وحشت اغتشاشگران از اعلام نامشان

نویسنده
نازنین کامدار

» درگیری اکثریت مجلس با تندروهای هوادار دولت

در حالی که نمایندگان افراطی مجلس تهدید کرده اند که در صورت قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن جلسه علنی امروز را بر هم خواهند زد گزارش ها از تحرکات گسترده مقامات ارشد دولت احمدی نژاد برای جلوگیری از قرائت این گزارش حکایت دارد تا حدی که نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی به خبرنگاران گفته است که از سوی “یک مقام بلند

پایه دولتی تهدید شده است”.

بر اساس این گزارش، در متن نهایی این کمیسیون اسامی چند نماینده مجلس، مسئولان اطلاعاتی و استانی قم، اعضای دفتر مصباح یزدی و آنطور که شنیده شد نام غلامحسین الهام به عنوان یکی از ترتیب دهندگان حمله به علی لاریجانی درج شده است که در صورت قرائت نام آنها از تریبون علنی مجلس، علاوه بر رسوایی سیاسی با برخورد قضایی نیز همراه خواهد بود.

این مکالمه درباره قرائت گزارش بین خبرنگار روزنامه اعتماد و روح الله حسنیان سرحلقه تندروهای هوادار احمدی نژاد در مجلس صورت گرفته است:

 

شما درباره محتوای گزارش چه نظری دارید؟
این گزارش چند اشکال اساسی دارد. اولا آقای لاریجانی خودشان مدعی بودند و یک طرف قضیه بودند. اینکه مدعی خودش داور و تیم تحقیق انتصاب بکند، درست نیست.

مگر اعضای کمیته تحقیق را آقای لاریجانی تعیین کرده‌اند؟
این کمیته از طرف آقای لاریجانی تعیین شده و آقای بروجردی به عنوان رییس کمیسیون امنیت ملی، در انتخاب این افراد هیچ نقشی نداشته. اسامی این افراد به کمیسیون اعلام شده و بعد هم اعضای کمیسیون گزارشی شنیده‌اند مبنی بر اینکه فردی به عنوان مسوول کمیته و سایرین هم با انتصاب رییس کمیته، منصوب شده‌اند. بنابراین در کمیسیون امنیت برای انتخاب اعضای این کمیته، رای‌گیری انجام نشده بود. ما می‌گوییم کسی که یک طرف قضیه هست نباید داور تعیین کند.

اما آقای حقیقت‌پور گفتند که با اجماع اعضای کمیسیون انتخاب شده‌اند و هیچ یک از اعضای کمیسیون هم در جلسه، با این اجماع مخالفت نکرده‌اند.
من نگفتم در جلسه کسی مخالفت کرده. ولی درباره اصل انتخاب ایشان رای‌گیری صورت نگرفته و فقط ریاست ایشان بر کمیته تحقیق را در جلسه اعلام کرده‌اند. من خودم از آقای بروجردی پرسیدم آیا رای‌گیری شد؟ ایشان گفتند نه.

ایراد‌های بعدی شما به گزارش چیست؟
دومین ایراد ما این است که کسانی که به عنوان داور انتخاب می‌شوند باید بی‌طرف باشند. ولی متاسفانه همه اعضای این کمیته از وابستگان آقای لاریجانی بوده‌اند. این اشکال دوم ما درباره گزارش است. اشکال بعدی این است که گزارش باید مستند و مبتنی بر مدارک باشد. اگر اتفاقی بعد از یک حادثه پیش آمد دلیل نمی‌شود براساس اینکه کسانی از یک حادثه ابراز خوشحالی کرده ‌اند، بگوییم این حادثه را سازماندهی کرده بودند. گزارش مستند به بعد از حادثه است. یعنی پیامک‌هایی که افراد به هم داده‌اند و اظهار خوشحالی کرده‌اند. ممکن است بنده از یک حادثه‌یی خوشحال شوم، اما هیچ نقشی در به وجود آوردن این حادثه نداشته باشم. این هم یکی از اشکالات مهم گزارش است.

به نوشته ایسنا، منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: “گزارش ۷ صفحه ایحادثه قم فردا (دوشنبه)در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. مطمئن باشید دراین باره مجلس بهترین اقدام را انجام می دهد. گزارش در چند سطح خیلی محرمانه، محرمانه و عادی تدوین شده است. گزارش ۵۰ صفحه ای و ۶۰۰ صفحه ای در کمیسیون امنیت تهیه شده که در صحن علنی مجلس گزارش ۶ تا ۷ صفحه ای قرائت خواهد شد. تهیه و قرائت این گزارش مطالبه مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است.
 به گفته حقیقت پور فیلم این حادثه نیز فردا در مجلس پخش خواهد شد. او همچنین گفته است: “در حال حاضر مسئولان بلند پایه کشور من و آقای بروجردی (رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس) را برای جلوگیری از قرائت این گزارش تهدید کرده اند”. به گفته وی، عده ای از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس به شدت مخالف قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس هستند.


سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیته حقیقت یاب حادثه ۲۲بهمن قم هم در گفت‌وگو با خانه ملت، از تماس تلفنی تهدیدآمیز یکی از مقامات ارشد دولت با عضوی از این کمیته خبر داده است. او گفته است: “پس از آماده‌سازی گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم و قرائت و تصویب آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس، افراد مختلفی در مصاحبه‌ها یا موضع‌گیری‌ها در نشریات وابسته به خود و حتی گاه به صورت تلفنی یا حضوری، به اعضای کمیته بررسی اهانت و تهمت زدند و حتی تهدید کردند اگر این گزارش قرائت شود، فلان می‌شود و چنان می‌کنیم. اعضای کمیته و کمیسیون امنیت مجلس، تحت تاثیر هیچ یک از این تهمت‌ها، اهانت‌ها و تهدیدها قرار نگرفتند و گزارش دقیقا به همان صورت که در کمیسیون مورد تصویب قرار گرفت، تقدیم هیئت رئیسه شد. درخواست کمیسیون امنیت ملی مجلس آن است که مطابق ماده ۲۳۶
آیین نامه، روند رسیدگی به گزارش به طور کامل ادامه پیدا کند”.
او افزوده است: “یکی از مقامات ارشد دولت، با یکی از اعضای کمیسیون به صورت تلفنی صحبت و تهدید کرده اگر این گزارش قرائت شود، نمی‌گذاریم در دوره بعد رأی بیاورید. اعضای کمیته و کمیسیون امنیت ملی مجلس تحت تاثیر
این حرف‌ها قرار نخواهند گرفت. قرائت این گزارش در صحن علنی به تصمیم هیئت رییسه مجلس بستگی دارد؛ ضمن آنکه آنها تصمیم خود را در این خصوص گرفته‌اند و قرائت گزارش در دستور کار قرار دارد. نام افراد موثر در شکل‌گیری این غائله در گزارش کامل این کمیته آمده است. در گزارش ۷۰۰صفحه‌ای کمیته به تمام اسامی اشاره شده ولی گزارشی که در صحن قرائت می‌شود، تنها ۷ صفحه است و طبیعتا آوردن تمام اسامی و عناوین امکان پذیر
نیست.

