند و بین مرگ و زندگی به سر می برند و تاکنون از مرخصی محروم بوده اند.

خانواده سعید ملک پور به “روز” می گویند: سعید از روزی که بازداشت شد تاکنون به مرخصی نیامده و اکنون بیش از 3 ماه است که ملاقات هم نمیدهند. پی گیری هایمان نیز بی نتیجه است و هیچ جوابی نمیدهند.

مریم ملک پور، خواهر آقای ملک پور می افزاید: کماکان حکم سعید در اجرای احکام است. به تقاضای اعاده دادرسی توسط وکیل سعید هم هنوز هیچ پاسخی داده نشده و برادرم همچنان جانش در خطر است.

از او می پرسم چه پاسخی به شما میدهند وقتی با ملاقات موافقت نمیکنند؟ می گوید: هیچی. حتی قاضی پرونده سعید هم نامه ملاقات داده اما بازجویان او نمی گذارند. خود سعید می گوید ممکن است چون نتوانسته اند از من اعتراف دوباره بگیرند برای همین اجازه ملاقات نمیدهند. نمیدانیم واقعا؛ جوابی که به ما نمیدهند. این چندمین نوروز است که سعید زندان است و ما چشم انتظار اوییم. نه مرخصی میدهند و نه ملاقات.

سعید ملک پور فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا بود که مهرماه 87 پس از ورود به ایران و در ارتباط با پرونده‌ موسوم به مضلین 2 مربوط به جرایم اینترنتی بازداشت و به اعدام محکوم شد. او تاکنون از مرخصی محروم بوده است.

وحید اصغری، هم پرونده ای آقای ملک پور نیز وضعیتی مشابه دارد و تاکنون از مرخصی محروم بوده است.

برادرش به “روز” می گوید که او 4 سال است از مرخصی محروم بوده و از اردیبهشت 87 که بازداشت شده تاکنون به مرخصی نیامده است.

وحید اصغری به اعدام محکوم شده؛ برادرش توضیح میدهد: هنوز دیوان عالی کشور به اعتراض برادرم پاسخی نداده. در آخرین پی گیری گفته اند که خرداد ماه جواب خواهند داد.

احمد اصغری می افزاید: برادرم وضع روحی مناسبی ندارد وضعیت جسمی اش هم خوب نیست بااین حال با مرخصی موافقت نمیکنند و ما هم در انتظار جواب دیوان عالی کشور و نگران از سرنوشت او هستیم.

وحید اصغری، دانشجوی یکی ازدانشگاههای هندوستان، پس از سفر به ایران و دیدار با خانواده اش قصد بازگشت به هندوستان را داشت که در فرودگاه امام بازداشت و متهم به مدیریت سایت های مستهجن ضد دینی و ضد امنیت شد.

لقمان مرادی دیگر زندانی سیاسی محکوم به اعدام است که پدرش به “روز” میگوید تاکنون نه تنها به لقمان مرخصی نداده اند که حتی امکان ملاقات هم وجود ندارد و اجازه ملاقات هم نمیدهند.

او با ابراز نگرانی از وضعیت فرزندش می افزاید: حکم اعدام لقمان تایید شده اما به صورت کتبی به او ابلاغ نمیکنند، برای همین امکان درخواست اعاده دادرسی یا اقدامات قانونی دیگر را نداریم و جان پسرم در خطر است و هر لحظه ممکن است او را اعدام کنند.

آقای مرادی می افزاید: ما اصلا دیگر انتظار مرخصی نوروزی و… هم نداریم، تنها میخواهیم خبری از سلامتی اش بگیریم، او را ملاقات کنیم و حکم را رسما ابلاغ کنند تا بتوانیم برای نجات جان او اقدام کنیم.

لقمان مرادی همراه زانیار مرادی، متهم به دست داشتن در ترور سعدی، پسر امام جمعه شهر مریوان هستند و از تیرماه سال ۱۳۸۸ در زندان به سر می برند.

زانیار مرادی، هم پرونده لقمان مرادی نیز وضعیتی همچون او دارد.

حبیب الله گلپری پور، حبیب الله لطیفی، شیرکو معارفی، محسن و احمد دانش پور مقدم، عبدالرضا قنبری و احمدرضا هاشم پور دیگر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام هستند که تاکنون از مرخصی محروم بوده اند.