انفجار ها انهدام روتین مهمات بود

نویسنده
شیرین کریمی

» ادعای عجیب معاون امنیتی وزیر کشور

در حالی که چند روز پس از حمله موشکی اسرائیل به انبارهای تسلیحاتی سوریه، انفجارهای مهیبی در یک انبار مهمات در غرب تهران نیز به وقوع پیوسته، معاون امنیتی وزارت کشور آن را امری “روتین” توصیف کرده و گفته است قصد داشته اند مهمات ضایعاتی را نابود کنند. این در حالی است که سخنگوی سازمان امداد گفته این انفجارها در یک کارخانه شیمیایی رخ داده است.

یک روز پس از وقوع انفجاری مهیب در غرب پایتخت، معاون امنیتی وزارت کشوردر گفتگو با خبرگزاری ایسنا تلاش کرد این انفجار را امری “روتین” جلوه دهد. علی عبداللهی گفته است: “انفجارهای شب گذشته که در غرب تهران رخ داد، برای از بین بردن مهمات ضایعاتی و از رده خارج بوده است.”

پیشتر یکی از نویسندگان بی بی سی با توئیت این خبر ادعا کرده بود شامگاه سه شنبه سه انفجار در مرکز تحقیقات و انبار موشکی غرب تهران رخ داده است.

اما روز چهارشنبه عبداللهی در پاسخ به سئوالی در این مورد گفت: “معمولا در واحدهای نظامی اینطور است که هر از چند گاهی به صورت روتین برای از بین بردن مهمات ضایعاتی و از رده خارج شده، انفجارهایی انجام می‌شود.”

ادعایی که به باور ناظران چندان با منطق سازگار نیست چرا که وقوع انفجارهای پیوسته “مهمات ضایعاتی” در تهران مسبوق به سابقه نبوده است.

از سوی دیگر حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات کشور روز گذشته در گفتگو با روزنامه میانه روی قانون ادعای دیگری مطرح کرد. وی گفت انفجار مذکور در کارخانه “مواد شیمیایی” شهریار رخ داده است.

در حالی که از بین بردن “مهمات” عموما در بیابان ها و مناطق کاملا خالی از سکنه انجام می شود، انهدام مهمات در یک کارخانه مواد شیمیایی که محلی بسیار حساس برای انجام انفجار به شمار می رود، بر تردید ها پیرامون ادعای معاون امنیتی وزیر کشور افزوده است. وی اما بدون اشاره به اظهارات درخشان گفته است: “این انفجارها در مکان خاصی انجام می‌شود تا خطری نداشته باشد”.

وی توضیحی نداده چرا پیش از این انفجارها اطلاع رسانی نشده اما خاطرنشان کرده است: “در غرب تهران و در شهریار نیز یکی از پادگان‌ها به از بین بردن این مهمات ضایعاتی و از رده خارج، اقدام کرده است.”

 

انفجار پس از حمله اسرائیل به انبارهای سلاح سوریه

انفجار در انبارهای نظامی جمهوری اسلامی کمتر از یک هفته پس از آن رخ می دهد که اسرائیل دو بار با پرتاب موشک، انبار های سلاح را در خاک سوریه منفجر کرد. گفته می شود آن انبارها متعلق به جمهوری اسلامی بوده است و قصد داشته است تا سلاح های داخل آن را به حزب الله لبنان – یک گروه شبه نظامی حامی جمهوری اسلامی – برساند. معاون تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح با رد این موضوع تاکید کرده است “اینگونه خبرها بیشتر جنبه پروپاگاندا و عملیات روانی دارد.”

چهارماه پیش نیز گزارش هایی مبنی بر وقوع انفجارهایی مرموز در سایت هسته ای و زیرزمینی فردو منتشر شد. مقامات اتمی نظام که در سایت فردو اورانیوم را تا حد ۲۰ درصد غنی سازی می کنند بلافاصله این ادعا را رد کردند.

یکی دیگر از دلایلی که انفجارهای مهیب روز سه شنبه را بحث برانگیز می کند، وقوع انفجاری مشابه در حوالی شهریار در پاییز سال ۹۰ است.