او همچنین در پاسخ به روح الله حسینیان که گفته بود ما خودمان یک کمیته حقیقت یاب جدید راه می اندازیم اظهار داشته: “اشکال ندارد؛ آنها هم با تشکیل کمیته‌‌ مورد نظرشان، حادثه ۲۲بهمن قم را بررسی کنند و اگر می‌توانند نظر مقام معظم رهبری را که با کار آنها اظهار مخالفت کردند، تامین کنند، ما خوشحال می‌شویم”.
بنا به گزارش سایت جام نیوز، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس از زاویه ای دیگر به موضوع قرائت گزارش پرداخته و گفته است: “برخی از همکاران ما بی‌اخلاقی کرده و قبل از قرائت این گزارش در کمیسیون گفتند
که نام چند شخصیت سیاسی و نماینده مجلس در این گزارش وجود دارد و با توجه به اینکه بنده نماینده مردم قم هستم، برخی از بنده می‌پرسیدند که آیا اسم من هم در گزارش وجود دارد در صورتی که اینطور نیست و چنین چیزی صحت
ندارد”.
او افزوده است: “قرائت این گزارش باعث ایجاد مشکلاتی در کشور می‌شود و اختلافاتی را در جامعه به وجود می‌آورد. با توجه به این بی‌اخلاقی برخی از نمایندگان در حال حاضر خیلی از افراد زیر سوال هستند و برای مردم سوال شده است این افراد سیاسی که اعلام شده چه کسانی هستند. لذا نباید بعضی از اعضای کمیته و همچنین کمیسیون اینگونه قبل از پخش گزارش مصاحبه می‌کردند.
اطلاعاتی که در این گزارش جمع‌آوری شده با نتیجه‌گیری متناقض است و جو عمومی مردم قم با توجه به شناختی که از سابقه افرادی که نام آنها در این گزارش آمده است نمی‌پذیرد که این افراد در حادثه به ادعای آقایان برنامه‌ریزی شده، دست داشته و یا فعال بودند. چرا که برخی از این افراد جزو گروه‌هایی در قم هستند که این گرو‌ه‌ها از طرفداران آقای لاریجانی هستند و چنین موضوعی در ذهن نمی‌گنجد و قابل قبول نیست و با منطق نیز جور درنمی‌آید.”
او می گوید: “با برخی از افرادی که اسامی آنها در این گزارش آمده است، مصاحبه کردم و آنها چنین ادعایی را علیه خودشان قبول ندارند. نباید یک طرفه به قاضی رفت و باید با این افراد صحبت می‌کردند و به آنها می‌گفتند که چنین بحثی علیه شما وجود دارد، آیا واقعیت دارد یا خیر؟ امیرآبادی جمع‌بندی این گزارش را ناقص دانست و اظهار داشت: فکر می‌کنم این گزارش باید به صورت جامع‌تر و کامل‌تر جمع‌آوری می‌شد.این رفتارها درست نیست.
نمی‌دانم این آقایان دنبال چه هستند. به نظر بنده بعد از سخنان مقام معظم رهبری این قضیه تمام شده بود و فرمایشات رهبر انقلاب برای همه فصل‌الخطاب است. اما چرا نمی‌خواهند این را باور کنند. آقایان می‌گویند با قرائت این گزارش ریشه چنین حوادثی را خواهیم کند؛ اما حرف ما این است که بعد از سخنان رهبر انقلاب که این قضیه را به صراحت محکوم کردند و فرمودند که این اقدام خطا و اشتباه است، این قضیه تمام شده بود. دادستان قم به بنده می‌گفت که بعد از سخنان مقام معظم رهبری عده‌ای از این افراد آمدند و اعلام کردند که ما نادم و پشیمان هستیم و ما را محاکمه کنید دامن زدن به این مسائل فایده‌ای ندارد و کشور در حال حاضر به آرامش نیاز دارد. دولت می‌خواهد کابینه را معرفی کند و مجلس باید به فکر بررسی وزرای دولت جدید باشد تا با ایجاد همدلی، همیاری و همراهی مشکلات مردم حل شود “.
روح الله حسینیان نماینده افراطی وابسته به تشکیلات مصباح هم درباره گزارش امروز به ایسنا گفته است: “این گزارش باید در مجلس قرائت و افراد متهم شده و مخصوصا نهاد انقلابی دفاعیه خود را مطرح کنند. بسیاری از دوستان ما در مجلس از عملکرد این سایتخبری (خانه ملت) راضی نیستند و حتی بخش قابل توجهی از آنان با این سایت مصاحبه نمی‌کنند چرا که این سایت را متعلق به همه نمایندگان و مجلس نمی‌دانند. این سایت جناحی است و به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاه یکسانی ندارد.این سایت به جای اینکه از حقوق مردم دفاع کند به انتشار اخبار مربوط به یک گروه از نمایندگان اقدام کرده و حتی جوابیه‌هایی که بعضا گروه مقابل منتشر می‌کند را هم نشر نمی‌دهد. ه طور مثال در این همین بحث گزارش حادثه ۲۲ بهمن، این سایت با انتشار مصاحبه‌های هدف‌دار سعی می‌کرد که اینگونه القاء کند که طیفی در مجلس مخالف قرائت گزارش هستند حالا گزارش را در بین نمایندگان منتشر کرده‌اند، ما نظرمان تغییر نکرده و همچنان می گویم گزارش باید قرائت و افراد متهم شده و مخصوصا نهاد انقلابی باید دفاعیه خود را مطرح کنند. اما
این سایت،‌ نظرات طیفی که اعضای کمیته حقیقت‌یاب عضو‌آن بودند را منتشر می‌کنند و اینبار تلاش دارد از قرائت گزارش در صحن علنی جلوگیری کند. در جلسه فراکسیون اصولگرایان باید بحث عدم مصاحبه با این سایت که مطلق به یک طیف خاص است بررسی شود”.
در مقابل سایت تابناک از قرائت گزارش به شدت دفاع کرده و در یادداشتی نوشته است: “ارائه گزارش در مجلس گام بلند مجلس شورای اسلامی به سوی قانون گرایی و اقدام برای ریشه کن کردن خودسری ها و بی قانونی ها است
هرچند گام بعدی پیگیری قضایی و محاکمه آمران و عاملان کامل کننده این اقدام قوه مقننه خواهد بود تا انشا لله ریشه این رفتارها خشکانده شده و امور کشور با توسل بر قانون پیگیری شود”.
وحشت چهره های افراطی راستگرا از اقدام هم طیفی های چرخ کرده شان به حدی زیاد است که بعید نیست طی شب گذشته با مراجعه به آیت الله خامنه ای جلوی قرائت نام شان به عنوان برهم زنندگان مراسم سخنرانی سالگرد انقلاب اسلامی را بگیرند. باید دید که آیا این گزارش سرانجام در جلسه امروز قرائت می شود یا همچون بسیاری گزارش های دیگر دچار “مصلحت اندیشی” خواهد شد.