اعتراض به مداخله آشکار احمدی نژاد

نویسنده
شیرین کریمی

» سر و صدای سناتورهای افغانستان در آمد

دو هفته پس از اظهارات یکی از سرداران جمهوری اسلامی مبنی بر دعوت شهروندان افغانی به شورش علیه نیروهای نظامی آمریکایی، اظهارات تازه محمود احمدی ن‍ژاد در خصوص حضور نیروهای ناتو از سوی نمایندگان سنای افغانستان به “مداخله آشکار” وی در امور داخلی افغانستان تعبیر شده است. پیشتر نمایندگان این کشور گفته بودند جمهوری اسلامی قصد دارد افغانستان را به جنگ داخلی بازگرداند و ویران کند.

“ما از وزارت خارجه می خواهیم تا اعتراض خود را در این رابطه به (ایران) ابراز کنند.” آنچه باعث شده یکی از سناتورهای افغانستان از دستگاه دیپلماسی کابل چنین درخواستی کند مرتبط با جدیدترین اظهارات رئیس دولت جمهوری اسلامی است. محمود احمدی نژاد دو روز پیش در سفری به تاجیکستان با انتقاد از حضور نظامی کشورهای خارجی در افغانستان از نیروهای ناتو خواست تا “بدون هر گونه تحمیل و دخالت بیشتر اجازه دهند، دولت و ملت افغانستان حاکمیت ملی خود را به طور کامل اعمال کنند.”

احمدی نژاد “اطمینان” داده که با رفتن نیروهای نظامی غربی از افغانستان دو مشکل نابود خواهد شد: “جریان مواد مخدر و تروریسم.”

مواضعی که برخی از اعضای مجلس سنای افغانستان آن را “مداخله آشکار” محمود احمدی نژاد در امور داخلی کشورشان می دانند. به نوشته بی بی سی فارسی یکی از فراکسیون های پارلمانی افغانستان باانتشار بیانیه ای این اظهارات را “غیر مسئولانه” توصیف کرده است.

 محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در شهر دوشنبه خاطرنشان کرده بود که خروج ناتو از افغانستان زمینه ساز “استقلال” این کشور خواهد شد.

 

بار اول نیست

این اظهارات باعث شد تا روز گذشته جلسه عمومی مجلس سنای افغانستان هم به محلی برای حمله یکی از نمایندگان افغانستان به مقامات جمهوری اسلامی تبدیل شود. او گفت : “این بار اول نیست که چنین اظهاراتی را (مقامات ایران) مطرح می کنند. اما همیشه از سوی حکومت افغانستان در این رابطه سکوت شده است.”

 

خامنه ای: آمریکا به دنبال پایگاه دائمی است

ادامه حضور نظامی ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در افغانستان مورد انتقاد رهبر جمهوری اسلامی است. آیت الله خامنه ای تابستان سال گذشته در تهران به حامد کرزی گفته بود: “تا زمانی‌که نظامیان امریکایی در افغانستان حضور داشته باشند، امنیت واقعی برقرار نخواهد شد.”

بالاترین مقام سیاسی جمهوری اسلامی به رئیس جمهور افغانستان گفته بود که”وعده” باراک اوباما، رئیس جمهورایالت متحده، مبنی بر خروج نظامیان خارجی از افغانستان بیشتر برای مقاصد و “بهره برداری‌های داخلی” است. آیت الله خامنه ای همچنین به کرزی گوشزد کرده بود که “امریکایی‌ها به دنبال پایگاه‌های دائمی در افغانستان هستند که این موضوع خطرناکی است.”

 

سرار جزایری: هسته مقاومت تشکیل دهید

اما درخواست خروج ناتو از افغانستان تنها خواسته مقامات جمهوری اسلامی نیست؛ ماه گذشته یکی از سرداران سپاه پا از این فراتر گذاشت و تلویحا از مردم افغانستان خواست علیه نیروهای خارجی دست به شورش بزنند. سردار سرتیپ پاسدار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در آخرین روزهای سال 90 گفته بود: “ملت افغانستان به ویژه جوانان متدین این کشور از اشغالگران و تبعات و خسارت حضور نامشروع این مهمانان ناخوانده خسته شده‌اند و شایستگی آن را دارند تا با قوه قهریه و حرکت‌های آفندی دشمنان اشغالگر را از خاک خود بیرون کنند.”