 

انفجار ملارد

انفجار بیدگنه ( یا ملارد) حوالی ساعت یک بعد از ظهر ۲۱ آبان ۱۳۹۰ در یکی از زاغه‌های مهمات سپاه پاسداران در پادگان مدرس (پادگان امیرالمؤمنین) میان دو روستای بیدگنه و اخترآباد شهرستان ملارد در نزدیکی کوه کیکاوس اتفاق افتاد. انفجار مذکور به قدری مهیب بود که صدایش تا کرج و شرق تهران شنیده و در نزدیکی محل حادثه باعث شکستن شیشه ساختمان ها شد.

ابتدا مسئولان جمهوری اسلامی این اتفاق را به انفجار یک جایگاه سی‌ان‌جی نسبت دادند. اما بعد مشخص شد که زاغه های موشک بالستیک سپاه بوده که روی هوا رفته است.

سران سپاه در ابتدا کوشیدند انفجار مذکور را پنهان کنند اما سرانجام اذعان کردند که انفجار در یک پایگاه موشکی استراتژیک رخ داده است. بر اثر این انفجار ۱۷ مقام سپاه پاسداران از جمله سردار تهرانی مقدم کشته شدند؛کسی که رسانه ها از وی به عنوان پدر موشکی جمهوری اسلامی یاد کردند.

در آن زمان هفته نامه آمریکایی تایم به نقل از یک مقام اطلاعاتی غربی ادعا کرد که این انفجار کار سازمان اطلاعات اسرائیل –ـ موساد ـ- بوده است. یک مقام اسرائیلی در گفتگو با تایم تاکید کرده بود که اقدامات خرابکارانه دیگری برای ضربه زدن به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران طراحی شده و به اجرا درخواهند آمد.

با این حال شش ماه پیش، سردار یحیی رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه و مشاور کنونی آیت الله خامنه ای در حاشیه مراسم سالگرد کشته شدن سردار تهرانی مقدم با تکذیب نقش اسرائیل در این انفجار گفت: “من به عنون یک فرد مطلع از این موضوع با اطمینان عرض می کنم که این یک حادثه بود و عناصر نفوذی در این حادثه هیچ دخالتی نداشتند.”

 

حادثه خرم آباد

گفتنی است یک سال پیش از حادثه ملارد، پادگان امام علی خرم آباد نیز که گفته می شود در آن موشک های دوربرد شهاب ۳ نگه داری می شد منفجر شد. جمهوری اسلامی در آن زمان نیز علت این رویداد را وقوع آتش‌سوزی در انبار مهمات این پادگان اعلام کرد.

اسرائیل می گوید برنامه اتمی جمهوری اسلامی امنیت این کشور را به مخاطره انداخته است. تل آویو ادعا می کند تهران قصد دارد با ساخت کلاهک اتمی آن ها را روی موشک های دور برد سوار کند و خاک اسرائیل را هدف قرار دهد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور بارها تاکید کرده است که هر اقدامی لازم باشد انجام می دهد تا از مجهز شدن جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته ای جلو گیری کند.

اسرائیل تاکنون ۴ دانشمند ارشد هسته ای جمهوری اسلامی را در خیابان های پایتخت کشته است.

آغاز سریال قتل دانشمندان ایرانی که با برنامه اتمی جمهوری اسلامی در ارتباط هستند به دیماه سال ۸۸ بر می گردد. در نخستین مورد از ترور ها، علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بر اثر انفجار بمب در مقابل منزلش کشته شد؛ یازده ماه پس از آن مجید شهریاری استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی توسط افراد ناشناس به قتل رسید؛ تابستان سال ۹۰ داریوش رضایی نژاد توسط موتو سیکلت سواران کشته شد و در آخرین مورد در دومین سالگرد ترور علی محمدی، مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت غنی سازی اورانیوم نطنز بیست و یکم دیماه ساعت ۸ در خیابانی ترور شد که وزارت اطلاعات در آنجا مستقر است.