هدف ایران است، نه حزب الله

نویسنده

» تحلیل اومانیته از رویکردهای جدید اتحادیه اروپا

لینا سانکری

کشورهای اروپایی با وارد کردن شاخه نظامی حزب الله به لیست سازمان های تروریستی درتلاش اند تا کمک رسانی این سازمان شبه نظامی به حکومت اسد را محدود کنند و جمهوری اسلامی را بیش از پیش منزوی سازند.

وارد شدن نام حزب الله لبنان به لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا به چه معنی است؟ کشورهای عضو اتحادیه ابتدا تلاش کردند تا تصمیم خود را براساس پیامدهای حمله به بلغارستان در سال ۲۰۱۲ توجیه کنند. روز دوشنبه، کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا، پرده از دلایل واقعی این اقدام برداشت: “ما درتلاشیم تا فاصله این سازمان لبنانی را از درگیری های سوریه حفظ کنیم. با توجه به نقش حزب الله، به این توافق رسیدیم که شاخه مسلح این سازمان را در لیست سازمان های تروریستی وارد کنیم.” این اقدام باعث خواهد شد تا دارایی های این سازمان در اروپا توقیف شود و اعضای آن نیز دیگر نتوانند به اروپا سفر کنند. با این حال، دولت لبنان نسبت به اتخاذ چنین تصمیمی علیه “یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده جامعه” هشدار داد. و پاسخ شدیداللحن لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه این بود: “اتحادیه اروپا با نوشتن نام شاخه مسلح حزب الله در لیست نهادهای تروریستی صرفاً حقیقت را با واقعیات متقارن کرد.” احتمالاً اتحادیه اروپا که خواستار “ادامه گفتمان” با تمامی احزاب لبنانی است با مشکلاتی مواجه خواهد شد، چرا که سخت بتوان وجه تمایزی میان شاخه نظامی و شاخه سیاسی این حزب لبنانی قائل شد.

 

سیاست دوگانه

روزنامه لبنانی لوریان لوژور به نقل از وضاح شراره، استاد جامعه شناسی دانشگاه لبنان، می نویسد: “شناسایی اعضای شاخه نظامی بسیار مشکل است. شاید بیست نفر از آنها را بشناسیم. این یک دستگاه امنیتی است، نه نظامی. و دستگاه امنیتی بسیار کارآمدتر و خطرناک تر است.”

اگر تحقیق پیرامون حضور پیکارجویان حزب الله در خاک سوریه دیگر در دستور کار نیست، ولی اتحادیه اروپا به ویژه ازاین پس قصد برخورد با حکومت تهران را دارد. بدین ترتیب گروه ۲۸ کشور تسلیم فشارهای ایالات متحده و اسراییل شد. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو از این اقدام به مانند خبر ائتلاف مخالفان سوری قدردانی کرد. ائتلاف مخالفان سوریه، به عنوان مخاطب اصلی کشورهای غربی، خواستار آن شده تا “تدابیری برای جلوگیری از مداخله شبه نظامیان در خاک سوریه اتخاذ گردد” و “مسؤولان حزب الله برای جنایات تروریستی ای که در خاک سوریه مرتکب شده اند محاکمه شوند”.

وارد شدن نام شاخه مسلح حزب الله در لیست سازمان های تروریستی همچنین باعث رضایت قطر و عربستان سعودی، به عنوان “سردمداران” سنی ائتلاف شده است. این دو کشور به شدت از حمله درحال تدارک حکومت شیعه بشاراسد علیه واحدهای شورشی که مورد حمایت حزب الله و ایران نیز هست نگران اند. اگر مخالفان سوری از کمک رسانی جهادگرایان کل جهان برخوردار شوند، گروه های مختلف سُنی که از سال ۲۰۰۵ تحت فرماندهی خانواده حریری در لبنان قرار دارند نیز فعال خواهند شد. روابط وارثان رفیق حریری با حکومت سعودی کاملاً شناخته شده است و ایجاد بی ثباتی در حکومت بشاراسد، انزوای تهران و حزب الله جزو پروژه های بلند مدت محسوب می شوند.

به گفته دولت لبنان، حزب الله یکی از اجزای اصلی جامعه لبنان است.

منبع: اومانیته، ۲۴ ژوئیه