ایجاد گوگل ارت اسلامی

نویسنده

» گزارش مترو از رویکردهای جدید ایران

چندین سال است ایران برنامه گوگل ارت را متهم می کند که به عنوان ابزاری ایدئولوژیک مورد استفاده کشورهای غربی است. اما از این پس حکومت تهران تصمیم دارد خود وارد عمل شود: ایجاد یک نسخه جدید از نقشه دیجیتال جهان، آن طور که خود، جهان را نظاره می کند. این پروژه “بصیر” نام دارد.

و در این جهان که مسلمانان نظاره گر آن هستند، تغییرات بسیارند. محمد حسن نامی، وزیر ارتباطات، دراین خصوص می گوید: “ما اطلاعاتی را در سایت خود خواهیم گنجاند که مردم جهان را در برابر واقعیات قرار دهد.” او در ادامه گفت: “ارزش های ما ارزش های الهی اند و این مسأله وجه تمایز میان بصیر و گوگل ارت خواهد بود که به مثلث خطرناک ایالات متحده، بریتانیا و صهیونیست ها تعلق دارد.”

 آیا ملاک این نقشه صرفاً برپایه جهت یابی مکه خواهد بود؟ یا تغییر نام خلیج فارس، که در نقشه قبلی گوگل هیچ نامی برای آن ذکر نشده بود؟ آیا ایران تا بدانجا پیش خواهد رفت که مدارک تولید تسلیحات اتمی در خاک خود را بپوشاند؟

وزیر ارتباطات ایران در ادامه افزود: “مقدمات برای آغاز پروژه نقشه سه بعدی جهان انجام شده و اکنون درحال ایجاد مرکز داده های سایت هستیم تا بتوانیم حجم انبوه اطلاعات را پوشش دهیم.”

 او ابراز امیدواری کرد که “تا چهار ماه آینده” این سایت به پایان خواهد رسید. به لحاظ فنی، داده های ذکر شده ازسوی وزیر ارتباطات، بر تصاویر ماهواره ای زمین درج خواهد شد. درواقعیت، و با توجه به چهار ماه مقدمه چینی و بودجه ای بسیار پایین تر از شرکت بزرگ گوگل، ساخت برنامه ای بهتر از برنامه گوگل ارت برای حکومت ایران غیرممکن است.

ازسوی دیگر، تمامی عناصر تغییر یافته به نفع حکومت ایران خواهند بود تا بدین ترتیب فرهنگ اسلامی مورد نظر خود را پیاده کند و به تبلیغات ملی مبادرت ورزد. تایمز می نویسد که این پروژه جدا از ماهیت اش، نشان از دستکاری ها، خودکامگی و “پارانویا”ی حکومت ایران دارد که جزو مشخصه های حکومت جمهوری اسلامی است. در ایران، دسترسی به خدمات گوگل [پیام رسانی، جی میل، گوگل ارت] به شدت تحت کنترل است و نتایج بسیاری از جستجوهای اینترنتی فیلتر شده اند.

منبع: متروhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۷ می