دیدار

نویسنده
مرضیه حسینی

پرتره های شاعری سخت مثل آب…

شمس لنگرودی شاید سرباز وطن نبوده باشد، اما یکی از شاعران بزرگ این مرز و بوم  است که لحظات عمر گران را صرف تصویر پردازی با کلمات کرده است. شعرهایی که هر گاه یکی از آنها منفجر می‌شود نوری بر زندگی کسالت‌بار ما می تاباند. شمس، شاید در هیچ جبهه‌ای نجنگیده باشد ، اما هر لحظه در کنار بسیاران کشته شده است.

 

 

از او نه‌تنها یک تکه چوب پرچم که هزاران کلمه باقی مانده است؛ هزاران کلمه‌ای که اکنون پرچم آزادی و انسانیت شده است. اشعار شمس‌لنگرودی اکثراً از همین دست است؛ اشعاری که انسان را وادار به اندیشیدن می‌کند. اشعاری که از دل زندگی روزمره کسالت‌بار بیرون می‌آیند، اما چون سیلی در سرما  ما را به خودم می‌آورد . بگذار بیشتر از گذشته بیندیشیم. بگذار دیگرگونه به این زندگی نگاه کنیم.

 اشعارشمس  درلحظه اول تلخند اماو در ژرفنای خود لبخند بر لبان ما می نشانند. شمس‌لنگرودی شاعر‌ امید‌ها و بیم‌هاست، شاعر عشق و نفرت‌ها و شاعر زندگی و مرگ!

اکنون  نمایشگاهی از پرتره های شاعر نسل ها به ثبت دوربین هنرمندانه علی‌محمد مسیحا در نگارخانه آشیان نقش و مهر افتتاح و بر پا شده است.نمایشگاهی با عنوان “سخت مثل آب”که آثار موجود آن درابعاد 50 در70 و تعداد 30 قطعه دربرابر دیدگان همگان قرار گرفته است.آثاری که همگی آن ها با تکنیک نرم افزار کامپیوتری به سیاق نقاشی نزدیکتر شده و جلوه می یابند.یادگارهایی از زندگی شمس میان سالهای 85 تا 89 هجری شمسی.

 

 

مسیحا که بیش‌تر عکاس سوژه های مستند اجتماعی است و نمایشگاه عکس‌نقش‌های شمس لنگرودی، دومین نمایشگاه انفرادی او و همچنین دومین تجربه‌اش در زمینه‌ عکاسی پرتره است درباره برپایی این مهم می گوید: “عکس‌ها بیش‌تر به ارتباطاتی می‌پردازد که شاعر با محیط بیرون دارد؛ مثلا از طریق تلفن و کامپیوتر. نگاه من بیش‌تر به فضای خانه‌ شمس است که چگونه زندگی می‌کند و همچنین به محیط اطراف زندگی‌اش.”

نمایشگاه عصر روز جمعه سوم دی ماه سال گشایش یافت. در میان حاضرین ارژنگ کامکار، اکبر ساعتچی، محمدعلی سجادی، محمد یعقوبی، اکبر زنجانپور، علیرضا خمسه، مینو فرشچی، مهدی میامی، میترا حجار، کیومرث منشی‌زاده، شهاب مقربین، رسول یونان و محمود معتقدی دیده می شدند.

صدای گرم شمس لنگرودی را با قطعات شعرخوانی اش در میان زمزمه های حاضرین ومیهمانان به راحتی قابل تشخیص بود.

لختی بعد اما شمس بی طاقت در این مراسم لب به سخن گشود وگفت:” این حضور باعث دلگرمی است. آدم در خانه‌اش نشسته، کار می‌کند و در فکر بازتاب کارش نیست. یک لحظه که این حضور را می‌بیند، باعث دلگرمی‌اش می‌شود؛ پس کار تأثیر خودش را می‌گذارد. خیلی‌ها را که آمده بودند، نمی‌شناختم و این نشان می‌دهد فرکانسی ما را به هم نزدیک کرده؛ انگار ما یک جمع پراکنده‌ی پنهان هستیم که دست در دست هم داریم کار می‌کنیم. “


درباره شمس لنگرودی…

محمد شمس لنگرودی متولد 26 آبا‌ن‌ماه سال 1329 در لنگرود است و تاکنون مجموعه‌های شعر «رفتار تشنگی» (1355)، «در مهتابی دنیا» (1363)، «خاکستر و بانو» (1365)، «جشن ناپیدا» (1367)، «قصیده‌ لبخند چاک چاک» (1369)، «نت‌هایی برای بلبل چوبی» (1379)، «پنجاه و سه ترانه‌ عاشقانه» (1383)، «باغبان جهنم» (1383)، «ملاح خیابان‌ها» (861386)، «لب‌خوانی‌های قزل‌آلای من» (1389)، «رسم کردن دست‌های تو» (1389) و «می‌میرم به جرم آن‌که هنوز زنده بودم» (1389) را منتشر کرده است.رمان «رژه بر خاک پوک» و مجموعه‌ی «تاریخ تحلیلی شعر نو» هم از دیگر آثار او هستند.

عکس‌های شمس لنگرودی تا هفتم دی‌ماه از ساعت 16 تا 19 در نگارخانه‌ی «آشیان نقش و مهر» در میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان هجدهم، بن‌بست گل‌محمدی، پلاک 4 در معرض نمایش قرار دارند.