خامنه‌ای: منتظر ده سال بعدند که من نباشم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» درددل مهم دیگر رهبر با فرماندهان سپاه

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران از آن‌ها خواست دنبال چیزهایی که به “کرامت” سپاه لطمه می‌زند، نروند و از “بهانه‌هایی” که دیگران ممکن است بگیرند “به شدت” بپرهیزند.

رهبر جمهوری‌اسلامی در این دیدار از مسئولان سپاه خواسته است در “زمینه‌های اقتصادی، مالی و سیاسی” برای حفظ “شان و شخصیت سپاه” تلاش کنند. او همچنین به انتقاد از افرادی پرداخته که به گفته او دست به “تضعیف” سپاه پاسداران می‌زنند.

این دیدار از آن جهت اهمیت داشت که نخستین دیدار عمومی آیت‌الله خامنه‌ای با فرماندهان سپاه پاسداران پس از توافق وین میان ایران و گروه ۱+۵ بود. دیدارهایی که عموما در آن‌ها مواضع تاثیرگذاری مطرح می‌شود. از جمله می‌توان به مساله “نرمش قهرمانانه” اشاره کرد که در یکی از دیدارهای آیت‌الله خامنه‌ای با فرماندهان سپاه پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد.

رهبر ایران همچنین “نفوذ سیاسی و فرهنگی” دشمن را مهم‌تر از “نفوذ اقتصادی” توصیف کرد و گفت: “دشمن برای نفوذ فرهنگی سعی می‌کند باورهایی که جامعه را سرپا نگه داشته دگرگون، مخدوش و در آنها رخنه ایجاد کند… برای نفوذ سیاسی سعی می‌کنند در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد در مراکز تصمیم‌سازی نفوذ کنند”.

پس از روی کار آمدن دولت روحانی، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان سپاه گفته بود که “در همه‌ی عرصه‌ها - عرصه‌ علمی، عرصه‌ فکری، عرصه‌ فرهنگی، عرصه‌ اقتصادی - سپاه باید بیاید پاسداری کند… لزومی ندارد حتما سپاه در عرصه‌ی سیاسی برود به پاسداری بپردازد”. به گفته آیت‌الله خامنه‌ای “آنها منتظرند که ملت و نظام خواب‌شان ببرد و ده سال دیگر که مثلاً بنده نباشم، اهداف‌شان را محقق کنند”.

روز سه شنبه نیز حسن روحانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران سخن‌رانی کرده بود. او “از همه و به ویژه نیروهای مسلح” درخواست کرد که “طبق اصل ۱۴۷ قانون اساسی” به دولت کمک کنند تا مشکلات حل شود: “سپاه، بسیج، ارتش و نیروهای انتظامی به عنوان فرزندان ملت باید به دولت و مردم در تولید و سازندگی و رشد اقتصادی کمک کنند و اساسا ستاد اقتصاد مقاومتی برای آن تشکیل شده است که بتواند کمک همه نهادها و نیروهای نظام را در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بکار بگیرد”.