وی از شهروندان افغانی خواسته بود تا “هسته های مقاومت” تشکیل دهند، آن هم با یک هدف: “ضربه زدن به منافع آمریکا.”

از سوی دیگر ایالات متحده به صراحت جمهوری اسلامی را به حمایت از گروه طالبان و خرابکاری در افغانستان متهم کرده است. مقامات رسمی افغان نیز همواره در ذیل عبارت “همسایگان افغانستان” از سیاست های جمهوری اسلامی و پاکستان به دلیل مداخله نظامی و سیاسی در این کشور انتقاد کرده اند.

 

می خواهند از افغانستان ویرانه بسازند

حالا البته اعتراضات نمایندگان افغانستان جدی تر نیز شده است. به گزارش بی بی سی نثاراحمد حارث، از جمله اعضای مجلس سنای افغانستان اظهارات سردار جزایری را تلاشی برای بازگرداندن این کشور به “سال های جنگ داخلی” دانسته است. جنگ داخلی افغانستان، پس از خروج ارتش سرخ شوروی از این کشور در15 فوریه سال 1989 آغاز شد و تا سال 2001 ادامه یافت.

این عضو مجلس سنای افغانستان با اسم بردن از دو همسایه این کشور تصریح کرده است: “ایران و پاکستان از یاد برده اند که در سالهای جنگ در افغانستان، کشور ما را بی رحمانه هدف قرار دادند و ویران کردند؟”

او سپس در اشاره ای که تنها مخاطبش جمهوری اسلامی است می گوید: “حالا ایران می خواهد دوباره در افغانستان جنگ را دامن زده و از این کشور ویرانه بسازد.”

سه هفته پیش از مواضع بحث برانگیز معاون ستاد کل نیروهای مسلح، سردار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در حاشیه رزمایش “والفجر” نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی یزد، جمهوری اسلامی را مسئول تامین امنیت “همسایگان” ایران خوانده بود.

 

تظاهرات افغانی ها علیه جمهوری اسلامی

 از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال 84، روابط تهران و کابل نه تنها به دلایل امنیتی، بلکه همچنین به دلیل سیاست های جمهوری اسلامی علیه شهروندان افغانی تیره و تار شده است. به ویژه در زمستان 89 چندین تظاهرات مردمی علیه سیاست های تهران در کابل برگزار شد.

بهمن دو سال پیش شهروندان افغانی در اعتراضاتی شدید به اعدام گسترده اتباع این کشور توسط دستگاه قضائی جمهوری اسلامی به خیابان ها آمدند و به گفته برخی شاهدان شعار “مرگ بر احمدی نژاد” سر دادند. تظاهرات عمدتا در کابل و مزار شریف برگزار شد. تظاهرکنندگان خواستار توقف بلافاصله و فوری اعدام شهروندان افغان و ایرانی بودند و تاکید داشتند که اگر افغان ها مرتکب جرمی شده اند، باید در افغانستان محاکمه شوند.

جرقه این اعتراضات در دی ماه آن سال پس از آن زده شد که مقامات انتظامی جمهوری اسلامی از عبور ۱۶۰۰ کامیون حامل مواد سوختی از مرز ایران و افغانستان ممانعت به عمل آوردند. جمهوری اسلامی به بهانۀ اینکه سوخت این کامیون ها در اختیار نیروهای ناتو در افغانستان قرار می گیرد مانع عزیمت آن ها به افغانستان شده بود.

این امر باعث شد تا هزاران تظاهرکننده به مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل بروند و با آتش زدن تصاویر سران جمهوری اسلامی و پرتاب رنگ و تخم مرغ به سوی سفارت، شعارهایی علیه حکومت اسلامی سر دهند.